تبیان، دستیار زندگی
آیا به هر بهانه ای می خواهیم بخندیم؟! آیا کارهای حرام و معصیت های الهی را برای شاد کردن و خنداندن خود می پسندیم؟! اصلاً کارهای حرام و گناهان مگر خنده¬دارند؟! پس چرا متولیان برنامه های طنز فحاشی و ناسزاگویی را خنده¬دار می دانند؟!!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوش نشین ها و یک مسأله شرعی

خوش نشین ها

مقدمه

«عادی شدن گناه» در برخی از برنامه های سیما و فیلم های تلویزیونی شاید موضوعی جدید نباشد! و دریغ که هرچند از گاهی مقوله ای می شود برای نگارش!! و ما متأسفیم که مجبوریم بنویسیم فلان سریال و مجموعه سیما شرعی نیست!

خوش نشین ها و حاشیه ها

سریال خوش نشین ها که از جمله برنامه های طنز سیما به شمار می رود مدتّی است که از سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود. این سریال با همه ویژگیهای مثبت خود که شاید مهمترین آن فراهم آوردن لحظاتی فرح بخش برای خانواده های خسته از روزانه باشد، نقاط ضعف جدّی نیز دارد. در این نوشته ما درصدد نقد کامل این مجموعه نیستیم که خود مجالی وسیع را می طلبد امّا می خواهیم به یکی از موارد مهم در این سریال اشاره نماییم که بی توجهی به آن شاید آفتی شود خانمان سوز! به ویژه آنکه تا پیش از این سابقه آن را نیز به این شکل نداشته ایم!

فحاشی ممنوع

«فحش و ناسزا» یکی از موارد بسیار مهمی است که در اخلاق اسلامی مورد توجه ویژه قرار دارد. علمای اخلاق از این رذیله ناپسند انسان را برحذر می دارند و فحاشی و ناسزاگویی را ممنوع اعلام می نمایند. امّا مسأله به اینجا ختم نمی شود زیرا برخلاف تصور بسیاری از افراد، ناسزاگویی تنها از منظر اخلاقی مذموم نمی باشد بلکه از نظر احکام شرعی بنا بر فتوای مراجع عظام، این عمل «حرام» است و از نظر فقهی نیز جایز نمی باشد. حرمت فحاشی بدان معناست که اگر کسی ناسزایی را به دیگری نسبت داد عمل حرامی همچون دروغ و غیبت و... انجام داده است و زشتی این عمل کمتر از سایر گناهان نیست.

آیا به هر بهانه ای می خواهیم بخندیم؟! آیا کارهای حرام و معصیت های الهی را برای شاد کردن و خنداندن خود می پسندیم؟! اصلاً کارهای حرام و گناهان مگر خنده دارند؟! پس چرا متولیان برنامه های طنز فحاشی و ناسزاگویی را خنده دار می دانند؟!!

گناه ناسزاگویی

بنابراین حال که معلوم شد ناسزاگویی و فحاشی، گناه و معصیت الهی است و از جمله مصادیق محرّمات به شمار می رود، باید توجه نمود هیچ توجیه و دلیلی نمی تواند حرمت آن را زایل نماید و «فحش همیشه گناه است.»

خوش نشین ها

کارهای حرام خنده دارند؟!

شاید برای شما هم عجیب باشد که در سریال طنز سیما به بهانه خنداندن مردم، بازیگران در برخی از موارد، از فحش ها و ناسزاهایی استفاده کنند و به یکدیگر نسبت می دهند که انسان از تکرار آنها شرمگین می شود!

بیایید خودمان کلاهمان را قاضی کنیم: ما به چه بهانه ای می خواهیم شاد باشیم و بخندیم و لحظاتی را در کنار سایر اعضای خانواده رفع خستگی نماییم؟! آیا به هر بهانه ای می خواهیم بخندیم؟! آیا کارهای حرام و معصیت های الهی را برای شاد کردن و خنداندن خود می پسندیم؟! اصلاً کارهای حرام و گناهان مگر خنده دارند؟! پس چرا متولیان برنامه های طنز فحاشی و ناسزاگویی را خنده دار می دانند؟!!

عادی شدن محرّمات

این پدیده که البته سابقه بسیاری نیز در سریال های طنز دارد! این بار به شکل تازه با فحش های آبدارتر و تازه تری! به میدان آمده است تا همه ساختارهای اخلاقی جامعه را یکجا منهدم نماید!! و پس از چند صباحی دیگر برخی از آن ناسزاها، ناسزا به شمار نمی روند بلکه واژه هایی عادی خواهند بود که در فرهنگ عامه مردم و گفتار و سخنان آنها جا باز می کنند و این یعنی عادی شدن محرّمات!! به نظر شما چنین نیست؟!!

شما قضاوت کنید!

نوشته رادفر - گروه دین و اندیشه تبیان


فهرست منابع و مآخذ

1- مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید- تهیه و تنظیم سیدمحسن محمودی- ج اول

2- جامع السّعادات- ملاّاحمد نراقی

3- فلسفه اخلاق- شهیدمطهری

4- غفلت مسلمین و غربت حقوق اسلامی- عبدالقادر عوده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.