تبیان، دستیار زندگی
امام فرمودند: آب براحتى در دسترس قرار گرفته تا انسان براى خریدن و تحصیل آن در دشوارى و رنج فراوان نیفتد. اما نان جز با رنج و مشقت و تلاش و حركت به دست نمی‌آید تا انسان (به كسب حلال مشغول شود و) به خاطر بیكارى و بطالت در سرمستى و فساد غوطه ور نگردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیکاری؛ درد بی درمان

درد

توحيد مفضل 22

خدا شناسي در كلاس امام صادق عليه السلام

... پايان روز بود و مفضل در "روضه"، ميان قبر و منبر رسول خدا نشسته بود. "ابن ابي العوجاء" و دوستش مشغول گفتگو بودند و مفضل حرفهاي آنان را مي‌شنيد تا آنكه صحبت آنان به اينجا رسيد كه ابن ابي العوجاء ‏گفت: هيچ پردازش، تدبير و تقديري نبوده و آفرينش، صانع و تدبيرگري ندارد، بلكه همه ‏چيز خود به خود و بدون تدبيرِ مدبري پديد آمده و دنيا هميشه چنين بوده و چنين خواهد ‏بود. مفضل سخت از اين سخن برآشفت ولي توان مقابله‌ي علمي با آن را نداشت و همين باعث شد تا به سراغ امام صادق -كه سلام و درود خدا برو باد- برود...

در 21شماره پيش، كلام دلنشين امام را در عجايت خلقت و تدبير آفريدگار آن، نوش كرديد و اكنون ادامه بحث را پذيرا باشيد. براي اطلاع از موضوع بحث و فرايند آن حتماً سري به مقالات پيشين اين مجموعه بزنيد!

نان و آب، عوامل اصلى معاش و حيات آدمى

اى مفضل! بدان كه نان و آب اصل و رأس معاش و زندگى انسان به شمار مي‌روند. به حكمتها و تدابير نهفته در آنها بنگر. نياز آدمى به آب شديدتر از نيازش به نان است و شكيبايى او بر گرسنگى بيش از صبر او در تشنگى است. اين به خاطر آن است كه بدن انسان به آب بيشتر از نان محتاج است. چون آدمى براى نوشيدن، شستن خود و لباس (و ظروفش) و سيراب كردن حيوانات و آبيارى مزرعه به آب نيازمند است.

انسان اينگونه است که اگر مشغول نباشد بر اثر سرمستى و خوشحالى و بيكارى، باعث زيان خود و نزديكانش ‍ مي‌گردد.

به خاطر اين نيازهاى فراوان، آب براحتى در دسترس قرار گرفته تا انسان براى خريدن و تحصيل آن در دشوارى و رنج فراوان نيفتد. اما نان جز با رنج و مشقت و تلاش و حركت به دست نمي‌آيد تا انسان (به كسب حلال مشغول شود و) به خاطر بيكارى و بطالت در سرمستى و فساد غوطه ور نگردد. آيا نمي‌بينى كه طفل را با اينكه به سن آموزش نرسيده است در نزد مربى مي‌گذارند تا از بازى و فسادى كه چه بسا او و خانواده‌اش را در امر ناگوارى بيفكند، به دور ماند؟ انسان نيز اينگونه است، اگر مشغول نباشد بر اثر سرمستى و خوشحالى و بيكارى، باعث زيان خود و نزديكانش ‍ مي‌گردد. براى درك اين واقعيت به كسانى بنگر كه در ثروت، رفاه، بى نيازى و خوشى بزرگ شده‌اند و ببين كه كارشان به كجا كشيده مي‌شود.

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه - حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.