تبیان، دستیار زندگی
و امروز پس از چهارده قرن.... ای پیامبر بی همتا و یگانه که خداوند مهربان به لطف خود، تو را به ما شناساند و ما را در دامان پر مهرت جای داد افتخار می کنیم که خداوند ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامبر گمراه؟!!

قرآن

در ادامه بررسی آیاتی از قرآن کریم پس از آیات سوره مبارکه فتح، که در ظاهر مورد استناد برخی از افراد قرار گرفته است و آن ها را دلیلی بر خدشه دار شدن عصمت نبی مکرّم اسلام تلقّی می نمایند، به آیات سوره مبارکه ضحی رسیدیم. می فرماید: أَلَمْ یَجِدْكَ یَتِیمًا فَآوَى وَ وَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى وَ وَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى؛ مگر نه اینکه تو را یتیم یافت پس پناه داد و تو را سرگشته یافت پس هدایت كرد و تو را تنگدست ‏یافت و بى‏نیاز گردانید.(1) آنچنان که در این آیات مشاهده می شود از ضلالتی سخن می رود که خداوند متعال پیامبر را در آن هدایت نمود. باز هم همانند دفعات قبل به سراغ معصوم این مفسّران واقعی وحی الهی می رویم و تفسیر قرآن را از ایشان می پرسیم. زیرا قرآن و عترت دو ثقلند که تا روز قیامت با همند و از هم جدا نمی شوند.(2) بر اساس تفسیر امام رضا (علیه السّلام):

پیامبر گمشده ای در میان امّت بود که کسی قدر و منزلت او را نمی دانست پس خداوند مردم را به سوی او هدایت نمود.

یتیم به معنای یگانه و بی همتاست. به کسی هم که پدر و مادر ندارد یتیم می گویند چون تنها مانده است. خداوند در این آیات خطاب به نبی مکرّم اسلام می فرماید:« مگر نه اینکه تو را یگانه و بی همتا یافت پس پناه داد.» حال سؤال ایجاست: خداوند چه کسی را پناه داد؟ در جواب باید گفت این مردم بودند که خداوند آن ها را در دامان پرمهر نبی رحمت که یگانه و بی همتا بود، پناه داد.سپس در آیه بعد می فرماید: و خداوند تو را ضالّ یافت. ضالّه در لغت به معنی آن چیزی است که گم شده است(آن چیزی که صاحبش را نمی شناسند.) پیامبر گمشده ای در میان امّت بود که کسی قدر و منزلت او را نمی دانست پس خداوند مردم را به سوی او هدایت نمود: وَ وَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى؛ و خداوند تو را گمشده ای یافت پس مردم را به سویت هدایت كرد.

آنچنان که در این آیات مشاهده می شود از ضلالتی سخن می رود که خداوند متعال پیامبر را در آن هدایت نمود.

در ادامه دارد: و خداوند تو را دست خالی یافت. پیامبری که امّت و پیروانی نداشت که سخن او را بشنوند و به سوی حق حرکت کنند پس دست خالی و تنها بود امّا پروردگار متعال او را غنی کرد و به او امّتی بخشید که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود و کلمه توحید و اسلام را در تمام جهان منتشر می سازند.(3)

و امروز پس از چهارده قرن....

ای پیامبر بی همتا و یگانه که خداوند مهربان به لطف خود، تو را به ما شناساند و ما را در دامان پر مهرت جای داد افتخار می کنیم که خداوند ما را از امّت تو قرار داد و می کوشیم تا آنچنان باشیم که تو بر ما می پسندی.

اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم

    ادامه دارد.... 

پی نوشت

1- آیات 6 و7و 8 سوره مبارکه ضحی

2- بر اساس حدیث ثقلین از نبی مکرّم اسلام قرآن و اهل بیت از هم جدا نمی شوند تا در روز قیامت در نزد حوض کوثر بر پیامبر وارد شوند.(متن حدیث شریف ثقلین)

3- بر گرفته از سری مباحث اخلاقی و اعتقادی استاد صفری( استاد محسن صفری از اساتید برجسته دانشگاه تهران است که سالیان سال در مباحث معرفتی و اخلاقی کوشیده است.)

رادفر

کارشناس فلسفه اسلامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.