تبیان، دستیار زندگی
می‌دانم که شما عاشق دانلود هستید. من هم کام شما را شیرین خواهم کرد و یک کتاب، از همان یاران مهربان، برایتان خواهم آورد و همراه با معرفی آن تقدیم حضور خواهم نمود. برای این هفته کتاب زیبای تقویم عبادی را آورده‌ام. این کتاب نوشته‌ی آقای مهدی مهریزی است ک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی و دانلود کتاب «تقویم عبادی»

تقویم عبادی

به نام خدا

دوستان خوب تبیانی من سلام و وقت به خیر

اگر خدا قسمت کند می‌خواهم از این به بعد هر هفته یک کتاب به شما هدیه کنم!

می‌دانم که شما عاشق دانلود هستید. من هم کام شما را شیرین خواهم کرد و یک کتاب، از همان یاران مهربان، برایتان خواهم آورد و همراه با معرفی آن تقدیم حضور خواهم نمود.

برای این هفته کتاب زیبای تقویم عبادی را آورده‌ام. این کتاب نوشته‌ی آقای مهدی مهریزی است که با سبکی جدید به «اعمال السنة» پرداخته است.

اعمال السنة یا همان عبادات و مستحبات روز به روز سال، برنامه‌ای عبادی است که کتابهای زیادی از دیرباز در این باره نوشته شده است که مفاتیح الجنان نوشته آیت الله شیخ عباس قمی و المراقبات نوشته آیت الله آقا میرزا جواد ملکی تبریزی امروزه معروفترین آنهاست که همه شما می‌شناسید.

کتابهای یاد شده با تمام فخامتی که دارند، بخاطر زبان نگارشی خود، با مخاطب امروز هم کلام نشده و انس نمی‌گیرد. بخصوص مفاتیح که به علت حجم بالا و نوع عنوانبندی استفاده از تمام آن و بصورت منظم بسیار مشکل می‌نماید.

البته ناگفته نماند که مفاتیح تنها به اعمال السنة نپرداخته بلکه تمام تلاش مولف آن تدوین کتابی جامع در دعا و عبادت بوده است که برنامه عبادی سالانه بخشی از آن است.

اما کتاب خوب تقویم عبادی با شیوه‌ای جدید به تنظیم و فهرستبندی تمام آنچه در یک سال چه از نگاه روزانه و چه هفتگی و چه و ماهانه و سالانه برای یک فرد متدین و سالک نیاز است پرداخته است.

نویسنده در مقدمه این کتاب می‌آورد:

در تقویم عبادى، ابعاد رشد معنوى انسان اعم از فردى و اجتماعى مطرح است. آنان كه تقویم عملى انسان را با خوشگذرانى، راحت طلبى، سرگرمى و... می‌نگارند، شناختى والاتر از این، از انسان ندارند و به گوهر ارزشمند زمان پى نبرده‌اند. اما بهره گرفتن از زمان و غنیمت شمردن آن دستور مكتبى است كه انسان را خوب شناخته است؛ مكتبى که مى گوید: آنكه دو روزش مساوى باشد، مغبون، و آنكه روز دومش بدتر باشد، ملعون است. هر كه در خود احساس رشد و زیادتى نكند، رو به نقصان است و براى او مرگ بهتر از زندگى است. زیرا در این مكتب، زنده بودن اصل نیست؛ خوب زنده بودن مهم است.

لذا امام سجاد (ع) در دعاى مكارم الاخلاق فرموده است: خدایا! عمرم را تا هنگامى كه در راه طاعت و بندگى تو صرف مى‌شود، طولانى گردان. و چنانچه چراگاه شیطان گردید، مرا به سوى خودت ببر، قبل از آنكه خشم تو بر من وارد شود.

... بندگى خداوند نیز دز قلمرو خاصى از كارها مانند روزه، نماز، و... محدود نیست؛ گر چه اینها مظاهر بارز نیایش است اما:

1. تلاش براى اداره زندگى خانوادگى، جهاد در راه خداست.

2. گام برداشتن براى رفع نیازمندىهاى برادران مسلمان، از هفتاد طواف خانه خدا برتر است.

3. تبسم در چهره برادران دینى، حسنه است.

4. نگاه محبت آمیز فرزند به چهره پدر و مادر، عبادت است.

5. سلام كردن و با نرمى سخن گفتن با برادران مسلمان، عبادت محسوب مى شود.

6. عبادت، ده جز است كه طلب روزى حلال، نُه جز آن محسوب مى شود.

7. سخن عدل نزد حاكم ستمگر، جهادى برتر است.

8. نگاه كردن به چهره رهبر عدل گستر، عبادت است.

9. آنكه نفع براى مردم بیشتر باشد، نزد خداوند محبوب تر است.

10. برداشتن خار از سر راه مسلمانان، سبب داخل شدن به بهشت مى‌گردد.

11. مسواك زدن، خداوند را خشنود مى سازد.

و...

این کتاب زیبا در پنج بخش اصلی :  مقدمه؛ برنامه روزانه؛ برنامه هفتگى؛‌ برنامه ماه هاى سال؛ و گوناگون تشکیل شده است که نکات زیر به گفته جناب مهریزی از ویژگیهای آن است:

1. هدف از تهیه و تدوین این تقویم، بیان بعض دستورات و آدابى است كه با زمان پیوند دارند، نه همه دستورات دینى.

2. فتاوا، طبق نظر مبارك حضرت امام خمینى رحمه‌الله نقل شده‌اند.

3. در ترجمه دعاها، بیشتر از ترجمه مرحوم الهى قمشه اى استفاده شده است.

4. در تاریخ وقایع، نظر مشهور مورد مورد توجه بوده است.

5. در ضمن بیان آداب روزهاى ماه، به تناسب روز تولد و یا وفات چهارده معصوم علیهم السلام، خلاصه‌اى از زندگى ایشان آمده است.

اکنون می‌توانید این کتاب ارزنده را دریافت نموده و از آن در راه تعالی و خوشبختی بهرمند شوید. اما یادتان نرود که به دیگران نیز معرفی کرده و فایل آن را ارائه دهید.

شعار ما در این مجموعه، کتاب بخوانیم و کتاب هدیه بدهیم!

نوشته ‌:  حسین عسگری

گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.