تبیان، دستیار زندگی
«عمار» فرزند «حسان بن شریح» از قبیله «طّی» و از شیعیان پاکباخته و عاشق ولایت و شجاع است.(1) او برای درک امام، ایشان را از مکه تا کربلا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمار بن حسّان بن شریح طائی

محرم

«عمار» فرزند «حسان بن شریح» از قبیله «طّی» و از شیعیان پاکباخته و عاشق ولایت و شجاع است.(1) او برای درک امام، ایشان را از مکه تا کربلا همراهی کرده است. پدر عمار، «حسان» از یاران امام علی علیه‌السلام بوده است که در رکاب آن عدل گستر نام‌آور در جنگ جمل شرکت کرده و در جنگ صفین شهید شده است.(2)

فرزندان عمار بن حسّان بن شریح طائی

فرزندان و نوادگان این بزرگ‌مرد، همه از شیعیان و دوستداران اهل‌بیت علیهم السلام شناخته شده‌اند. از جمله آنها «عبدالله بن عامر بن سلیمان بن صالح بن وهب بن عمار» است که از علما و راویان حدیث امامیه است. او دارای آثار و نوشته‌هایی چند، همچون کتاب «قضایا امیرالمومنین علیه السلام» بوده پدر بزرگوارش از امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام حدیث نقل نموده است.(3) در این کتاب او از پدرش «ابوالجعد احمد بن عامر» و «شیخ نجاشی» رجالی بزرگ شیعه، روایت نقل کرده است. از «عبدالله بن احمد» نقل شده است که گفت:

"پدرم «احمد» در سال 157 ولادت یافته و او حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام را در سال 194 هجری ملاقات کرده است؛ در حالی که شهادت آن حضرت روز سه‌شنبه، 18 جمادی الاول، سال 202 در طوس رخ داده است، بنده، حضرت ابوالحسن ابومحمد علی بن موسی علیه السلام را خود نیز ملاقات کرده‌ام. پدرم موذّن دو امام بزرگوار حضرت جوادالائمه و امام هشتم علیهماالسلام نیز بوده است. (4)

شهادت عمار بن حسان بن شریح طائی

سروی گفته است «عمار» فرزند «حسان بن شریح الطائی» در حمله نخستین، جان خود را در راه حمایت از دین در كربلا فدا کرد.(5)

پی‌نوشت‌ها:

1- ابصار العین، مقصد 13، ص 197.

2- همان .

3- رجال النجاشی، ج2، ص250.

4- منتهی الآمال، ج1،ص 653 و 654/ رجال النجاشی، ج1، ص251.

5- مناقب آل ابی طالب، ج4، ص 113.

منبع:

یاران شیدای حسین بن علی علیهماالسلام، استاد مرتضی آقا تهرانی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.