تبیان، دستیار زندگی
دعا حتما مستجاب می شود آیا دیر به اجابت رسیدن دعای انسان دلیل بر گناهکار بودن او می باشد؟ این سخن که دعا مستجاب نشده است، درست نیست. دعا حتما مستجاب می شود و مستجاب شده است؛ ولی اینکه حاجت فرد برآورده شود این بحث دیگری است. تصور پزسشگر این است چون دعا ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعا حتما مستجاب می شود

دعا

آیا دیر به اجابت رسیدن دعای انسان دلیل بر گناهکار بودن او می باشد؟

این سخن که دعا مستجاب نشده است، درست نیست. دعا حتما مستجاب می شود و مستجاب شده است؛ ولی اینکه حاجت فرد برآورده شود این بحث دیگری است. تصور پزسشگر این است چون دعا برآورده نشده پس خاصیت نداشته است. دعا خواص خودش را دارد و حتی ممکن است خاصیتش از اینکه آن حاجت برآورده شود.حتی بهتر بوده است. طوری که وقتی در قیامت نگاه می کند می گوید: کاش هیج یک از دعاهای من مستجاب نمی شد، کاش همه آنها مستجاب نشده به روز قیامت آورده می شد.

دعا از سه حالت خارج نیست: یا همان حاجت داده می شود یا بلایی از انسان دفع می شود یا اجابتش به تأخیر می افتد.

تأخیر آن ممکن است در دنیا باشد و گاهی ممکن است به آن دنیا بیفتد، یعنی آخرت. ولی اینکه بگوییم دعا مستجاب نشده این طور نمی باشد. اما عوامل استجابت دعا دو دسته اند:

1. مقتضیاتی که انسان باید فراهم کند

2. موانع. که در سؤال به یکی از موانع اشاره شده است؛ گناه یکی از موانع استجابت دعا است. در دعای کمیل از حضرت علی (ع) داریم که «اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا». خدایا آن گناهانی که باعث می شود دعاهای من بالا نرود را بیامرز. گناه مطلقاً مانع است. بعضی گناهان مانع برخی امور می شوند مثلاً ضایع کردن حق، جلوی استجابت دعا را می گیرد.

بنابراین برخی از گناهان انسان باعث می شود دعا حبس شود و بالا نرود اما این تنها دلیل بالا نرفتن دعا نیست. خوانندگان عزیز می توانند برای مطالعه بیشتر به اصول کافی کتاب دعا، مراجعه کنند، آنجا به طور کامل درباره دعا توضیح داده شده است.

اما به هرحال یک سری از مقتضیات لازم است. اینکه انسان در دعا اصرار کند و استجابت دعای خود را در دم ببیند. وقتی که دعا می کند آن چنان اطمینان داشته باشد که بگوید استجابت دعای من دم در است؛ همینکه بگویم یا الله مستجاب می شود، نه اینکه با تردید و ترس دعا کند که حالا یا بشود یا نشود.

دعاهای مأثور، آن دعاهایی است که اهل بیت فرمودند یا در قرآن آمده؛ بخوانیم و خودمان دعا درست نکنیم؛ حالت رقت و خضوع و خشوع داشته باشیم؛ اگر اشکی هم از چشم انسان جاری شود خیلی بهتر می شود.

در زمانهای خاصی مثل نماز شب و بعد از نماز شب مخصوصاً در قنوت نماز وتر و زمانهای دیگر مثل شب جمعه، شب قدر و مکانهای خاصی اگر باشد مثلاً مسجد، یا جاهای دیگر مثل حرم اهل بیت (ع) مخصوصاً حرم حضرت اباعبدالله(ع) که دعا تحت قبه ایشان رد نمی شود.

اگر بتوانند دعا را دسته جمعی بخوانند خیلی خوب است اگر نه در دعای خود، مؤمنین را بر خودشان مقدم بدارند. یعنی ابتدا برای دیگران دعا کنند بعد حاجات خود را بخواهند.

استاد رضا محمدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.