تبیان، دستیار زندگی
از شش چیز در شگفتم: سه چیز آن مرا می‌خنداند و سه چیز دیگر به گریه‌ام می‌اندازد. آن سه چیز که مرا به گریه می‌اندازد: جدایی از دوستان محمد(ص)، هراس و وحشت قیامت و ایستادن در پیشگاه خدای عزّوجلّ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همچو سلمان در مسلمانی بکوش

به مناسبت هشتم ماه صفر، وفات جناب سلمان فارسی
سلمان فارسی

چون علی در عالــــم مـــردانـــگیخرد شو تا شـــاه مـــردانت کنند
همچو سلمان در مسلمانی بکوشای مسلمان تا که سلمانت کنند
حسینی جوهری

سلمان در شگفت است

«از شش چیز در شگفتم: سه چیز آن مرا می‌خنداند و سه چیز دیگر به گریه‌ام می‌اندازد. آن سه چیز که مرا به گریه می‌اندازد: جدایی از دوستان محمد(ص)، هراس و وحشت قیامت و ایستادن در پیشگاه خدای عزّوجلّ است.

و اما آن سه چیزی که مرا به خنده وا می‌دارد: ‌یکی کسی است که در پی دنیاست، حال آنکه مرگ در پی اوست؛ دیگری کسی که در غفلت به سر می‌برد، حال‌آنکه از او غافل نیستند؛ یعنی، خداوند ناظر اعمال اوست و سومی کسی که دهانش به خنده باز می‌شود، در صورتی که نمی‌داند آیا خداوند از او خشنود است یا ناخشنود».[1]

سه چیز مرا به گریه می اندازد: جدایی از دوستان پیامبر خدا (ص)،

هراس و وحشت قیامت و ایستادن در پیشگاه خدای بزرگ.

درس فروتنی

رفتار سلمان، چنان متواضعانه و زندگی‌اش چنان ساده بود که غریبه‌ها، هرگز درنمی‌یافتند که او حاکم شهر است. روزی سلمان، در راه می‌رفت. مردی را دید که از شام می‌اید و بار خرما و انجیر به دوش دارد. مرد شامی ‌که از به دوش کشیدن بار سنگین، خسته شده بود، با دیدن سلمان ‌که ظاهری ساده و فقیرانه داشت، به خیال اینکه او باربر است، صدایش کرد تا در رساندن بار به مقصد، به او کمک کند و اجرتی بگیرد.

سلمان بار را به دوش گرفت و همراه مرد شامی به راه افتاد. مردم در برخورد با سلمان سلام می‌کردند و از او به عنوان امیر یاد می‌کردند و عده‌ای به سرعت به طرف سلمان آمدند تا بار را از او بگیرند. مرد غریب شامی ‌که تازه فهمیده بود این عابر و رهگذر، امیر مدائن، سلمان فارسی است، با وحشت و خجالت و عذرخواهی فراوان برای گرفتن بار از امیر، پیش آمد، ولی سلمان قبول نکرد و گفت: «باید بار را تا مقصد برسانم!...».

آن‌گاه فرمود: «در این حمل بار سه ویژگی وجود دارد و به همین سبب من این بار را برایت حمل کردم. نخست اینکه کبر را از من دور می‌کند دوم اینکه یکی از مسلمانان را در مورد حاجتی که داشته یاری کرده‌ام و سوم اینکه اگر من این بار را برایت نمی‌آوردم، ممکن بود فرد دیگری که از من ضعیف‌تر است، ناگزیر شود این بار را حمل کند».[2]

وادی به وادی در جستجوی حقیقت

آرامگاه سلمان فارسی  آرامگاهش کنار طاق کسری در شهر مدائن عراق، در 5 فرسخی بغداد است. در دوره حکومت بعثی‌ها، بسیاری از نام‌های تاریخی، از جمله سلمان فارسی را به سلمان پاک تغییر دادند. صدام این لقب را به او داد؛ یعنی، او با اسلام آوردن و عرب شدن از آلودگی مجوسی و فارسی پاک شده‌است. آرامگاه او بنام «حی سلمان باک» معروف است. حرم او طی اقدامات تروریستی به دنبال هتک حرمت حرم ائمه اطهار (ع) سامرای عراق مورد اصابت خمپاره قرار گرفت.

دو خبر مرتبط با جناب سلمان فارسی: 

1- کنگره‌ی سلمان فارسی برگزار می شود

دبیرخانه کنگره بین‌المللی سلمان فارسی از برگزاری این کنگره در نیمه دوم اسفند ماه سال 1388 در شهر تاریخی کازرون، زادگاه سلمان فارسی، خبر داده بود. ولی طی اعلام روابط عمومی دبیر خانه كنگره، به منظور ایجاد فرصت بهتر برای محققین و پژوهشگران داخلی و خارجی، برگزاری این كنگره به اسفند ماه سال آینده موكول شده است.

همچنین کتاب‌شناسی و مرجع‌شناسی حضرت سلمان فارسی که به روایات و اسناد مختلف درباره این شخصیت پرداخته است نیز تهیه شده و در این همایش به علاقه مندان ارایه خواهد شد. علاقمندان جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایت این کنگره به آدرس www.salmancongress.ir  مراجعه نمایند.

2- تولید مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی»

جام جم آنلاین: مرتضی میرباقری معاون سیمای سازمان صدا وسیما از تولید مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» در سال آینده خبر داد و یكی از نامزدهای كارگردانی این پروژه را داوود میرباقری دانست.

تنظیم: گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی


پی نوشت ها:

1. ماهرویی، محمدرضا، سیمای سلمان فارسی، قم، معارف، 1382.

2.‌زرگری نژاد، غلامحسین، سلمان فارسی، تهران، همراه، 1375.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.