تبیان، دستیار زندگی
حضرت على علیه‏السلام کلید حل همه مشکلات را قرآن معرفى مى‏کند و در وصف آن مى‏فرماید: و دواء دائکم ما بینکم؛ دواى درد و راه حل مشکلات شما و راه سامان بخشیدن به امورتان در قرآن است. قرآن داروى شفابخشى است که همه دردها را درمان مى‏کند و با وجود قرآن دردها و ن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راههای قرآنی برای رفع مشکلات


حضرت على علیه‏السلام کلید حل همه مشکلات را قرآن معرفى مى‏کند و در وصف آن مى‏فرماید: و دواء دائکم ما بینکم؛ دواى درد و راه حل مشکلات شما و راه سامان بخشیدن به امورتان در قرآن است. قرآن داروى شفابخشى است که همه دردها را درمان مى‏کند و با وجود قرآن دردها و ناراحتى‏ها التیام مى‏یابد.


نقش قرآن در زندگى‏

قرآن حکیم

امروز در جامعه ما مشکلات فراوانى اعم از فردى و اجتماعى وجود دارد که همه خواهان رفع این مشکلاتند و با این که پیشرفت‏هاى چشم‏گیرى در زمینه‏هاى مختلفى وجود داشته است، مشکلات زیادى باقى مانده است .

حضرت امیر در خطبه ای از نهج البلاغه مى‏فرمایند: " و دواء دائکم و نظم ما بینکم؛ قرآن نسخه درمان دردها و مشکلات شماست "، و در خطبه 189 با این تعبیر که "و دواء لیس و بعده داء " مى‏فرمایند: قرآن دارویى است که بعد از آن دردى باقى نمى‏ماند .

مطلبى که قبل از هر چیز باید بدان توجه داشت ایمان به فرمایش حضرت على علیه‏السلام است؛ یعنى باید با تمام وجود باور داشته باشیم که درمان حقیقى دردها و مشکلات ما، اعم از فردى و اجتماعى، در قرآن است.

همه ما به این مطلب اقرار مى‏داریم؛ لکن مراتب ایمان و یقین افراد متفاوت است. هر چند هستند کسانى که با تمام وجود باور داشته باشند که اگر به قرآن روى بیاورند و معارف و راهنمایى‏هاى آن را به کار بندند، قرآن بهترین نسخه شفابخش دردهاست، لکن چنین افرادى بسیار اندکند و شاید یکى از بزرگ‏ترین مشکلات جامعه ما ضعف ایمان در این جهت باشد و این امر موجب شده است بسیارى از مشکلات همچنان باقى بماند.

در این مقاله بر آنیم که فواید و خاصیت های درمانی بعضی از آیات قرآن را بیان کرده ، باشد که ان شاءالله راهگشایی برای رفع گرفتاری ها باشد .

شفای دردها و رفع گرفتاری ها

در مكارم الاخلاق از رسول خدا صلى اللّه علیه و آله منقول است: هر كس طلب شفا از قرآن مجید ننماید خداى تعالى او را شفا ندهد .

از حضرت على علیه السلام رسیده است: هر كس از چیزى خائف باشد بخواند از هر جاى قرآن كه خواهد صد آیه و سه مرتبه بگوید: (اللهم اكشف عنى البلاء)

براى طلب فرزند و بچه دار شدن

- این آیات و دعا را نوشته در كمر زن بندد: (سوره مریم ، از اول تا آیه 6)

- و نیز بر این آیه مداومت داشته باشد: «ربى لا تذرنى فردا و انت خیر الوارثین»

جهت محتاج نشدن به هیچ چیز، بعد از هر نماز هفت بار این آیه را بخواند:

فسیكفیكهم اللّه و هو السمیع العلیم

آیه به جهت زیاد شدن رزق

- به تجربه رسیده آن كه در هر روز بخواند آیه مباركه: « و من یتق اللّه تا آخر آیه 3 سوره طلاق را سه مرتبه بعد از نمازهاى واجب با سه مرتبه صلوات در اول آن و سه مرتبه صلوات در آخر آن بخواند موجب وسعت رزق خواهد بود.

- هر روز صبح بعد از نماز، دستها را به طرف آسمان بلند كرده به قصد دعا این آیه را ده مرتبه بخواند :

« ربنا انزل علینا مائده من المساء تكون لنا عیدا لاولنا و آخرنا و آیه منك و ارزقنا و انت خیر الرازقین. »

آیاتى كه قرض را ادا مى كند

- در بحر الغرائب آمده مردى خدمت پیغمبر آمد گفت: جانم به فدایت! بسیار قرض دارم. فرمود: این آیات را بخوان. بار

قرآن

دیگر آمد. گفت: قرضم ادا شد. متاع دنیا ندارم. فرمود: این آیات را بخوان . بعد از مدتى آمد و گفت: دشمن و همسایه بد دارم . حضرت فرمود: براى هر مشكلى بخوان و از كسى مترس :

بسم اللّه الرحمن الرحیم

فللّه الحمد رب السموات و رب الارض رب العالمین و له الكبریاء فى السموات و الارض و هو العزیز الحكیم فللّه الحمد رب السموات و رب الارض رب العالمین و له العظمته فى السموات و الارض و هو العزیز الحكیم فللّه الحمد رب السموات و رب الارض رب العالمین و له الفضل فى السموات و الارض هو العزیز الحكیم فللّه الحمد رب السموات و رب الارض رب العالمین و له النور فى السموات و الارض و هو العزیز الحكیم فللّه الحمد رب السموات و رب الارض رب العالمین و له الملك فى السموات و الارض و هو العزیز الحكیم .

رفع بی خوابی کودک

چنانچه طفلى بى خوابى داشته باشید که به خواب نرود بنویسد این آیه را و زیر بالین طفل بگذارید:

یسئلونك عن الجبال فقل ینسفها ربى نسفا فیذرها قاعا صفصفا لا تراعوجا

بعد بگوید:

لا حول و لا قوه الا باللّه العلى العظیم

برای آنکه کودکتان زودتر به سخن آید

در كتاب عدة الداعى ابن فهد حلى آمده براى بچه اى كه دیر زبان باز كند این آیه را بنویسد و به او آویزد:

ما لكم لاینطقون اقرا باسم ربك الذى خلق خلق الانسان من علق اقرا و ربك الاكرم الذى علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم الا من اذن له الرحمن و قال صوابا انطقك اللّه الذى انطق كل شى ء ففهمناها سلیمان .

آیه به جهت نجات از سختیها

گویند در شدائد و سختیها و در مهمات عظیمه قرائت (آیة الكرسى ) دوازده مرتبه نافع است و تخلف ندارد .

رفع اندوه و گرفتاری ها

امام سجاد سلام الله علیه فرمودند: هرگاه در رابطه با امری اندوهگین شدید، نظیف ترین لباس خود را پوشیده و وضو بگیرید و بر بلندی چهار رکعت نماز بگذارید:

دو رکعت اول:

رکعت اول بعد از حمد سوره ی زلزال و در رکعت دوم بعد از حمد سوره ی اذا جاء نصرالله .

دو رکعت دوم:

در رکعت اول بعد از حمد سوره ی کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سوره ی قل هو الله احد بخوانید .

بعد از سلام آخر دست ها[ی نیازتان را] به آسمان بلند نموده و این دعا را بخوانید:

اَللّـهُمَّ اِنّی اَسْأَلُکَ بأسمائک الَّذی اِذا دُعیتَ بِهِ عَلی مَغالِقِ اَبْوابِ السَّمآءِ لِلْفَتْحِ بِالرَّحْمَةِ انْفَتَحَتْ، و َاِذا دُعیتَ بِهِ عَلی مَضآئِقِ اَبْوابِ الاَْرْضِ لِلْفَرَجِ انْفَرَجَتْ،

و أسألک بأسمائک التی َاِذا دُعیتَ بِهِ عَلَی العُسْرِ لِلْیُسْرِ تَیَسَّرَتْ ، و َاِذا دُعیتَ بِهِ عَلَی الاَْمْواتِ لِلنُّشُورِ انْتَشَرَتْ،

صلّ علی محمد و آل محمد و اقلبنی بقضاء حاجتی .

حضرت فرمودند: در این هنگام قسم به خداوند، شخص قدمش را بر نمی دارد مگر این که خداوند حاجت روایش می کند. (الصحیفة السجادیة الجامعة، ص 119، دعا 58)

حضرت امیر در خطبه ای از نهج البلاغه مى‏فرمایند: " و دواء دائکم و نظم ما بینکم؛ قرآن نسخه درمان دردها و مشکلات شماست " ، و در خطبه 189 با این تعبیر که " و دواء لیس و بعده داء " مى‏فرمایند: قرآن دارویى است که بعد از آن دردى باقى نمى‏ماند

آیه اى كه انسان را محتاج نخواهد كرد

جهت محتاج نشدن به هیچ چیز، بعد از هر نماز هفت بار این آیه را بخواند :

فسیكفیكهم اللّه و هو السمیع العلیم .(بخشی از آیه 137/ بقره)

قرآن

آیه جهت محفوظ ماندن خانه از دزد

رسول خدا صلى اللّه علیه و آله فرمود: كسى كه آیه 10 سوره آل عمران را نوشته و در قفلى كه بر در خانه زده اند بیاویزد آن خانه از دزد و از غرق و از خرابى و از غیر اینها محفوظ خواهد ماند :.

ان الذین كفروا لن تغنى عنهم اموالهم و لا اولادهم من اللّه شیئا و اولئك هم و قود النار .

آیه جهت بیدار شدن از خواب

شیخ بهائى در كتاب مفتاح الفلاح از كتاب كافى شیخ محمد بن یعقوب كلینى نقل كرده كه از حضرت صادق علیه السلام روایت نموده هر كس وقت خوابیدن آیه آخر سوره كهف را بخواند هر ساعتى كه بخواهد بیدار شود و نیت داشته باشد بیدار مى شود. شیخ فرموده كه این از اسرار و عجیبه مجربه است كه شكى در آنها نیست:

قل انما انا بشر مثلكم یوخى الى انما الهكم اله واحد فمن كان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و لا یشرك بعباده ربه احدا .

آیاتى جهت فروش کالا

هرگاه متاعى فروش نرود این آیات را بر كاغذى نویسد و در آن نهد از غیب مشترى مى رسد:

- یا بنى اسرائیل اذكروا نعمتى التى انعمت علیكم و اوفو بعهدى اوف بعهدكم و ایاى فارهبون و امنوا بما انزلت مصدقا لما معكم و لاتكونوا اول كافر به و لا تشتروا بایاتى ثمنا قلیلا و ایا فاتقون. (سوره بقره، آیه 40- 41)

- و من اوفى بعهده من اللّه فاستبشروا ببیعكم الذى بایعتم به و ذلك هو الفوز العظیم. (سوره توبه، آیه 111)

- و همچنین آیه آخر را هفت بار بر ظرف آبى بخواند بر متاع پاشد و باید متاع نامشروع نباشد .

آیه جهت نجات از زندان

جهت نجات از زندان و رفع گرفتارى مداومت نماید بر این آیه ، اثر عاجل دارد:

بسم اللّه الرحمن الرحیم

و افوض امرى الى اللّه ان اللّه بصیر بالعباد .

آیه به جهت دفع حمله سگ

حضرت رضا علیه السلام فرمود: چون سگ بر روى تو فریاد كرده و حمله نماید، این آیه را بخوان :

یا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السموات و الارض فانفذوا لاتنفذون الا بسلطان .(الرحمن ، آیه 33) 

این آیه را بر آب بخواند در خانه مورچه ریزد، از آنجا بروند:

حتى اذا اتو على واد النمل قالت نمله یا ایها النمل ادخلوا مساكنكم لا یحطمنكم سلیمان و جنوده و هم لا یشعرون

آیه به جهت كسى كه پیچش شكم دارد

از امام موسى كاظم علیه السلام منقول است كه این آیات را سه بار بر آب خوانده و آن آب را بخورد و دست بر شكم بمالد :

یُرِیدُ اللّهُ بِكُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِكُمُ الْعُسْرَ - أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلَا یُۆْمِنُونَ . (بخشی از آیه 185/ بقره- انبیا/30)

آیه اى به جهت دفع مورچه

این آیه را بر آب بخواند در خانه مورچه ریزد، از آنجا بروند:

حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِی النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا یَحْطِمَنَّكُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ.(نمل/18)

بخش قرآن تبیان


سایت اسرار آیات قرآن کریم