تبیان، دستیار زندگی
قطعه هایی کوتاه و منتخب از زیباترین تلاوتهای مشاهیر قاریان جهان اسلام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیباترینهای تلاوت (4)

قاریان مصری

در کثیری از مجامع روایی ما، بابی تحت عناوین" باب القرآن" یا "کتاب القرآن" یا در موارد اندکی با عنوان " فضیلة تلاوة القرآن" وجود دارد که در آنجا موضوعاتی چون فضیلت تلاوت قرآن، برتری قاری قرآن، ثواب قرائت سوره ها و نظایر آن طرح شده است.

مسئله تحریم غنا و استحباب تحسین صوت در قرائت قرآن از جمله موضوعاتی است که در این گونه روایات، انگشت تاکید فراوان بر آن نهاده شده است. روایاتی چون: زَیِّنُوا الْقُرآنَ بِاَصْواتِكُمْ فَاِنَّ الصَّوتَ الْحَسَنَ یَزیدُ القُرآنَ حُسْناً(قرآن را با صداهایتان زینت دهید، زیرا صدای زیبا، زیبائی قرآن را بیشتر می كند.) از پیامبر اکرم(ص)(قرآن در احادیث اسلامی)، و "وَ رجَّعْ بِالقُرآنِ صْوتَكَ فَاِنَّ اللهَ عَزّوجَلَّ یُحِبُّ الْصَّوْتَ الْحَسَن یُرَجَّعُ فیه تَرْجیعاً( در تلاوت قرآن، صدایت را ترجیع بده، زیرا خدای ـ عزّوجلّ ـ صدای زیبائی را كه با ترجیح باشد، دوست دارد.) از امام محمد باقر(ع) (اصول کافی، ج 2، ص 615، رقم 8.) تـغـنـوا بالقرآن ، فمن لم یتغن بالقرآن فلیس منا (آهنگ موسیقى قرآن را رعایت كنید،و هركس رعایت نكرد، از ما نیست .)(بحارالانوار، ج 89، ص 191) و...

براستی این همه تاکید بر قرائت قرآن با صوت و لحن نیکو برای چیست؟

شاید بتوان گفت که تلاوت قرآن با صوت زیبا سبب تحریک حس فطری زیبایی دوستی مخاطبان کلام وحی شده در نتیجه زمینه تدبر در آیات رحمانی فراهم و باب ورود به عالم زیباییهای معنوی قرآن گشوده می شود.

در راستای پیاده سازی فرهنگ تلاوت قرآن با صوت حسن، اقدامات متعددی می توان انجام داد به عنوان مثال؛ معرفی تلاوتهای ماندگار قاریان پیشکسوت و اساتید فن عرصه تلاوت قرآن یکی از مهمترین گامهایی است که می توان برداشت.

و طرح قرآنی "زیباترینهای تلاوت"، بستر و بهانه ای است مناسب برای دستیابی به این هدف والا:

استاد محمد الیثی

زیباترینهای تلاوت

استاد انور شحات انور

زیباترینهای تلاوت

استاد عبدالعزیز شعبان

عبدالعزیز صیاد

استاد محمود طبلاوی

زیباترینهای تلاوت


نوشته ی: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان