راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • غزّه يك «ياحسين» كم دارد!
    غزّه يك «ياحسين» كم دارد!
    آيا تا كنون فكر كرده‌ايد كه چرا پس از 60 سال آه و جنگ و سوز، فلسطين همچنان مصيبت زده است.آيا مي‌داني چرا اشكهاي غزّه سيلي براي نابودي دشمن نمي‌شود؟ ...
  • زخم زیتون
    زخم زیتون
    سوگ سروده های فلسطینی....
  • مرزهای ایران کجاست؟
    مرزهای ایران کجاست؟
    آیا مرزهای جمهوری اسلامی ایران به همین مرزهای جغرافیایی که در نقشه ها دیده می شود محدود شده است؟آیا جبهه های جنگ ایران با دشمنانش صرفا به این ...
  • تعداد بازديد :
  • 10594
  • چهارشنبه 25/10/1387
  • تاريخ :

این چراغ به خانه و مسجد رواست!

کودک غزه ای و مادرش

طرح مسأله:

این روزها با شدت یافتن تجاوز ددمنشانه وهجوم بی امان رژیم سرتا پا جعلی و تا بن دندان مسلح اسرائیل بر مردم مظلوم و بی دفاع غزه، موج عظیمی از اعتراض ها و حمایتهای پیدا و پنهان ملتهای آزاده و بیدار به نفع مستعضفان فلسطینی، اقصا و نقاط جهان را درنوردیده است.

در این راستا کشورعزیز ما ایران نیز قطع نظر از انگیزه ی حفظ منافع ملی و سیاسی خود در خاورمیانه، بر حسب تکلیفی شرعی و انسانی می کوشد تا هر آن چه در توش و توان دارد و تا آنجا که مصالح امنیتی کشور اجازه می دهد، از هر گونه یاری بخشی وامداد رسانی به این مردم آواره و بی پناه دریغ نورزد.

با اینکه ادله روشن و فراوانی بر ضرورت این مهم وجود دارد اما هنوز در ذهن و زبان برخی، سوالاتی برانگیخته می شود که ضرورت طرح این موضوع و رسیدگی بدان را دو چندان می کند؛ سوالاتی از این دست که اساسا فلسفه کمک رسانی به مردمانی دیگر در آن سوی دنیا چیست؟

و چگونه است که به رغم آمار هولناکی که درصد معتنابهی از مردم کشورمان را زیر خط مطلق فقر نشان می دهد، هنوز بخشی از سرمایه های ملی و مردمی این کشور به سود و سوی کشوری دیگر سرازیر می شود؟ مگر نگفته اند چراغی که به خانه رواست به مسجد نارواست؟! و...

مساله یاد شده از موضع و منظر سیاسی دلایل خاص خود را دارد که می بایست در جای دیگر بررسی شود.

(و البته کارشناسان محترم بخش جامعه و سیاست، بیش و کم بدان پرداخته اند برای نمونه بنگرید به مقاله: مرزهای ایران کجاست؟)

اما غایت این نوشتار، بررسی و تبیین این مساله از وجهه نظر دینی و خاستگاه قرآنی است.

اگر آنها کافر بودند و تنها برای تالیف دلهایشان برای بخشش و حمایت جامعه اسلامی استحقاق می یافتند، اینان که مسلمانند و در جبهه ای مشترک و به سود ما جهاد می کنند.

بررسی و تبیین

دلیل اول:

در سوره مبارکه"توبه" آیه 60می خوانیم:

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَكِیمٌ.(توبه/60)

ترجمه: زکاتها مخصوص فقرا و مساکین و کارکنانی است که برای (جمع آوری) آن زحمت می‌کشند، و کسانی که برای جلب محبتشان اقدام می‌شود، و برای (آزادی) بردگان، و (ادای دین) بدهکاران، و در راه (تقویت آیین) خدا، و واماندگان در راه؛ این، یک فریضه (مهم) الهی است؛ و خداوند دانا و حکیم است!

 

فقیهان بر مبنای این آیه یکی از موارد مصرف زکات را کسانی می دانند که باید بخشی از مصادیق نه گانه زکات نظیر گندم، جو، گوسفند، شتر، طلا و...بدانها پرداخت شود تا محبت ایشان به اسلام جلب و دلهایشان نرم گردد.

اکنون ببینیم اصطلاح" َالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ" بر چه کسانی اطلاق می شود.

کثیری از تفاسیر، کافران را مصداق این عبارت می دانند(به عنوان نمونه بنگرید به:اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج6، ص250، احسن الحدیث، ج 4، ص258، تبیین القرآن، ج1، ص208، برگزیده نمونه، ج2، ص219)

علامه طباطبایی(ره) صاحب تفسیر گرانسنگ "المیزان"، "مولفة قلوبهم" را غیر مسلمانانی می داند که اگر چه ممکن است در ازای اخذ سهم زکات به دین اسلام درنیایند ولی مسلمانان را در دفع دشمن یاری می بخشند. (ترجمه المیزان، ج9، ص417).

در بیان السعاده آمده که ایشان کسانی هستند که" آماده حفظ مرزها و حدود مسلمانان هستند" ( ترجمه بیان السعادة، ج‏6، ص: 177).

خلاصة المنهج نیز آنها را جمعى از اشراف مطاع كفار می داند. ‏)خلاصه المنهج، ج2، ص240)

کلبی در اسباب النزول گفته است آنها همان منافقین هستند.( اسباب النزول، ترجمه ذکاوتی، ج1، ص131)

شیخ طوسی نیز در تفسیر اثنی عشری آنها را منحصر در اشراف کفار می داند.( تفسیر اثنا عشری، ج‏5، ص: 129)

با توجه به آنچه گذشت می توان گفت منظور از عبارت"مؤلفة قلوبهم" کسانی هستند که یا به طورمطلق کافرند و یا مسلمانانی سست ایمانند که در اطراف مرزها و حدود جامعه اسلامی ساکنند.

و اما از دیدگاه فقیهان و مفسران، فلسفه اعطاء زکات به این گروه این است که ایشان در قبال اخذ مقداری از سهم زکات دلهایشان به سوی اسلام جلب و محبت اسلام در قلبهایشان مستقر می شود؛ در نتیجه آنجا که دشمن بیرونی منافع جامعه اسلامی را تهدید می کند مسلمانان را در دفع دشمن یاری می رسانند و چنانچه دشمن در تدارک حمله به سرزمینهای اسلامی باشد زودتر خبردار شده و مسلمانان را نیز مطلع می سازند.

اکنون با توجه با مقدمات یاد شده می گوییم آیینی که بخشش و پرداخت زکات به کافران را، آنهم از مواردی چون غلات که حاصل تلاش ودسترنج سالیانه یک مسلمان است، بر پیروان خود فرض و واجب می داند، آیا پیروانش را در قبال مسلمانانی ستم دیده که تحت سیطره ستمگران و تجاوز دژخیمان قرار گرفته اند و حتی از کمترین امکانات طبیعی و حقوق انسانی خود باز داشته شده اند، مسوول و مکلف نمی داند.

اگر آنها کافر بودند و تنها بخاطر تالیف دلهایشان استحقاق بخشش و حمایت جامعه اسلامی می یافته اند، اینان که مسلمانند و در جبهه ای مشترک و به سود ما جهاد می کنند.

چگونه است که به رغم آمار هولناکی که درصد معتنابهی از مردم کشورمان را زیر خط مطلق فقر نشان می دهد، هنوز بخشی از سرمایه های ملی و مردمی این کشور به سود و سوی کشوری دیگر سرازیر می شود؟

دلیل دوم:

امیرالمومنین علیه السلام در نامه ی 53 از نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر می فرماید:

« و اشعر قلبك الرحمة للرّعیة و المحبة لهم و اللطف بهم و لا تكوننّ علیهم سبعا ضاریا تغتنم اكلهم، فانهم صنفان؛ اما اخ لك فی الدّین او نظیر لك فی الخلق ؛». (نهج البلاغه، نامه 53)

مهربانى با مردم را پوشش دل خویش قرار بده و با همه دوست و مهربان باش مبادا هرگز مانند حیوان شكارى باشى كه خوردن آنان را غنیمت دانى چه آنکه مردم دو گونه‏اند، گروهى برادر دینى تو و دسته دیگر همانند تو در آفرینش.

(به لباس زیر که نزدیکترین و چسبیده ترین پوشش برای انسان است “شعار” می گویند و “اشعر” نیز در اینجا نزدیکترین می باشد و مراد اینکه به مردمان خیلی نزدیک باش).

اگر چه مخاطب حضرت در این نامه تنها مالک اشتر نخعیست اما روی خطاب آن امام همام با همگان است و بر ما که داعیه پیروی از حضرتش را در سر می پروریم بیشتر.

بنابراین بر هر شیعه ای (اگر نگوییم هر مسلمانی) فرض است که بالهای لطف و محبت خود را بر سردیگران خواه هم آیین با اوباشند خواه نه، بگسترانند.

 

دلیل سوم:

روایت مشهور پیامبر اکرم (ص) که می فرماید:

من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم. (وسائل الشیعه ج15 ص141)

هر کس ندای مردی را بشنود که فریاد برآورد که ای مسلمانان به دادم برسید اما اجابتش نکند، هرگز مسلمان نیست.

کلمه"رجلا" جای تامل بسیار دارد، چرا که حضرت حتی نفرمود "من سمع مسلما".

 

ابوالقاسم شکوری

سایت تبیان

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
Adel0
به نظر من هم باید هر دو مورد را در نظر گرفت(هم خانه وهم مسجد)

پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 2/6/1390 - 3:44
مهدي
با سلام
باید به داد مظلومان عالم برسیم بخصوص اگر مسلمان باشند. ولو كره المشركون
والسلام
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/5/1390 - 16:30
hadiiee
من از شما می پرسم چه کسی باید به این مردم مظلوم کمک کند به قول شما کشور بی فقیر حال بگویید کدام کشور فقیر ندارد آیا اوضاع دیگر کشورها را می دانید انصافا اوضاع کشور ما خیلی بهتر است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 2/5/1390 - 10:59
فاطمه جعفری
با تشکر از انتخاب بجای موضوع که مسئله روز جوانان شده ............روزی ما دست خداست و ما طبق آیات صریح قرآن موظف با انفاق از همین روزی هستیم(و مما رزقناهم ینفقون: و از آنچه روزی دادیم ایشان را ، انفاق می کنند) وظیفه مسلمان کمک به همنوعه و برای آن حد مرزی مشخص نشده و با انفاق چیزی از ما کم نمیشه ، بلکه اینها همه آزمایش الهی و سنجش ماست .ما میتونیم هر دو کمک رو داشته باشیم هم به هموطن خودمون هم به همنوع خودمون اون هم بنا به مصلحت اولی الامرمون(اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم) خدا قبول کند..... مطمئن باشیم هر کار خیری بکنیم نتیجه اش رو خواهیم دید..............اگه در کشور هم فقر هست یا از کوتاهیهای ماست و یا از عدم تعادل در توزیع ثروت و گاهی هم از عادت به نابرده رنج گنج خواستن ها! ......................
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 14/2/1390 - 3:8
؟ صادقی
خوشم اومد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 7/7/1389 - 2:16
Ali Far
سلام،
وظیفه ی کمک رسانی به مردم یک کشور، فقط وظیفه ی دولت آن کشور نیست. در یک کشور اسلامی همه ی مردم
وظیفه دارند به همدیگر کمک کنند؛ فقط نمی بایست از دولت توقع داشت.

پی گیری مسائل برون مرزی اغلب با دولت است. ثانیاً اسلام Borderless و بدون مرز است؛ اگر ما مسلمان فقیر داریم و مسلمان زیر گلوله، اولویت با کدام است؟ خودتان را جای آن بیچاره بگذارید! جای کدام بودید احساس بد بختی بیشتری می کردید؟

این حرف ها به این دلیل نیست که ما از خودمان و از نزدیکانمان غافل بشویم، بلکه باید در مقیاس موچک به نزدیکانمان و در مقیاس بزرگ به برادرها و خواهرهای دورترمان هم بیاندیشیم.

در ضمن: موچک --> همون کوچولو موچولوئه ;)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 22/6/1389 - 10:55
yase66
ما مسلمان هستیم و باید به مردم غزه كه 3 سال است كه محاصره ی غذایی،دارویی و امكاناتی هستند،به آنها واجب است كمك كنیم و ما ایرانی ها مانند كشورهای خارجی ها باید به وضع كنونی غزه به دولت مردان جهانی اعتراض كرده و همه با هم به كمك مردم مظلوم غزه بشتابیم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/5/1389 - 1:37
شبیر علی شیرازی
کمک به مظلومان واجب است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 13/5/1389 - 16:3
ناشناس
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 26/4/1389 - 18:43
حسن رضایی
جاءالحق وزهق الباطل ان الباطل کان زهوقا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 12/3/1389 - 12:30
سعید امیری
عالی است خواهشمند هستم که مطالب روز را در همین قالب بیان کنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 8/3/1389 - 11:28
ناشناس
بسم الله الرحمن الرحیم
میتونم از اون آقایونی که ادعای فقه الحدیث دارندبپرسم که آیا از همین امام مدفون در بلد خودمان حدیث خوانده اند و میدانند که امام رضا(ع)میفرمایند:"از نشانه های مؤمن اینست که همواره فقر با عزّت را به غنای با ذلّت ترجیح میدهد"؟
چند نفر باید بمیرند تا راضی شوید؟
از اسراییل چه دیده اید که از خدا ندیده اید؟
مگر هر چه با اینها شده از کید و حیله های شیطان و هوای نفس نیست؟و مگر نمیدانید که خداوند در قرآن میفرماید"إن کید الشیطان لکید ضعیفا"؟
نسبت آوارگان ما و آنها را که یک کودک هم میتواند حساب کند(البته اگر در غزه زیر خمپاره ها و بمب های رادیواکتیو و گلوله های اسراییل و اصحاب خادمش(!)مغز خود را از دست نداده باشد یا رسانه هایشان مغزش را نخورده باشند و وجودش،مأوای شیطان نشده باشد)مقایسه کرده اید؟
آیا فقیری که عمری را به فقر گذرانده راضی نیست ملّتی را که با نجاتش دین ما حفظ میشود کمک کنیم؟وا حسرتا!!!
هنوز نیم قرن از انقلابی که با زجر بدست آمد و سخنان امام خمینی نگذشته که آقایون اینطور تیپ روشنفکری اختیار کرده و ملی گرایی را جایگزین اسلام گرایی میکنند...اسلام که هیچ اخلاق را نیز اصیل نمیدانند!!اصالت دنیا را میخواهند و آنرا در پوشش اصالت ملی بیان میکنند!
کجای این متن تفسیر شخصی داشت؟حتماً باید همه ی تفاسیر را ببینید تا رضایت بدهید که اینها تفسیر شخصی نیستند؟هر چند افرادی که از هر طرف 40 همسایه را حساب میکنند و به مرز کشور میرسند،باید هم به خود اجازه دهند که تفاسیری که مرجعیت مراجع از توجه به همین ها بدست آمده را مذموم بدانند!
انشاالله روزی برسد که هر کس تکلیف خود را بداند و همراه با ترک محرّمات بدان عمل کند... .
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 6/3/1389 - 0:56
ناشناس
با سلام . فرمایشاتی که فرمودید درست . اگرچه به نظر من تا حد زیادی بسته به ذهنیت خود احادیث و فرمایشات ائمه اطهار(ع ) راتفسیر کرده اید . لیکن آیا شنیده اید این حدیث رسول مکرم اسلام (ص )را که فرمودند : الجار ثم الدار . به نظر شما در کشوری با این همه ثروت آیا تاکنون در توقف چندین ثانیه ای در پشت چراغ قرمز به سیل کودک خیابانی که به دستفروشی ، گدائی و...... مشغولند دقت کرده اید ؟به نظر شما اگر سرمایه این مملکت در راه زدودن فقر از کشور خودمان به کار گرفته شود از هر 10 کودک خیابانی چند نفر را می توانیم به مدارج بالای علمی برسانیم ؟ به نظر شما در کشوری مثل ما چرا باید پدر یک خانواده اقدام به فروش کلیه کند جهت تهیه مخارج درمان فرزند ؟ و این در حالی است که ما در عراق بهترین و مجهز ترین بیمارستان را ساخته ایم !!! آیا از این خیل بقول شما عطیمی که به خرج کردن در غزه و لبنان و فلسطین خرده گرفته اند تا کنون یک نفر برای مخارجی که جهت باز سازی عتبات عالیات صرف می شود ان قلت و خرده ای گرفته است ؟ شما را بخدا منصف باشید .من نمی گویم به مسلمانان و امور آنها اهتمام نورزید ولی آیا رسول الله و حضرت امیر هم اینگونه کشور داری می کردند ؟ در خاتمه باید گفت : گوش اگر گوش من وناله اگر ناله توست / انچه البته به جائی نرسد فریاد است .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 26/2/1389 - 15:11
kiamenshavi
اِنَّ الذین قالواربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الا تخافو.....نتیجه استفامت با اتکاء به حضرت حق موجب پیروزی است.
الا ان حزب الله هم الغالبون
آگاه باشید که تنها حزب خدا پیروز است.
به امید روزی که در قبلگاه اولینمان سر به خاک بگذاریم وسجده ی شکر بجای آوریم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 26/2/1389 - 5:27
ناشناس
مرگ بر اسرائیل
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 12/2/1389 - 15:4
ناشناس
نمیشود اسرائیل را نابود کرد. به نظر من باید حق و حقوق طرفین را در نظر گرفت و این جنگ ویرانگر به صلح و آشتی تبدیل کرد تا مردمان مظلوم با آرامش بتوانند زندگی کنند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 27/1/1389 - 22:23
arash1357
بنی آدم اعضای یكدیگرند
درسته كه ما خودمون هم مشكلاتی داریم ولی مردمی كه وطن و تمام آزادیهاشونو ازشون دزدیدن امیدشون بعداز خدا به ما برادرای دینیشونه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/12/1388 - 14:34
محسن قلی پور
دوستان من مطمئن باشید اگر کمک به کشور های اسلامی به نفع ما نباشد به ضرر ما نیست .
ما به کشور های اسلامی دیگر کمک میکنیم تا کشورهایی چون اسرائیل رو که بدخواه ما هستند درگیر یک کشمکش بدون درگیری مستقیم ایران کنیم . آیا این بده ؟
آیا خسارت جنگ با اسرائیل کمتر از این کمک های ما به فلسطین و لبنانه؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 6/12/1388 - 23:47
سادات حسنی
از آنها که میگویند اول ایران واول همسایه فقیر خودمان، باید پرسید چرا هنوز همسایه شما فقیر است با اینهمه کمکی که شما به او میکنید؟ راستش را بگویید ماهی چقدر به همسایه فقیرتان کمک میکنید که داد میزنید دیگر پولی برای کمک به غزه ندارید وبقیه را هم منع میکنید؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 18/11/1388 - 7:45
م ز
اول باید ایران را اباد کرد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/10/1388 - 9:43
ناشناس
بسیار خوب.از این گونه مطالب مبتلا به ذهن جوانان را بیش تر مطرح نمایید.متشکرم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 29/9/1388 - 17:57
purelove100
تنها راه فقط مقاومت.
مردان خدا پیروزند
با کمک امام عصر(عج) انشاا...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 16/9/1388 - 12:59
hadis24
قبول.ولی از مسئولین خودمون میخوام که هرچه زودتر فکری به حال محرومین جامعه خودمون هم بکنن.کشور در مقابل اونها هم مسئوله.وقتی بچه های خیابونی بخاطر فقر....!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 14/9/1388 - 10:35
حسين ز
خوب بود البته مولفه قلوب و جبهه مشترك برای كمك دلیل كافیست همسایه ای كه در مرز مشترك با دشمن اصلی مسلمین نیست در اولویت دوم است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 27/8/1388 - 12:52
ناشناس
دست به دعا بر میداریم و فرج امام زمان(ع) را طلب می کنیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 6/8/1388 - 14:9
ناشناس
تمام مطالب شما درست آیا تاوقتی که در همسایگی ما و هموطن و همشهری ما مشکل مالی و فقر اورا فراگرفته بایستی به افراد بسیار دوری که خود آنها خبری از وجود ما ندارند و حتی ممکن است اسم ایران برایشان نامسما باشد کمک کردن جایی دارد؟؟؟؟ اسلام و تمامی پیامبران و ائمه بر دستگیری ناتوانان در حد و حدود خدمان توصیه نموده و نمونه بارز آن که هر فرد تا مرز چهل خانه همسایه اوست که بایستی از حال و احوال او باخبر باشد ولی از موقعی که این مسائل به فراموشی سپرده شده مردم بایستی دچار فقر باشند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 22/7/1388 - 10:37
حمید حمیدی
ممنونم خیلی روشنگرانه بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 4/7/1388 - 12:56
MATRIX30000
عالی بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 13/6/1388 - 22:7
behnam
خوب بود.ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 12/6/1388 - 14:55
djalimatrix
خیلی عالی بود
لطفا ادامه داشته باشد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 8/5/1388 - 12:9