تبیان، دستیار زندگی
بررسی کتب مسیحیت و تحریفات واقع گردیده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقام قرآن

اسناد جاویدان (6)

انجیل

ادامه مطلب از اسناد جاویدان(5)....

كتاب های مسیحیت :

كتاب مقدس مسیحیان، شامل 66 كتاب می‌باشد كه در یك جلد جمع آوری گردیده و مجموعاً كتاب مقدس آن ها نامیده می‌شود . این كتاب دارای دو قسمت به نام عهد عتیق و عهد جدید می‌باشد.

عهد عتیق : این قسمت شامل 39 كتاب دینی یهود است كه مورد قبول مسیحیان نیز می‌باشد.

عهد جدید : تعداد كتاب هایی كه عهد جدید را تشكیل می‌دهند 27 كتاب است . این كتاب ها به زبان یونانی تقریباً‌ به وسیلة ده نویسندة مختلف در مدت پنجاه سال پس از عدم حضور مسیــح (ع) به رشتة تحریر در آمده است.
چهار كتاب اول عهد جدید ( انجیل ) نامیده می‌شوند كه به زبان یونانی به معنی مژده یا خبر خوش می باشد. این كتاب ها به وسیلة چهار نویسندة مختلف به نامهای لوقا، مرقس، متی و یوحنا نوشته شده‌اند و هر كدام، كتاب جداگانه‌ای در مورد زندگی و تعلیمات عیسی مسیح می باشد.
پنجمین كتاب عهد جدید «‌ اعمال رسولان» می‌باشد. این كتاب طرز انتشار و توسعة مسیحیت را از اورشلیم تا به روم در مدت سی سال پس از مسیح بیان می نماید. دراین كتاب مخصوصاً‌ كارهای دو نفر از رسولان مسیح یعنی پطرس وپولس شرح داده شده است، سپس به بیست و یك نامه می‌رسیم كه غالباً توسط پولس و پطروس و یوحنا نوشته شده‌اند. این نامه?ها به گروه های مسیحی بعضی از شهرهای امپراطوری روم یا به افراد نوشته شده‌اند. در این نامه‌ها توضیح داده شده است كه مسیحیان، چه ایمانی باید داشته باشند و چگونه باید زندگی كنند .

آخرین كتاب كه « مكاشفه» نام دارد رؤیاهائی را كه یوحنای رسول دیده بیان می كند. هر چند از نظر مسیحیان كتاب های عهد عتیق و عهد جدید همه مقدس است اما كتاب های رسمی آنان ، همان انـاجیل چهارگانه می باشد.

با بررسی در كتب مربوطه روشن می گردد كه محققین و دانش پژوهان مسیحی بر این اعتقادند كه حضرت مسیح كتاب آسمانی از خود به یادگار نگذاشته است. بلكه پس از مدتی شاگردان وی رساله‌هایی دربارة گفتار و كردار مسیح نوشته‌اند.

میلر نویسندة معروف مسیحی چنان بیان می كند:

«شاید اكنون مایل باشید بدانید كه مقصود مسیحیان از «كتاب مقدس» یا كتابی كه « از طرف خدا » می‌دانند چیست؟  قبل از هر چیز باید دانست ما مسیحیان عقیده نداریم كه خدا مطالب این كتاب ها را به نویسندگان مختلف آن دیكته كرد همانطوری كه رئیس اداره‌ای نامه‌ای را به منشی خود دیكته می‌كند.  زیرا وقتی این كتاب های مختلف را می‌خوانیم متوجه می‌شویم كه از نظر سبك و روش نویسندگی تفاوت زیادی دارند. داوود مانند سلیمان ننوشت و همچنین سبك پولس با یوحنا تفاوت داشت. همه دارای شخصیت‌های متفاوت بودند و بنابراین سبك نویسندگی آنان نیز با هم تفاوت داشته است » .

چنین ادعاهایی از طرف خود مسیحیان، محققان ودانشمندان آن ها باعث می‌گردد تا نیازی به بررسی و تحقیق در مورد الهی بودن انجیل‌های موجود، نباشد . اما آنچه كه می‌بایست مورد توجه قرار گیرد صحت و سقم نوشته‌هایی است كه توسط دیگران از زندگی و كلام مسیح صورت پذیرفته است.

از گفته‌های « میلر» چنان بر می‌آید كه مسیحیت امروز جهت عام نمودن اصول انجیل‌های موجود و مجاب نمودن بشر به اطاعت از آن چون امكان وصل این مطالب به مسیح نبوده در پی آن بر آمده كه نویسندگان این كتب را به مقام پیامبری برساند. وی چنین ادامه می‌دهد : « ما ایمان داریم كه خدا حقایق الهی و ارادة مقدس خود را به انبیاء‌ شناسانید تا آنان بتوانند پیغام او را بگوش مردم برسانند. به همین طریق خدا حقیقت خویش را ، به مردمی كه خود انتخاب نمود تا این كتب را بنویسند، شناسانید. هر یك از نویسندگان با قلم خویش و خصوصیات انسانی خود تحت تسلط و راهنمائی روح خدا ،كلام او را برای ما نوشت» . وی ادامه می‌دهد كه  در انجیل مقدس یا عهد جدید چنین می‌خوانیم:« زیرا نبوت به ارادة انسان هرگز آورده نشد بلكه مردمان به روح القدس مجذوب شده از جانب خدا سخن گفتند ـ دوم پطرس 1: 21 آنها پیام خدا را بیان كردند و همچنین آن را نوشتند . كتاب مقدس، كلام نوشته شدة خداست».

با این اعتقاد كه از طرف مسیحیت مطرح می‌شود هر چند آن ها را در معرض تناقض‌های مختلف دینی قرار می‌دهد . اما باعث می‌گردد كه محقق مسـیر تحقیق خود را جهت شناخت حقانیت مطالب ارائه شده در انجیل‌ها بیابد .

ادامه در اسناد جاویدان (7)......

نوشته : محسن سیداسماعیلی

بخوانید انسان(ا)

بخوانید عقل و وحی (1)

بخوانید علم و دین (1)

بخوانید دین شناسی (1)