تبیان، دستیار زندگی
خانه‏ای که در آن غنا خوانده می‏شود، از بلای ناگهانی ایمن نیست و دعا در آن مستجاب نمی‏شود و فرشتگان داخل آن نمی‏گردند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسیقی مانع اجابت دعا می‌شود

کنسرت موسیقی

روش‏های کاذب کسب آرامش و راحتی 5

اشاره:

از آنجا که کسب آرامش و راحتی برای بشر، هدفی بسیار مهم و جدی به شمار می‏رود، لذا در طی قرن اخیر آدمی تلاش‏های فراوانی کرده و روش‏های گوناگونی را برای مقابله با بیماریهای روحی و روانی و ناآرامیها و نگرانیهای خود به کار برده است. اما تعمق در آنها مشاهده واقعیتهای بیرونی و موجود در عرصه زندگی فردی و اجتماعی، به‏ خوبی نشان می‏دهد که بشر موفق نبوده است.

امروزه بسیاری از مردم جهان، غالباً از روشهایی برای کسب آرامش و راحتی در زندگی استفاده می‏کنند که ناکار آمده بوده و آنها را به مقصود نمی‏رساند. این روشهای نادرست که ما از آنها به عنوان روشهای کاذب نام می‌بریم، بسیار فراوان و متنوع هستند.

ابتدا در این مجموعه 12 روش کاذب و سپس در مجموعه ای مستقل 100 عامل حقیقی آرامش برای شما بیان خواهد شد.

آنچه گذشت: شرابخواری ؛ حرامخواری ؛ کسب ثروت زیاد ؛ تکنولوژی‏ و اختراعات بشر

موسیقی

قسمت پنجم - رقص و آواز

موسیقی و رقص و آواز دیگر روش‏ کاذبی است که بشر برای دست یافتن به لذت و آرامش به آن پناه برده است. اما این وسیله نیز علی‏رغم اینکه ممکن است لذتهای موقت و زودگذری را برای آدمی و همراه داشته باشد، اما نتوانسته است راحتی و آرامش واقعی را برای او به ارمغان آورد.

امروزه در سراسر جهان و در سطحی گسترده، از انواع موسیقی و رقص و آواز استفاده می‏شود، اما بشر همچنان در دغدغه و ناآرامی و تشویش و اضطراب به سر می‏برد. و از آرامش و طمأنینه قلبی لازم برخوردار نیست. موسیقی و رقص و آواز نه تنها نتوانسته است بشر ناآرام امروز را به آرامش برساند، بلکه خود آثار سوء فراوانی بر روی او گذاشته و انسان را به انواع بیماریهای روحی و روانی دچار کرده است.

متخصصان و محققان علم پزشکی معتقدند موسیقی، آثار سوء فراوانی بر روح و جسم آدمی دارد- که پرداختن به آنها خارج از موضوع و گنجایش این کتاب است- آنها می‏گویند موسیقی در افسردگی و خمودی، ضعف اعصاب، تضیع حس باصره، ایجاد اختلالات دماغی (مانند اغتشاشات مغزی، هیجانات روحی و جنون)، تاثیرات قلبی، فشارخون، خودکشی و همچنین کاهش طول عمر و جوانمرگی تاثیر بسزایی دارد. 1

پیامبر اسلام صلی‏الله علیه وآله وسلم می‏فرماید: «الغناء رقیة الزنی» 2  یعنی «غنا مقدمه و سبب واقع شدن زنا می‏باشد». امام صادق علیه السلام نیز می‏فرماید: «و الغناء یورث النفاق و یعقب الفقر» 3  یعنی «غنا موجب نفاق و دورویی شده و فقر را به دنبال دارد». آن حضرت در جای دیگری می‏فرماید: «بیت الغناء لا تومن فیه الفجیعه و لا تجاب فیه الدعوة و لا یدخله الملک» 4  یعنی «خانه‏ای که در آن غنا خوانده می‏شود، از بلای ناگهانی ایمن نیست و دعا در آن مستجاب نمی‏شود و فرشتگان داخل آن نمی‏گردند».

براستی موسیقی و غنائی که مقدمه زنا بوده یا نفاق و فقر و بلای ناگهانی را به دنبال داشته باشد و نیز موجب شود دعای افراد آن خانه مستجاب نشده و فرشتگان به آنجا وارد نشوند، چگونه می‏تواند آدمی را از دغدغه و تشویق و نگرانی و اضطراب رهایی بخشیده و به او آرامش و راحتی بدهد؟!

آنچه در شماره آینده خواهید خواند: علایق دنیوی

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه – حسین عسگری


1  - حسین عبداللهی خوروش، تاثیر موسیقی بر روان و اعصاب، ص 43.

2  - مستدرک الوسایل، ج 13، ص 214.

3  - همان، ص 212.

4  - وسایل الشیعه، ج 17، ص 303.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.