تبیان، دستیار زندگی
ت و ارسال اطلاعات را به شدت می‌كاهد اینترنت ملی از بعد فرهنگی نیز قابل بررسی است خبرگزاری دانشجویان ایران وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:در صورت تحقق ایجاد شبكه‌ی اینترنت در داخل كشور به طور حتم نرخ اینترنت و ارسال اطلاعا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزیرارتباطات : ایجاد شبكه‌ی اینترنت در كشور نرخ اینترنت و ارسال اطلاعات را به شدت می‌كاهد

اینترنت ملی از بعد فرهنگی نیز قابل بررسی است

خبرگزاری دانشجویان ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:در صورت تحقق ایجاد شبكه‌ی اینترنت در داخل كشور به طور حتم نرخ اینترنت و ارسال اطلاعات درون كشور به شدت كاهش یافته و از نظر پرداخت‌ها نیز مقرون به صرفه تر خواهد شد.

دكتر«محمد سلیمانی» در مورد ضرورت‌ها، راهكارها و ملزومات ایجاد شبكه‌ی اینترنت ملی اظهار داشت: ایجاد یك شبكه در داخل كشور از ابعاد فرهنگی، تامین اطلاعات و ایجاد احساس امنیت برای كاربران در تبادل اطلاعاتی مانند ایمیل در مسیری امن دارای اهمیت و اثرمثبت خواهد بود.

وی ادامه داد: این بحث از بعد اقتصادی هم دارای اهمیت است به طوری كه تبادل حجم بیشتر ارتباطات در داخل یك كشور از نظر هزینه ارزان‌تر تمام خواهد شد، بدین ترتیب نیاز به اجاره‌ی باند خاص و یا پرداخت هزینه‌ی ترانزیت به سایر كشورها نیست و قاعدتا هزینه باید به شدت كاهش پیدا كند.

وی افزود: در صورت تحقق این امر به طور حتم وضعیت نرخ اینترنت و ارسال اطلاعات درون كشور به شدت كاهش یافته و از نظر پرداخت‌ها نیز مقرون به صرفه تر خواهد شد.

وی با بیان این كه ایجاد شبكه‌ی اینترنت ملی از بعد فرهنگی نیز قابل بررسی است، اظهار داشت: ما فارسی زبان هستیم و در صورت راه اندازی چنین شبكه‌ای در داخل كشور، به طوری كه اساس كار در آن بر زبان فارسی قرار گرفته باشد، علاوه بر توسعه‌ی زبان فارسی در تبادل اطلاعات مردم با این زبان، از بعد فرهنگی موثر خواهد بود.

وی یاد آور شد: وقتی اطلاعاتی مانند ایمیل به كشور دیگر رفته و باز می‌گردد، به نوعی احساس تخلیه اطلاعاتی ایجاد می‌شود، اما با انجام این كار در داخل كشور، در هر حال مراكز خاصی در این رابطه پاسخگو و موظف به برقراری و تضمین امنیت مخابراتی هستند.

وی با بیان این كه زیرساخت كشور از نظر شبكه‌ی فیبرنوری در حال حاضر اجازه و امكان ایجاد شبكه‌ی اینترنت را با توجه به انجام بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه فراهم می‌كند، اظهار داشت: در این جریان نیازمند ایجاد مراكز پرقدرت پردازش و ذخیره ارسال و دریافت دیتا هستیم، كه سرمایه‌گذاری قابل توجهی می‌طلبد.

وی افزود: نیاز به آموزش و تربیت نیروی انسانی برای این كار، كه به ایجاد اشتغال می‌انجامد نیز از جمله ضروریاتی است كه باید فراهم شود.

وی ادامه داد: بهره برداران از این وضعیت نیز باید نسبت به سرمایه‌گذاری در جامعه اقدام كنند، كه البته بحث سرمایه گذاری در حال حاضر از سوی فعالان در عرصه‌ی اینترنت بین‌الملل از جهت فراهم كردن ابزار و اقدامات لازم شكل گرفته و در مورد شبكه‌ی اینترنت داخلی هم مطرح است.

وزیر ارتباطات در مورد سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تحقق ایجاد شبكه‌ی اینترنت ملی داخل كشور اظهار داشت: ایجاد سیستمی‌ جامع و كامل برای انجام همه‌ی فعالیت‌ها در حوزه‌ی اینترنت بر روی این شبكه و حتی مواردی مانند ارسال تصاویر زنده، به چند صد میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، اما ایجاد یك سیستم حداقل، شاید با چند ده میلیارد تومان برای مراحل اولیه شكل بگیرد كه البته مراكز خاصی می‌توانند به آن دسترسی پیدا كنند.

وی خاطر نشان كرد: به سازمان‌ها و ارگان‌ها توصیه می‌كنیم تا جایی كه می‌توانند برای انجام امور خود از شبكه استفاده كنند، تا این امر علاوه بر ارزان شدن و تاثیر گذار اقتصادی در اموری مانند حمل و نقل و غیره به سالم و سریع انجام شدن كار بینجامد. اما كار مستلزم انجام فرهنگی سازی و آموزشی است چرا كه روحیات كارگزاران و پرسنل و غیره، برای برقراری ارتباط با شبكه و بهره برداری از آن جای كار دارد.

روابط عمومی موسسه تبیان