تبیان، دستیار زندگی
میگن فرشتگان خدا چه شکلی هستند؟زن هستند یا مرد؟جواب این سوال رودر این مطلب بخوان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من فرشته، زن نیستم!

فرشته

تعجب می کنم از اینکه از اول هم در حق من ظلم شد بابا به کی بگم من زن نیستم! اما کو گوش شنوا بیشتر از سه چهار هزار ساله که این دروغ را به من نسبت می دهند. من با تمام وجود اعلام می کنم که من زن نیستم!

اگر به تاریخ ادبیات  دینی یهودی ،مسیحی وبه طور ناخواسته اسلامی نظر بیفکنیم مشاهده می شود در تمامی ادیان فوق الذکر فرشتگان الهی با جنسیت زنانه مورد خطاب قرار می گیرند.حتی در فرهنگ نامگذاری ایرانی از اسامی پری،پریا،ملک ،ملیکا،حوری،فرشته برای نامیدن دختران وزنان استفاده می شود. اما آیا این تسمیه وجاهت دینی و قرآنی دارد؟ تلاشما در این نوشتار ارایه پاسخی در خور از قرآنبه این پرسش است.

إِنَّ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَیُسَمُّونَ الْمَلَائِكَةَ تَسْمِیَةَ الْأُنثَى وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّى عَن ذِكْرِنَا وَلَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَاةَ الدُّنْیَا ذَلِكَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَى

كسانى كه به آخرت ایمان نمى‏آورند براى ملائكه نامهاى زنان مى‏گذارند و آنان را زن مى‏پندارند (27). با اینكه هیچ دلیلى علمى بر گفته خود ندارند، و جز خیال و گمان دنبال نمى‏كنند، در حالى كه خیال و گمان هیچ دردى را دوا ننموده، در تشخیص حق جاى علم را نمى‏گیرد (28).

با توجه به این آیات نامیدن ملائکه با جنسیت مونث تنها از روی بی اطلاعی  وپیروی از ظن و گمان است.

با توجه به این آیات نامیدن ملائکه با جنسیت مونث تنها از روی بی اطلاعی  وپیروی از ظن و گمان است.

البته در موجه دانستن این گونه تسمیه و نام گذاری دختران  می توان گفت:با توجه به این که فرشتگان مانند انسانها جسم مادی ندارند در نتیجه از لطافت بیشتری در مقایسه با انسانها برخوردارندو از سوی دیگر چون زنان در مقایسه با مردان از نرمخویی و مهربانی وعواطف بیشتری برخوردارند،لذازنان و دختران را با نام فرشتگان می خوانند.

حال می توان از این به بعد در فرهنگ نامگذاری های قرآنی برای دختران از واژگانی مانند:مائده،کوثر،حسنی،طوبی و...

برگزید. انشاالله


گروه دین واندیشه تبیان - رضاسلطانی