تبیان، دستیار زندگی
علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی، پدر شیخ صدوق، بزرگ، فقیه، فرد مورد اعتماد قمی‌ها و معاصر غیبت صغرای امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف بود (حدود سال 300ق).
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام زمان (عج) در پاسخ ابن‌بابویه چه نوشتند؟


علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی، پدر شیخ صدوق، بزرگ، فقیه، فرد مورد اعتماد قمی‌ها و معاصر غیبت صغرای امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف بود (حدود سال 300ق).


امام زمان (عج)

وی در سفری که به عراق داشت با ابوالقاسم، حسین بن روح، سومین نایب خاصّ امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) دیدار کرد و مسائلی از او پرسید. بعدها توسط علی بن جعفر بن اسود نامه‌ای به حسین بن روح نوشت و طی آن از او خواست تا عریضه‌ای به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) برساند و در آن از حضرت بخواهد برای صاحب فرزند شدن ابن‌بابویه به درگاه خدای متعال دعا کند.

شیخ صدوق به فراگیری علوم اهل بیت علیهم السلام پرداخت و در شمار عالمان، محدثان و راویان بزرگ علوم و احادیث اهل بیت علیهم السلام قرار گرفت تا آن جا که هزاران حدیث، به ویژه در ابواب عبادات معاملاتِ فقه از او نقل و ثبت شد، اما برادرش حسین راه تعبّد و عبادت در پیش گرفت

امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در پاسخ ابن‌بابویه نوشتند: «قد دعونا الله لک بذلک وسترزق ولدین ذکرین خیّرین؛(1) برای آنچه خواسته بودی برایت دعا کردیم. دو پسر نیکوکار روزی داده خواهی شد».

خدای متعال دو فرزند به نام‌های محمد (ابو جعفر، شیخ صدوق) و حسین (ابوعبدالله) به وی عطا فرمود. شیخ صدوق به فراگیری علوم اهل بیت علیهم السلام پرداخت و در شمار عالمان، محدثان و راویان بزرگ علوم و احادیث اهل بیت علیهم السلام قرار گرفت تا آن جا که هزاران حدیث، به ویژه در ابواب عبادات معاملاتِ فقه از او نقل و ثبت شد، اما برادرش حسین راه تعبّد و عبادت در پیش گرفت.

امروزه و پس از سپری شدن بیش از هزار سال جناب شیخ صدوق همچنان جاودانه مانده است، اما از برادرش حسین به ندرت یاد می‌شود. دلیل آن جاودانگی و این گمنامی راهی است که آن دو برادر برگزیدند، چه این که شیخ صدوق علوم اهل بیت علیهم السلام را فرا گرفت و آن را به دیگران آموخت.

شیخ صدوق با انتخابش مصداق این سخن رسول خدا صلی الله علیه و آ له شد که فرمودند: «الدالّ علی الخیر کفاعله؛(2) آن که به کار خیری راه نماید، چنان است که خود آن عمل را انجام داده باشد»

در واقع او راهی انتخاب کرد که جاودانگی‌اش بخشید، فراتر این که او با چنین انتخابی در تمام اعمال عبادی تمام مردم تا روز قیامت شریک بوده و خواهد بود. وانگهی شیخ صدوق با انتخابش مصداق این سخن رسول خدا صلی الله علیه و آ له شد که فرمودند: «الدالّ علی الخیر کفاعله؛(2) آن که به کار خیری راه نماید، چنان است که خود آن عمل را انجام داده باشد».

تصمیم بگیرید و عزم خود را جزم کنید تا از نظر اندوخته‌ی علمی همانند شیخ صدوق ـ رضوان الله تعالی علیه ـ شوید و تحقق این امر در گرو فراگیری علوم آل محمد صلی الله علیه و آ له است که مستلزم دو چیز است:

امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در پاسخ ابن‌بابویه نوشتند: «قد دعونا الله لک بذلک وسترزق ولدین ذکرین خیّرین؛(1) برای آنچه خواسته بودی برایت دعا کردیم. دو پسر نیکوکار روزی داده خواهی شد»

1-  استفاده‌ی کامل از اوقات و فرصت‌ها است، چرا که دامنه‌ی علوم آل محمد صلی الله علیه و آ له بسیار گسترده است که وقت فراوان و تلاش همه جانبه را می‌طلبد، لذا باید زمینه و مقدمه‌ی فراگیری دانش اهل بیت علیهم السلام را فراهم آورد که در نیک فراگرفتن دانش: نحو (ادبیات عرب)، صرف، منطق، معانی و بیان و لغت نهفته است.

2-  در تمام امور به تقوای الهی پایبند باشید.

فراگیری علوم اهل بیت علیهم السلام بهترین و برترین راهی است که انسان در این دنیا می‌پیماید .

پی نوشت ها :

1. رجال العلاّمة، ص94/ علیّ بن الحسین بن بابویه القمّی.

2. فروع کافی: ج4/ باب فضل المعروف/ ص27/ ح4.

بخش مهدویت تبیان


منبع :شیعه آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.