تبیان، دستیار زندگی
مطالعه و بررسى اصول سیاست‏خارجى اسلام از دیدگاه قرآن كریم بر مفروضات چندى استوار است، كه بدون توجه به آنها بحث از سیاست‏خارجى اسلامى ناتمام به نظر مى‏رسد، مهم‏ترین این مفروضات را در محورهاى زیر مى‏توان تلخیص كرد: ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاست خارجی در قرآن

(1)

قرآن

قرآن كریم در زمینه مسائل سیاسى در حد بیان كلیات و چارچوب‏هاى كلان سیاست‏خارجى بسنده كرده‏است، این كلیات را اصول سیاست‏خارجى نامیدیم و تحت چهار عنوان «اصل نفى سبیل‏» ، «اصل دعوت یا جهاد» ، «اصل عزت دینى‏» و «اصل پاى‏بندى به معاهدات بین المللى‏» درباره آنها به بحث پرداختیم . یاد آور می شویم که این اصول چارچوب كلان سیاست‏گذارى خارجى دولت اسلامى را سامان مى‏دهند و دولت اسلامى نمى‏تواند در سیاست‏خویش آنها را ندیده انگارد .

مقدمه

مطالعه و بررسى اصول سیاست‏خارجى اسلام از دیدگاه قرآن كریم بر مفروضات چندى استوار است، كه بدون توجه به آنها بحث از سیاست‏خارجى اسلامى ناتمام به نظر مى‏رسد، مهم‏ترین این مفروضات را در محورهاى زیر مى‏توان تلخیص كرد:

1 . طرح اصول سیاست‏خارجى اسلام از منظر قرآن مستلزم آن است كه رابطه دین و سیاست مفروض انگاشته شود . در چارچوب اندیشه جدایى دین و سیاست زمینه‏اى براى طرح این بحث‏باقى نخواهد ماند .

2 . سیاست‏خارجى یكى از بخش‏هاى اساسى سیاست در معناى كلان آن است، بنابراین اگر دین در مسائل سیاسى اندیشه نموده طبیعتا در مسائل سیاست‏خارجى نیز اندیشیده است .

3 . سیاست‏خارجى مجموعه‏اى از مسائل سیاسى مرتبط به حوزه خارجى است و از دو بخش نسبتا ثابت و متغیر برخوردار مى‏باشد . قسمت ثابت آن، بیانگر چارچوب كلى سیاست گذارى خارجى است كه خط مشى‏ها و استراتژى‏هاى سیاست‏خارجى در درون آن تنظیم مى‏گردد; این بخش عمدتا مبتنى بر آموزه‏هاى نظرى و نظام ارزشى و ایدئولوژى حاكم است . عناصر متغیر سیاست‏خارجى ناظر به خط مشى‏هایى است كه متناسب با اوضاع و شرایط تنظیم و تدوین مى‏گردند .

4 . اسلام دو بخش ثابت و متغیر دارد: ثابتات آن ناظر به اصول و مبانى كلى رفتار دینداران است و در طول زمان بقا و ماندگارى دارد، اما جنبه متغیر آن از عرف و ضرورت‏هاى زمانه تاثیر مى‏گیرد . بخش متغیر سیاست‏خارجى به این جنبه برمى‏گردد، چرا كه در شرایط و مقتضیات زمانه تغییر مشى مى‏دهد; بنابراین اندیشه دینى در مورد مسائل سیاسى و مدیریت اجتماعى در حیطه طرح كلیات و اصول محدود مى‏گردد .

5 . مسائل روابط بین الملل و سیاست‏خارجى به شكل امروزى و در قالب یك سیستم اكادمیك و منسجم محصول قرون اخیر به خصوص دوره پس از جنگ جهانى دوم است; اما برخى مسائل آن، نظیر مراودات خارجى و مسائل جنگ و صلح به قدمت تاریخ بشر سابقه دارد . چنین نگرشى طرح بحث‏سیاست‏خارجى اسلامى را تبیین مى‏كند، زیرا به گفته «هالستى‏» اگر یكى از مهم‏ترین مسائل روابط بین الملل را مطالعه دو پدیده جنگ و صلح بدانیم، مطالعه مسائل بین الملل به دوره‏هاى قبل از میلاد باز مى‏گردد و اثر تاریخى «توسیدید» در مورد جنگ‏هاى «پلوپونز» از قدیمى‏ترین متون این رشته محسوب مى‏گردد . (2)

6 . با توجه به نكات مذكور مى‏توان از اصول سیاست‏خارجى اسلام در قرآن یاد كرد . این اصول ناظر به چارچوب كلى و كلان رفتار خارجى دولت اسلامى است و روابط خارجى مسلمانان با جوامع غیراسلامى را تنظیم مى‏كند . قرآن كریم مشتمل بر مسائل اعتقادى و اجتماعى و سیاسى است و از برخى آیات آن مى‏توان اصول سیاست‏خارجى اسلام را استخراج كرد .

اصول سیاست‏خارجى اسلام

همان‏گونه كه اشارت رفت، مقصود از اصول سیاست‏خارجى مجموعه‏اى از آموزه‏هاى دینى است كه چارچوب كلان سیاست‏خارجى دولت اسلامى را شكل مى‏دهد . این مجموعه از نوعى خصلت ثبات و ماندگارى برخوردار است و از نظر تفسیرى بر دیگر مسائل سیاست‏خارجى حكومت دارد . یكى از پژوهشگران مسلمان در تعریف اصول سیاست‏خارجى مى‏گوید: مقصود از اصول یاست‏خارجى، مبادى و اساس روابط خارجى دولت اسلامى است كه منابع دینى آنها را به عنوان چارچوب و اساس تنظیم روابط خارجى مطرح مى‏كند . (3)

با عنایت‏به تعریف مزبور مى‏توان این اصول را از مجموع آیات قرآنى ناظر به روابط خارجى به دست آورده و در محورهاى زیر مطرح كرد:

1 . اصل دعوت یا جهاد;

2 . اصل ظلم ستیزى و نفى سبیل;

3 . اصل عزت اسلامى و سیادت دینى;

4 . اصل التزام و پاى‏بندى به پیمان‏هاى سیاسى .

البته برخى پژوهشگران در كنار اصول مزبور عناوین دیگرى نظیر «تولى و تبرى‏» ، «تالیف قلوب‏» و «امر به معروف‏» را نیز مطرح كرده‏اند، اما به نظرمى رسد اصول چهارگانه فوق این عناوین را نیز دربرمى‏گیرد و به ذكر مستقل و مجزاى آنها نیازى نیست . درباره تالیف قلوب گفتنى است هر چند از آن در ذیل اصول سیاست‏خارجى اسلام بحث كرده‏اند، اما از فلسفه تشریع این حكم و موارد اعمال آن مى‏توان استظهار نمود كه تالیف قلوب بیشتر با ابزارهاى سیاست‏خارجى همخوانى دارد تا اصول، چون تالیف قلوب با آنچه امروزه ذیل ابزارهاى اقتصادى سیاست‏خارجى و كمك‏هاى بشر دوستانه مطرح مى‏گردد شباهت‏بیشترى دارد . در واقع دولت اسلامى براى جلب جوامع غیرمسلمان یا كاهش خصومت‏ها از سهم «مؤلفة القلوب‏» استفاده مى‏كند، براى مثال پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در جنگ طایف به اشراف و بزرگانى كه تازه اسلام آورده بودند یا مشركانى كه به حضرت یارى رسانیده بودند، از سهم مؤلفة القلوب بخشید تا نظر آنان و قبایلشان را به اسلام جلب كند . (4)

ادامه دارد...

پى‏نوشت‏ها:

1) دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوى دكترى روابط بین‏الملل دانشگاه شهید بهشتى .

2) ر . ك: كى . جى . هالستى، مبانى تحلیل سیاست‏بین الملل، ترجمه بهرام مستقیمى (تهران: دفتر مطالعات سیاسى و بین المللى، 1376 .)

3) نادیه محمود مصطفى، المدخل المنهاجیه فى العلاقات الدولیة فى الاسلام (المعهد العالمى للفكر الاسلامى، 1996م .)

4) ابن هشام، السیرة النبویه، تحقیق محى الدین عبدالمجید (مطبعة السعاده) ج‏2، ص‏314 .

منبع:

سید عبد القیوم سجادى ،فصلنامه علوم سیاسى، شماره 15


تنظیم برای تبیان: شکوری_دین و اندیشه