راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 10827
  • چهارشنبه 2/11/1387
  • تاريخ :

آیا فلسطینیان ناصبی اند؟

مجاهدان فلسطینی

إِنَّ الَّذِینَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَیرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِی تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِیمٌ (نور/11)

مسلما کسانی که آن تهمت عظیم را عنوان کردند گروهی (متشکل و توطئه‌گر) از شما بودند؛ اما گمان نکنید این ماجرا برای شما بد است، بلکه خیر شما در آن است؛ آنها هر کدام سهم خود را از این گناهی که مرتکب شدند دارند؛ و از آنان کسی که بخش مهم آن را بر عهده داشت عذاب عظیمی برای اوست!(ترجمه: آیت الله مکارم شیرازی)

 

در آیه ای که گذشت درسها و پیامهایی وجود دارد که ما را در پاسخ به سوال طرح شده یاری می بخشد.

کریمه یاد شده به آیه "افک" شهرت دارد. "افک" آنگونه که راغب در مفردات خویش آورده است به امری اطلاق می شود که از حالت طبیعی و اصلی خویش منحرف گردد؛ چنانکه بادهای مخالف را "مؤتفکه" می خوانند از آن رو که از مسیر اصلی خویش انحراف یافته اند.(المفردات، راغب اصفهانی، ذیل واژه افک)

همینطور از باب توسع در معنا؛ هرگونه سخنی را که از جاده حق انحراف یابد همچون دروغ و تهمت، "افک" می گویند.

اگر فلسطینیان بواقع ناصبی و دشمن اهل بیتند پس چگونه است که در گوشه و کنار کشورشان نام اهل بیت پیامبر(ص)، بر پیشانی مساجدشان می درخشد؟

در داستان افک، عده ای از مسلمانان، به یکی از همسران پیامبر(ص) که در جنگ "بنی مصطلق" با وی همراه بود ولی بنا به دلایلی از لشکر جا مانده بود، تهمتی ناروا نسبت دادند که خداوند از این گروه به"عصبة" تعبیر می کند.

"عصبة" از ماده عصب، به رشته های مخصوصی گفته می شود که عضلات انسان را به هم می پیوندد، لذا به عده ای که شبکه منسجم و به هم پیوسته ای را با همفکری یکدیگر هدایت می کنند،"عصبه" گفته اند.

از این تعبیر می توان دریافت که افرادی که بدین شایعه دامن می زدند، توطئه گرانه در پی دستیابی به اهدافی بودند که از پیش طراحی شده بود.

این آیه در حقیقت به مثابه زنگ هشداری است برای قاطبه مسلمانان که بر هر آنچه که می شنوند ناآگانه مهر تایید ننهند.

این روزها با شعله ور شدن آتش جنگ اسراییل علیه مردم بی دفاع غزه، عوامل پیدا و پنهان صهیونیست با رخنه در میان عده ای مسلمانان شیعی مذهب و دارای تعصب کور، شبهاتی را طرح و در افواه توده مردم افکنده تا بدینوسیله آتش اختلاف را در میان جوامع مسلمان شعله ور ساخته و مانع وحدت و یکپارچگی آنها گردند.

به عنوان مثال گفته می شود: مگر در کشور خود فقیر ندارید، با این همه فقیر چرا به کسانی که هم کیش و آیینتان نیستند کمک می کنید؟

مگر فلسطینیان ناصبی وکافر نیستند و با علی و خاندنش علیهم السلام رسما دشمنی نمی ورزند پس چرا ...

و...

متاسفانه در این میان، برخی از خودیهای نآگاه با خیل غیر خودیهای آگاه همداستان شده و دشمن را در نشر اینگونه شبهات یاری می رسانند.

این قلم بر حسب تکلیفی که بر دوش خود احساس می کند کوشیده است تا در نوشتارهایی متعدد پاسخی بر اینگونه شبهات بیابد؛ شبهه نخست را در مقاله"این چراغ به خانه و مسجد رواست" پاسخ گفتیم و اینک به طرح ادله ای در رد شبهه اخیر می پردازیم:

یکم :

اکثریت قاطع مردم فلسطین شافعی مذهبند و اتفاقا ابوعبدالله محمدابن ادریس شافعی، رهبر این فرقه، نیز در غزه تولد یافته است.(جهت اطلاع بیشتر ر.ک: الموسوعة المیسرة فی الادیان و المذاهب المعاصرة، مانع بن حماد الجهنی، ج 2، ص 124)

و حتما مستحضرید که در میان فرقه های گوناگون اهل تسنن، نزدیکترین فرقه به شیعه، هم از نظر میزان علاقمندی به اهل بیت پیامبر(ص) و هم از نظر اصول و احکام فقهی، فرقه شافعی است.

فایل صوتی ضمیمه شده به نوشتار پیش رو که از زبان گویای اسلام، استاد شهید مرتضی مطهری تراویده است خود سندی دیگری است مبنی بر اینکه اینگونه ادعاها،  دروغ و شایعه ای کهنه بیش نیست.

دوم:

در یکی از اخبار چنین آمده است: "هواپیماهای رژیم صهیونیستی امروز مسجد امیرمومنان علی ابن ابی طالب را در شهر غزه بمباران کردند".

اگر فلسطینیان بواقع ناصبی و دشمن اهل بیتند پس چگونه است که در گوشه و کنار کشورشان نام اهل بیت پیامبر(ص)، بر پیشانی مساجدشان می درخشد؟

به عنوان نمونه بنگرید:

مسجد «الامام علی ابن ابی طالب» واقع در نابلس!

 

مسجد الامام علی بن ابیطالب

 

مسجد فاطمة الزهراء در جنوب طولکرم

مسجد فاطمه الزهرا

آیا این سخن که عده ای با اینکه نسبت به اهل بیت رسول خدا علیهم السلام جسارت و تهور دارند، در عین حال به ایشان عشق نیز می ورزند تا آنجا که نام خاندان رسالت را بر مساجدشان می نهند؛ ادعای یک بام و دو هوا نیست؟!

سوم:

افزون برگرایش دو تن از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین، شهید دکتر فتحی شقاقی و شهید محمود شحادة به مذهب شیعه، در سالیان اخیر گرایش مردم فلسطین به تشیع بسیار چشمگیر بوده است چندانکه طبق یک آمار در حال حاضر حدود 70000هزار شیعه فلسطینی در مناطق اشغالی وجود دارد.(ر.ک: دایره المعارف looklex )

و جالب است بدانید که بهترین کتاب را در دفاع از مسلمان بودن شیعیان، همین شهید فتحی شقاقی و همان مجاهد اهل سنت فلسطینی نوشته است؟ کتاب دقیق و تاثیر گذار«شیعه و سنی غوغای ساختگی» یکی از نوشته های اوست که با ملاحظه تمامی دقایق سیاسی و اجتماعی مساله، در دفاع از شیعه و اثبات ضرورت وحدت اسلامی کم نظیر است.

چهارم:

فایل صوتی ضمیمه شده به نوشتار حاضر که از زبان گویای اسلام، استاد شهید مرتضی مطهری تراویده است خود سندی دیگری است مبنی بر اینکه اینگونه ادعاها، دروغ و شایعه ای کهنه بیش نیست.

ایشان در سخنرانی سال 1349 که در مسجد امام جواد (ع) ابراز داشته اند افزون بر اینکه شبهه ناصبی بودن فلسطینیان و نظایر آن را ساخته و پرداخته صهیونیست ها می دانند، به عنوان مثال"لیلا خالد"، از مبارزان بنام فلسطین، را نام می برد که به طور رسمی و علنی در چندین نطق و سخنرانی، خودش را پیرو مذهب شیعه معرفی کرده وحتی جمعیت مردم فلسطین را مرکب از شیعه و سنی می داند.(ر.ک: کتاب آشنایی با قران، ج4، پی نوشت 2)

(این سخنرانی را از اینجا دریافت کنید)

پنجم:

به فرض که اقلیتی نادر از مردم فلسطین کافر و یا حتی ناصبی باشند، به دلیل آیه 60 از سوره "توبه" بر هر مسلمانی واجب است که در مواقعی و بنا بر مصالحی خاص، حمایت مادی و مالی خود را از کفار دریغ ندارند.(برای اطلاع بیشتر ر.ک: به مقاله: این چراغ به خانه و مسجد رواست از همین قلم)

 

ابوالقاسم شکوری

بخش دین و اندیشه

 

پی نوشت:

برخی از استنادات این نوشتار را وامدار دوست نادیده ام، صاحب وبلاگ "یهود شناخت" هستم.

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
سیده سعیده لطیفی
خیلی عالی بود درود بر شما.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/10/1388 - 16:55
Mrooz
perfect!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/11/1387 - 13:2
مهبوط
هر چند اگر آنها ناصبی هم باشند:
1- حکم ولی فقیه است و ما باید تابع باشیم
2- اگر آنها شیعه نیستند، انسان که هستند- پس کی ما می خواهیم از کربلا درس بگیریم و از زندگی سایر ائمه ( که در انباره در زندگی آنها نمونه هایی را می بینیم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 15/11/1387 - 11:34
رهتما
از نگارنده این مطلب تهایت امتتان و تشکر رو دارم باید این مقاله رو به روزنامه ها هم می دادید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 10/11/1387 - 19:56
yadolahi
من شهید مطهری را خیلی دوست دارم و از شما هم بخاطر نوشتن این مطلب زیبا بسیار متشکرم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 10/11/1387 - 0:39
down with israel
انسان دوستی ربطی به مذهب و دین ندارد . وظیفه ی هر انسانی است که در هنگام نیاز دیگران به انها کمک کند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 9/11/1387 - 19:59
apeymani
با تشکر
اینجور مسائل را اگر زودتر و به روز بگذارید خیلی خوب میشه حالا که جنگ تموم شد
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، هیچ زمانی برای رفع شبهات مطرح شده دیر نیست البته بهتر است به تاریخ قرار گرفتن این مطلب در سایت دقت نمایید، " چهارشنبه 2/11/1387 " موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 9/11/1387 - 11:44
روشنائيها
اینكه در صدد رفع ابهام و شبه بودید تشكر و سپاسگزارم.
ولی در نظرات داده شده هیچ نظر مخالفی را ندیدم و این نكته را در ذهن تداعی میكند كه این گونه سوالات بالاخره یك سری افرادی زده میشود پس چرا ایشان در نظرات حضور ندارند یا...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 9/11/1387 - 11:7
محمد مهدی یزدانی
با سلام و تشکر من فکر می کنم مسئله فلسطین امروز از موضوع اسلام و مذاهب اسلامی هم گذشته گرچه یک فصل مشترک در بین اکثر وقایع مشابه فلسطین هست و اون اینکه اسلام به وضوح دیده میشه گرچه باز سعی میشه انگ اختلاف مذاهب بش بزنند و جناحی مطرحش کنند ولی به قدری این موضوع برای مردم دنیا بزرگ و مهم شده که دیگه اولویت مسلمان بودن جای خودش رو به انسان بودن داره و این نشون دهنده عمق مظلومیت و فجایعی هست که در حال اجرا بوده و هست.
یا علی و در پناه خدا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 9/11/1387 - 11:0
mmibiology
سخنرانی های روشن گر این شهید را بیشتر بگذارید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 8/11/1387 - 20:20
ناشناس
اجر شما با خداوند تبارک وتعالی
موفق باشید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 6/11/1387 - 8:55
smabtahi
فرض كنیم فلسطینی ها اساسا بت پرست باشند . اما پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند هر گاه كسی بشنود كه مظلومی - صرفنظر از اعتقادش-فریاد می زند ای مسلمانان بدادم برسید اما كمك به مظلوم نكند مسلمان نیست.
آیا فلسطینی ها مظلوم نیستند؟ پس یقینا آنكه مخالف كمك به فلسطین است مسلمان نیست . ما ادعای پیروی از كسی را داریم كه در آخرین لحضات حیاتش وصیت نمود:
كونا للظالم خصما و للمظلوم عونا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 5/11/1387 - 17:31
مهدی کاظمی
باسلام مطالب فوق وسخنرانی بسیار عالی بود مرا ازشبه فوق نجات دادند خداوند به شما اجر خیر دهد .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 5/11/1387 - 16:12
alijan10
باید در زمینه فلسفه و چرایی حمایت ما از فلسطین و پاسخ به شبهات بیش از این کار شود . خداقوت
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 5/11/1387 - 11:6
نظر كاظمي
خیلی عالی بود ولی نگرانی من از این است كه همه مردم این مطلب را نمیتوانند بخوانند ای كاش این مطلب و مخصوصا سخنرانی شهید بهشتی از طریق صدا و سیما به گوش همه میرسید .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 5/11/1387 - 8:28
abdeee
سلام.ما به مسلمانی و مظلومیت فلسطینیان هزاران مدرك داریم آیا آنان كه میگویندآنها ناصبی اند مدرك دارند.آن هم مدرك واقعی نه جعلی و بر فرض كه دو تا .... پیدا شود قابل تعمیم به قهرمانان شهادت طلب فلسطین نیست.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 5/11/1387 - 0:25
جعفر فرجی
گروه حماس داردبا دنیایکفر مبارزه میکندوروش عدم تسلیم در مقابل دنیای کفر وعاشقانه جنگیدن با دشمن وعدم پشتیبانی اعراب از این گروه به ما میفهماند که انها حسینی هستندومن از انها به خاطر مبارزه با صهیونیستها حمایت کامل میکنم و ...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 4/11/1387 - 23:44
mahdvi
باسلام.دوستان نااهل ودشمنان نادان بدانندکه بنابفرموده حضرت امام خمینی(ره)فلسطین پاره تن اسلام است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 4/11/1387 - 18:11
علی
بسیار جالب بود ومن رانسبت به خیلی ازشا یعات روز روشن کرد خیلی متشکرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 4/11/1387 - 11:18
مرتضی امیدی
دقت کنید!
اولا از جناب آقای شکوری عزیز، به جهت اطلاع رسانی دقیقشان تشکر می کنم.
ثانیا خطاب به دوستان خودعرض می کنم: مگر نه این است که ما حکومت اسلامی داریم و تابع ولی فقیه هستیم و او را فردی مدیر، مدبر و آگاه به مسائل مختلف زمان خویش می دانیم! مگر نه این است که یاران حسین (علیه السلام) بی آن که از آقایشان پرس و جویی کنند، دو دستی سر خویش را به امامشان پیشکش نمودند! مگر نه این است که ما به یاران با وفای حسین (علیه السلام) تاسی نموده ایم! پس این همه چون و چرا برای چیست!!؟ مگر نه این که قائدمان فرمود: "همه ی مومنان دنیای اسلام موظف به دفاع از زنان و کودکان و مردم بی دفاع غزه اند و هر کس در این دفاع مشروع و مقدس کشته شود، شهید است".
آیا نعوذ بالله نائب امام زمان (عج الله فی فرجه) نمی داند چه می گوید!!؟ و ما به تمامی ابعاد جهان اسلام و موقعیت کنونی مسلمانان آگاه تریم!؟ آیا شناخت ما از اسلام و تسلطمان به مسائل دینی و احکام الهی بیش از رهبرمان است!؟ اگر جواب منفی است، پس چگونه است که به شایعات این چنینی دامن زده و بدون اطلاع از حقیقت مسئله و کم و کیف موضوع، آن را نزد دوستان خود نقل می کنیم!
روایتی منقول از معصوم (علیه السلام ) اشاره به سختی تشخیص حق از باطل، در آخرالزمان دارد! پس بیایم در این دریای پر تلاطم شبهات به ریسمان الهی (ولی فقیه) چنگ زنده و خود را از ورود به شبهات و شایعاتی که داخل شدن در آن آسان می نماید و خروج از آن بسی سخت و دشوار است خودداری کنیم تا شرایط ظهور منجی حقیقی (عج الله فی فرجه) فراهم آید و آدمی به راه سعادت خویش به دور از انحرافات نائل آید اشاء الله تعالی.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 4/11/1387 - 11:14
سیمین سلیمانی آشتیانی
توجه به سخنرانی های شهید مطهری و مطالعه کتب استاد برای نسلهای جوان نیز راهگشای بزرگی است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/11/1387 - 23:43
saeeddelikhoon
خدا را شکر که واقعیت را فهمیدم - چرا که تا بحال تصور غلطی از مذهب فلسطینیان داشتم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/11/1387 - 22:20
جلیل
این موضوع اصلا برای من مهم نیست که مظلوم چه دین و مذهبی دارد.
مسلمانان باید به مظلومان تمام دنیا فکر کنند. نه اینکه اگر مسلمان و شیعه بود کمک کنیم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/11/1387 - 18:28
ناشناس
سلام
خداوند در دنیا و اخرت خیرت دهد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/11/1387 - 17:12
zahraka
بسیار عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/11/1387 - 13:18
سید عباس ناطقی
بسیار خوب
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/11/1387 - 13:9
jyjy1365
با تشکر از شما کارشناشان تبیان
من هم درباره این موضوع مخصوصا در مدت جنگ 22 روزه در غزه خیلی از این حرف میشنیدم (فلسطینیان ناصبی اند)امامن این حرفهارا قبول نداشتم وبا کسانی که این حرفها میزدند بحث وجدل داشتم.با خواندن این مقاله خوشحالم که اشتباه نکردم وهمچنین یک دلیل محکم برای اونهایی که این حرف را میزدند پیدا کردم(البته اونها هم از روی قصد این حرفها را نمیزدند،تیلیغ نادرست شده بود)
کجایید یا صاحب الزمان
مامنتظریم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/11/1387 - 11:44
ناصر
اجركم عندالله
از روشنگریتان ممنونم در این زمینه لازم است بیشتر تبلیغ شود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/11/1387 - 9:43
nazemiaa1
مطالب بسیار عالی بود ولی تعجب میکنم در جائی که حضرت علی (ع) برای کندن خلخال از پای زن یهودی در سرزمین مسلمین میگوید جا دارد که انسان خون گریه کند (یا به این مضمون ) چگونه پیدا میشوند کسانی که از این جنایتها میتوانند به راحتی بگذرند و حتی کمکهای مالی و معنوی را نیز دریغ کنند مگر نشنیدند که قران کریم میفرماید اگریک نفر را بکشید مانند ان است که یک امت را کشته اید و در هیچ جای این کلام اسمانی نیامده است که حتما باید مسلمان باشند ضمنا ما در ائیین خود دفاع از مظلوم را داریم حال هر انسانی که مورد ظلم واقع شده باشد .مسلمان .مسیحی . کافر . و یهودی همه انسانند مگر براساس ایه کریمه قران جزو کافران حربی باشند که در ان صورت نیز قران کریم مارا به عدالت دعوت کرده نه به جنایت و دفاع از مظلوم وظیفه دینی و انسانی ماست و ما ایرانیان مفتخریم که در دفاع از مظلومان همیشه پیش قدم بودیم پس بیائیم این بار نیز به خاطر انسانیت پیش قدم شویم اگر چه دفاع از مسلمانان در سراسر گیتی وظیفه ماست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/11/1387 - 9:32
125153
بسیار خوب بود. ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی همان چیزی است که دشمنان اسلام می خواهند ، پس چرا ما خودمان آب بر آسیاب دشمن بریزیم ، البته ناگفته نماند که این بدان معنا نیست که دیگر نباید دنبال برخی از عقاید خود برویم و درباره ی آنها تحقیق نکنیم، بلکه باید در فضایی کاملا آرام و به دور از تفرقه به بررسی این سری مطالب به پردازیم....یا علی.....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/11/1387 - 8:37