تبیان، دستیار زندگی
مَن اِستَبَدَّ برَأیِهِ هَلَکَ وَ مَن شَاوَرَ الرِجالَ شَارَکها فِی عقولِها نهج البلاغه، حکمت161 هرکه خود رای شد و بر نظر خویش پای فشرد به هلاکت می‌رسد، و اما آنکه با افرد برجسته و اندیشمند مشورت کرد، در عقل آنها شریک گشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهی برای عقل کل شدن

عقل

خود رایی و مشورت

مَن اِستَبَدَّ برَأیِهِ هَلَکَ وَ مَن شَاوَرَ الرِجالَ شَارَکها فِی عقولِها نهج البلاغه، حکمت161

هرکه خود رای شد و بر نظر خویش پای فشرد به هلاکت می‌رسد، و اما آنکه با افرد برجسته و اندیشمند مشورت کرد، در عقل آنها شریک گشت.

کسی‌که در همه کارها، تنها عقیده و نظر خود را درست می‌داند و به رای و عقیده هیچ کس دیگر، اهمیتی نمی دهد، بیش از هر کس، به خودش ظلم می‌کند. هیچ‌کس نیست که همه چیز را بداند و برای همه مسائل و مشکلات، راه‌حلهای درست و منطقی و قابل اجرا پیدا کند، و هر کس، هر اندازه هم که عاقل و دانشمند باشد، باز با مسائلی روبرو خواهد شد، که راه حل درست و عملی آنها، به فکرش نخواهد رسید.

در چنین حالی، اگر شخصی، خودرای باشد و جز عقیده خود، عقیده هیچ‌کس را نپذیرد؛ بطور مسلم، در حل مسائل، به راه‌های غلط می‌رود، و چه بسا دچار اشتباهاتی می‌شود که حتی زندگی‌اش را به خطر می‌افکند و او را به هلاکت و نیستی می‌کشاند.

وقتی با مساله‌ای روبرو می‌شویم که به تنهایی از حل آن عاجزیم، باید از عقل و اندیشه دیگران هم کمک بگیریم و در این صورت، مثل آن است که خود را، در عقل و شعور آنها شریک ساخته‌ایم

اما کسی‌که تنها به عقیده خود اتکا ندارد، و در مسائل گوناگون، مشورت می‌کند، به راه سعادت می‌رود. مخصوصاً اگر شخصی، با افراد عاقل و اندیشمند و مردان برجسته مشورت کند، مانند آن است که در فکر و دانش آنها شریک شده، و از عقل و اندیشه هر کدام، برای خود سهمی برداشته است.

وقتی ما، بار سنگینی داریم که نمی توانیم از روی زمین حرکت دهیم، به کمک چند نفر دیگر نیاز پیدا می‌کنیم. و هنگامی که چند نفر آمدند و به ما کمک کردند، مثل آن است که ما را، در زور بازوی خود شریک کرده‌اند و هر کدام، از قدرت و توانایی خود، سهمی به ما داده‌اند.

در مورد مسائل مربوط به فکر و عقل نیز همین‌طور است. وقتی با مساله‌ای روبرو می‌شویم که به تنهایی از حل آن عاجزیم، باید از عقل و اندیشه دیگران هم کمک بگیریم و در این صورت، مثل آن است که خود را، در عقل و شعور آنها شریک ساخته‌ایم و از نیروی اندیشه و فکرشان، سهمی هم به ما رسیده است.

تنظیم: گروه دین و اندیشه – حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.