تبیان، دستیار زندگی
مهرورزی در کسب معیشت یعنی ایثار واز خود گذشتگی وایثار وقتی شکل می گیرد که تو از خود بگذری ، در عین محتاج بودن ، دیگری را بر خود مقدم بداری . ایثار درکسب معیشت ، یعنی گاهی از سود خود بگذری ویا حتی تن به به زیان مادی بدهی تا ضعیف ونداری از پناه تو نفعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهرورزی در معیشت

مهرورزی

آیا دیدی کسی را که تکذیب دین می کند؟! این خطاب خدا به پیامبرش است؛ آنگاه برخی از ویژگی های تکذیب کنندگان را می گو ید :

او کسی است که با بی عاطفگی و سنگدلی ، یتیم را ازخود دور می کند ؛ دل این افراد همچون سنگ میباشد که تنها به مصالح خویش می اندیشند و جایی برای فکر درباره ی دیگران باقی نمی گذارند .2

او کسی است که نه تنها خود به بینوایان خیری نمی رساند بلکه دیگران را هم تشویق به مهرورزی نمی کند .3

ونیز در حدیثی داریم که کسی که فقط به فکر پست و مقام خود باشد وبه فکر دیگران مخصوصاً محرومان نباشد ودر زندگی روزمره ی خود توجه به فریاد انسانهای نیازمند نداشته باشد ، مسلمان نیست .(کسی که صبح کند واهتمام و تلاشی برای رفع گرفتاری مسلمانی نداشته باشد ،مسلمان نیست .)4

مهرورزی در کسب معیشت یعنی انفاق کردن . و انفاق یعنی  از آنچه که خدا از حلال روزیت کرده ، دیگران  را هم بهره مند کنی .البته انفاق فقط در مال نیست ؛ شامل هرنوع روزی اعم از علم ، مال ، اعتبار و... نیز می شود .5

نکته ای که در اینجا مهم است این است که انفاقی مورد پذیرش واقع می شود که از آنچه که دوست داریم  و خالصانه برای خداباشد .اگر چنین اتفاقی بیافتد آنجا است که خداوند وعده های قشنگی  داده است .

" لَن تَنَالُوا الْبرَّ حَتَّی " تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ مَا تُنفِقُوا مِن شَیْءٍ فَإِنَّ اللَهَ بِهِ عَلِیمٌ ؛ شما به خوبی و نیكی أبداً نمی رسید مگر آنكه از آنچه  كه دوست دارید انفاق كنید. و هر چیزی را به هركیفیّتی انفاق كنید ، خداوند تحقیقاً بدان مطّلع است ".6 در این آیه هدف نهایی انفاق ، یعنی عدم دلبستگی به علاقه مندی ها را بیان می کند .

انفاق مایه رشد آدمى است

در آیه 261 سوره بقره می فرماید: " مَّثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَلَهُمْ فى سبِیلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَت سبْعَ سنَابِلَ فى كلِّ سنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ یُضعِف لِمَن یَشاءُ وَ اللَّهُ وَسِعٌ عَلِیمٌ؛ كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند ، همانند بذرى هستند كه هفت خوشه برویاند ، كه در هر خوشه ، یكصد دانه باشد ، و خداوند آن را براى هر كس بخواهد (و شایستگى داشته باشد) ، دو یا چند برابر مى كند ، و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسیع ، و (به همه چیز) داناست . " 7

نخست مى فرماید : مثل كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند همانند بذرى است كه هفت خوشه برویاند و در هر خوشه اى یكصد دانه باشد كه مجموعاً از یك دانه هفتصد دانه برمى خیزد . تازه پاداش آنها منحصر به این نیست ، بلكه خداوند آن را براى هر كس بخواهد (و شایستگى در آنها و انفاق آنها را از نظر نیّت و اخلاص و كیفیّت و كمیّت ببیند) دو یا چند برابر مى كند . و این همه پاداش از سوى خدا عجیب نیست ، چرا كه او (از نظر رحمت و قدرت ) وسیع و از همه چیز آگاه است .

نكته قابل توجه اینكه در این آیه كسانى كه در راه خدا انفاق مى كنند به دانه پر بركتى كه در زمین مستعدى افشانده شود تشبیه کرده است ، در حالى كه قاعدتاً باید عمل آنها تشبیه به این دانه شود ، نه خود اینها . تشبیه افراد انفاق كننده به دانه هاى پر بركت تشبیه جالب و عمیقى است ، گویا قرآن مى خواهد بگوید : عمل هر انسانى پرتوى از وجود او است ، و هر قدر عمل گسترش یابد ، وجود انسان در حقیقت توسعه یافته است ، شبیه این معنى در آیه 265 بقره نیز آمده است .

گاهی اوقات فراموش می کنیم که آنچه داریم ، خود به دست نیاورده ایم که منّت می گذاریم . امان از وقتی که هوش از سر آدمی برود ، آن موقع است که این آیه را فراموش می کنیم که می فر ماید : " مهرورزی های خود رابا منّت وآزار ازبین نبرید

مُهر شیطان سدّی بر رشد آدمی

گاهی اوقات می بینیم که در راه انفاق شیطان با ترفندهایش در صدد جلوگیری از مهرورزی انسانها است ؛گاهی آنان را از فقیر شدن می ترسان، 8 وگاهی فریادش را بلند کرده و می گوید به تو چه مربوط که فلانی ندارد ،خدا که بخیل نیست ، اگر می خواست به او هم میداد. 9 اما آنانی که ایمانشان استوار و محکم است فریب شیطان را نخورده و بی منّت و بی توقّع و از سر وظیفه بخشش هایشان را ادامه می دهند و باوردارند که هرچه را انفاق کنند ، عوضش را می گیرند. 10

ایثار نمونه ای از مهرورزی در معیشت

مهرورزی شیطان

مهرورزی در کسب معیشت یعنی " ایثار واز خود گذشتگی " وایثار وقتی شکل می گیرد که تو از خود بگذری ، در عین محتاج بودن ، دیگری را بر خود مقدم بداری .

ایثار درکسب معیشت ، یعنی گاهی از سود خود بگذری ویا حتی تن به به زیان مادی بدهی تا ضعیف ونداری از پناه تو نفعی ببرد وبال و پری بگیرد .

در نگاه پیامبر (ص) رسیدگی به امور مردم به قدری پر اهمیّت بود که حتی اگر در حال نماز ، کسی کنارش می نشست ، حضرت به نماز خود سرعت می بخشید و پس از نماز با تبسّم از او می پرسید :آیا خواسته ای داری که کمکت کنم ؟11

مهرورزی را با منّت خراب نکن

گاهی اوقات فراموش می کنیم که آنچه داریم ، خود به دست نیاورده ایم که منّت می گذاریم . امان از وقتی که هوش از سر آدمی برود ، آن موقع است که این آیه را فراموش می کنیم که می فر ماید : " مهرورزی های خود رابا منّت وآزار ازبین نبرید  ".ومنتظر پاداشی نباشید چرا که اگر انفاق به خاطر هوی و هوس و خود نمایی و به رخ کشیدن و منّت گذاری باشد ، دیگر هیچ ارزشی ندارد و هیچ کس خریدار آن نیست. 12

پاداش را از خدا بخواه ،نه از مردم

گاهی اوقات این منـّت گذاشتن های ما به خاطر این است که برای کسی کاری کرده ایم وتوقّّع داریم که او جبران کند ، اما چنین اتّفاقی نیافتاده است .آنجا است که شروع به آزار و اذیّت و منّت گذاشتن می کنیم ، در حالی که خدا فرموده :اجر و پاداش اعمالتان نزد من است  ؛"  أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ "

واقعاًاگر کارهایمان را خالص و خدایی کنیم دیگر هیچ توقّّعی از هیچ کس نخواهیم داشت و به یک آرامش زیبایی خواهیم رسید .

زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان


1- ماعون /1

2- ماعون /2

3- ماعون /3

4- بحارالانوار /ج 71/ص 337

5- مخزن العرفان /ج 1/ص 105

6- آل عمران /92

7- بقره /261

8- بقره /268

9- یس /47

10- سباء /39

11- وسایل الشیعه /ج 16/ص 363

12- بقره /264

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.