تبیان، دستیار زندگی
ابن عباس در ذیل آیة 29، سورة رعد طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ از قول پیامبر اکرم (ص) روایتی را نقل می کند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند:...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی (ع) اصل درخت طوبی

امام علی

ابن عباس در ذیل آیه 29، سوره رعد طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ از قول پیامبر اکرم (ص) روایتی را نقل می کند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند:

در شب معراج هنگامی که داخل بهشت شدم درختی را دیدم که هر برگی از آن، دنیا و آنچه در دنیاست، را می پوشانید و در هر برگ آن هم زیور آلات و غذا وجود داشت. و هیچ قصر و خانه ای در بهشت نبود، مگر اینکه شاخه ای از این درخت، در آن قصر یا خانه موجود بود و زیور و غذای صاحب آن قصر یا خانه از این درخت طوبی تأمین می شد. پس گفتم: ای جبرئیل این درخت چیست؟

گفت: این درخت طوبی است و خوشا به حال تو و بسیاری از امت تو.

گفتم: انتهای این درخت (اصل آن) کجاست؟

گفت: اصل این درخت در وجود پسر عمویت علی بن ابی طالب(ع) می باشد.1

متن روایت

عن ابن عباس رضی الله عنه فی قوله تعالی: طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ؛ قال النبی(ص): لما أسری بی فدخلت الجنة فإذا أنا بشجرة کل ورقة منها تغطی الدنیا و ما فیها تحمل الحلی و الحلل و الطعام ما خلا الشراب و لیس فی الجنة قصر و لا دار و لا بیت إلا فیه غصن من أغصانها و صاحب القصر و الدار و البیت حلیه و حلله و طعامه منها.

فقلت: یا جبرئیل؛ ما هذه الشجرة؟ قال: هذه طوبی لک فطوبی لک و لکثیر من أمتک. قلت: فأین منتهاها (یعنی أصلها) قال: فی علی بن أبی طالب ابن عمک(ع).

سند روایت:

این روایت را «فرات بن ابراهیم کوفی» در تفسیر خود به صورت مرفوعه از ابن عباس نقل کرده است. و البته در این باب روایت فراوانی وجود دارد که علامه بحرانی در کتاب «البرهان» خود حدود سی روایت را از کتب مختلف نقل می نمایند.

و لذا ضعف سند آن را بوسیله مؤیدات روایی دیگر، می توان جبران نمود. بنابراین روایت با توجه مفهوم و دلالتش که آن نیز بوسیله مؤیدات دیگری ثابت می شود مورد قبول است.

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان


1. تفسیر فرات کوفی، ص 208 ح 275؛ غایة المرام، ج 1، ص 72؛ بحار، ج 8، ص 150.

منبع:  امام علی (ع) در آینه معراج، زکی زاده رنانی، علیرضا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.