تبیان، دستیار زندگی
غلات گروهی در تاریخ بودند که.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاشقان کج فهم!!!

برهوت

ما باید به پیامبر و اهل بیت او عشق بورزیم و آن ها را دوست داشته باشیم. این عشق و دوستی سبب کمال و رشد ما می شود. چون با ابراز علاقه به آن ها سعی می کنیم در رفتار و کردار همانند آن ها شویم. پس دیگر گرد گناه و زشتی نمی چرخیم. چون محبوب های ما معصوم و دور از گناهند. ما هم می خواهیم مثل آن ها شویم. بنابراین سعی می کنیم خوب باشیم! خداوند متعال در توصیف دوستان و محبین رسول اکرم(ص) می فرماید:« لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَیُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛  گروهى كه به خدا و روز قیامت ایمان آورده اند با مخالفان خدا و فرستاده او دوستى نمی كنند و اگر چه آن مخالفان پدران یا برادران یا خویشاوندانشان باشند. خدا در دلهای آن گروه ایمان را ثابت كرد و به روحى از نزد خود (یا به روحى از جنس ایمان ) آنان را تقویت نمود و ایشان را به بوستانهائى وارد می نماید كه در زیر (درختان ) آن جویهاى آب روان است در حالیكه همیشه در آنجا مى مانند. خدا از ایشان خوشنود است و ایشان نیز از خدا خوشنودند. آنها سپاه خدایند (یاران دین اویند). آگاه باشید كه بی گمان تنها سپاه خدا رستگارند.» (1) یعنی عشق و محبت به پیامبر و اهل بیت او دوستی و محبّتی است که از همه دوستی ها و خویشاوندی ها بالاتر ست و این محبت است که سبب خوشبختی و رستگاری می شود.

علاوه بر این دوستی اهل بیت پیامبر مزد و اجر پیامبری رسول مهربانی است که فرمود در ازای زحمت رسالت هیچ نمی خواهم جز دوستی اهل بیتم: «قل لا اسئلکم علیه اجراً إلّا المودّة فی القربی»؛ بگو: من از شما اجری برای رسالت نمی خواهم جز دوستی و محبت اهل بیتم. (2)

غُلات گروهی در تاریخ بودند که  به رسول اكرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) عشق می ورزیدند امّا بدون عشق به خدا! آن ها گمان می کردند معصومین و به خصوص امیر المؤمنین خدایند!!

با این که عشق به نبی اکرم و خاندان طاهرش روح را جلا می دهد امّا در طول تاریخ عدّه ای بودند که زیاده روی کردند! آن ها گروهی بودند که از کلام پیامبر پیشی گرفتند. پس گمراه شدند..." المتقدّم لهم مارق؛ هر که از آن ها پیشی بگیرد در ضلالت است."(3) پیامبر فرمود اهل بیت مرا دوست بدارید. او در روز غدیر برای محبّان اهل بیت دعا کرد و از خداوند خواست که دوستان آن ها را دوست بدارد و دشمنان آن ها را خوار و ذلیل گرداند: اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه؛ پروردگارا دوست دوستانش و دشمن دشمنانش باش.(4) امّا پیامبر هیچ گاه نفرمود اهل بیت مرا همانند خدا بدانید و به آن ها عشق بورزید!! غُلات(5) گروهی در تاریخ بودند که  به رسول اكرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) عشق می ورزیدند امّا بدون عشق به خدا! آن ها گمان می کردند معصومین و به خصوص امیر المؤمنین خدایند!! اهل بیت در طول تاریخ همواره به ضلالت و گمراهی این گروه تصریح می کردند. ایشان اوّلین و سرسخت ترین دشمنان این عاشقان کج فهم بودند و مردم را از آن ها برحذر می داشتند!! غُلات عاشقان بی عقلی بودند که نه معنای عشق را فهمیدند و نه معنای عقل را. پس در برهوت حیرت اسیر شدند.

  ادامه دارد...

پی نوشت ها 

1- سوره مبارکه مجادله آیه شریفه 22.

2- سوره مبارکه شوری آیه شریفه 23

3- صلوات شعبانیة، مفاتیح الجنان

4- خطبه نبی اکرم(ص) در روز غدیر خم

5- غُلات گروهی از مسلمانان بودند که در محبت به اهل بیت غُلُو و زیاده روی کردند تا جایی که ایشان را خدا دانستند.

ن- رادفر

کارشناس فلسفه اسلامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.