تبیان، دستیار زندگی
تا 24 ساعت آینده هر حرفی را خواستی بزنید قبلش باخودتان بگویید: من همیشه راست می‌گویم و خدا دشمن دروغگوست! بعد از 24 ساعت، روزی چند بار بگویید کافی است، این را هم بدانید که من حواسم هست و عمدا نسخه را اینجور نپیچیدم که: «من دروغ نمی‌گویم!» چو این جلمه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلینیک آرامش تبیان

دروغ و توریه

سلام.  من حسین عسگری هستم؛ خوش آمدید!

و چه جای خوبی آمدید. خیالتان مثل تختخواب فنری راحت باشد که ما از شما در این دوره هیچ پولی نخواهیم گرفت (ترسیدم اگر این نکته را تذکر ندهم همین باعث نگرانی بعضیها شود!). فقط شما به ما قول دهید که در این دوره 100 جلسه‌ای اصلا زیرآبی نروید. من با شما به همین راحتی  حرف می‌زنم. پس شما هم با من راحت باشید. آرامِ آرام.

هر سوالی هم که پیش آمد همین پایین، در قسمت نظرات بنویسید تا جوابتان را بدهم.

برنامه ما این است که در هر جلسه یک تکنیک را آموزش می‌دهیم. هر تکنیک یک داروی مستقل است که سعی می‌کنم همان اول مطلب نسخه‌اش را برایتان بپیچم. شما نباید آن را در طی این دوره به هیچ وجه فراموش کنید.

نسخه‌های قبلی:

تکنیک 3- پرهیز از دروغ

نسخه :

تا 24 ساعت آینده هر حرفی را خواستی بزنید قبلش باخودتان بگویید:

من همیشه راست می‌گویم و خدا دشمن دروغگوست!

بعد از 24 ساعت، روزی چند بار بگویید کافی است، هرچند اگر قبل از هر حرفی که می‌خواهید بزنید، بگویید خیلی عالی می‌شود.

اگر از نگرانی و اضطراب فراری بوده و به دنبال کسب آرامش و راحتی هستید، از دروغگویی جداً بپرهیزید. زیرا شخص دروغگو هر لحظه نگران است و می‏ترسد دروغش برای دیگران فاش شود. بویژه اگر فرد عادت به دروغگویی داشته باشد، به تعداد دروغ‏هایی که گفته، دچار ترس و نگرانی می‏شود و لذا آرامش و راحتی از او سلب می‏گردد.

از سوی دیگر به هر حال دروغ‏ها همیشه مخفی و پنهان نمی‏ماند و حداقل بخشی از آنها آشکار می‏گردد و موجب سرافکندگی و رسوایی می‏شود. و در نتیجه موجب ناراحتی و تلخ‏کامی شخص دروغگو می‏گردد. به همین جهت امام علی علیه‏السلام می‏فرماید: «لا یَجِدُ عَبدً طَعمَ الایمانِ حَتی یَترُکَ الکِذبَ هَزلَهُ وَ جِدَّهُ » یعنی «آدمیزاد مزه ایمان را هرگز نمی‌چشد، مگر اینکه دروغ را چه به شوخی و چه جدّی، ترک کند».

معروف است که دروغ، دروغ می‏آورد. یعنی شخصی که یک دروغ می‏گوید، برای پوشاندن آن و جلوگیری از فاش شدنش، ناچار می‏شود دروغهای متعدد دیگری هم بگوید و لذا مشکل پیچیده‏تر شده و زنجیره‏ای از دروغ به وجود می‏آید که زنجیره‏های از نگرانی، اضطراب و ناراحتی را به دنبال دارد.

امام حسن عسکری علیه‏السلام می‏فرماید: «حُطّتِ الخَبائِث فِی بَیتٍ وَ جُعِلَ مِفتاحُهُ الکِذب» یعنی «همه زشتی‏ها و بدی‏ها در خانه‏‏ای جمع شده‏‏اند و کلید آن خانه، دروغ قرار داده شده است».

از آنجا که دروغ از گناهان بزرگ می‏باشد، لذا برای اشخاص مذهبی- که اعتقاد به آخرت و قیامت دارند- به صورت مضاعف عامل اضطراب و نگرانی می‏باشد. زیرا همیشه ناراحت و نگران آینده تلخی هستند که نتیجه دروغگویی آنان است.

دروغگوی آثار سوء فراوان دیگری دارد که هر یک به نوبه خود می‏تواند عاملی در جهت اضطراب و نگرانی و سلب آسایش و راحتی از انسان گردد، مانند:

بی‏اعتمادی دیگران نسبت به شخص دروغگو،

بی‏اعتبار شدن دروغگو،

ایجاد اختلافات و دعواهای خانوادگی،

از دست دادن کار و یا تنبیهات اداری و شغلی،

کاهش محبوبیت دروغگو،

کاهش تمایل دیگران به داشتن رابطه با دروغگو،

بی‏اعتباری سایر سخنان دروغگو،

بی‏اعتمادی مردم به وعده‏ها و قول و قرار‏های دروغگو.

نسخه:

پس قرارمان یادتان نرود. از همین الان شروع کنید و جلوی این زبان مبارک را بگیرید و حتما این جلمه را با خود بگویید:

من همیشه راست می‌گویم و خدا دشمن دروغگوست!

این را هم بدانید که من حواسم هست و عمدا نسخه را اینجور نپیچیدم که: «من دروغ نمی‌گویم!» چو این جلمه چندتا نکته منفی دارد. اما «من همیشه راست می‌گویم» پر است از انرژی مثبت.

گروه دین و اندیشه - حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.