تبیان، دستیار زندگی
مسیحیان بنیادگرا یا نئوصهیونیست‌ها چه کسانی هستند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسیحیان بنیادگرا یا نئوصهیونیست‌ها چه کسانی هستند؟

(قسمت اول)
مسیحیان صهیونیست

بخش سیاسی- سالهای سال است که از اسرائیل و فلسطین و آمریکا و قدس و تقسیم آن و آوارگی فلسطینی‌ها و ظلمی که بر آنها رفته و ددمنشی صهیونیست‌ها و حمایت از مظلومان فلسطینی و آرزوی مرگ و اشد مجازات برای اسرائیل و به تبع آن آمریکا می شنویم، اما آیا تا کنون سعی کرده‌ایم به این سوال پاسخ گوییم که چرا فلسطین تا این اندازه برای صهیونیست‌ها و یهودی‌ها و آمریکایی‌ها مهم است که حاضرند، به خاطر آن بیش از شصت سال بجنگند و خون بدهند، آیا این همه خون و خونریزی در فلسطین فقط و فقط به خاطر تشکیل یک کشور صهیونیستی به نام اسرائیل است، مگر نمی‌شود اسرائیل را در جای دیگر دنیا بدون خون و خونریزی و با شادکامی تاسیس کرد، مگر فلسطین چه دارد که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها تا این اندازه از جان مایه می‌گذارند تا این سرزمین را حفظ کنند، بویژه آنکه فلسطین نه منابع نفتی عراق را داراست و نه معادن گران‌بهای افغانستان.

به نظر شما چه چیز موجب گشته آمریکایی‌ها و پیش از آنها انگلیسی‌ها تمام دنیا را رها کنند و به این تکه از خاک بچسبند و با وجود تمام مشکلات و موانع جانگداز بخواهند، در اینجا و دقیقا در این رقعه از خاک کشور اسرائیل را بنا کنند؟

بدهند، آیا این همه خون و خونریزی در فلسطین فقط و فقط به خاطر تشکیل یک کشور صهیونیستی به نام اسرائیل است؟

شاید در برابر هر یک از این سوالات پاسخ‌هایی در اذهانتان شکل گرفته باشد، اما پاسخی که ما درصدد هستیم طی چند مطلب دنباله‌دار به آن بپردازیم، بی‌شک دیدگاه شما را نسبت به قضیه فلسطین و اسرائیل و آمریکا تغییر خواهد داد، بنابراین پیش از دادن هرگونه پاسخی به این سوالات از شما می‌خواهیم، مطلب ذیل را بخوانید و در آن تامل کنید تا دیدی عمیق‌تر، روشن‌تر و واقعی‌تر نسبت به این موضوع پیدا کنید.

مسیحیان صهیونیست

برای آغاز و برای آنکه به موضوع بحث اندکی اشراف داشته باشیم، باید به عقب بازگردیم، به زمان نشو و نمای آمریکا که از همان ابتدا با مذهب و مذهبیون که ما در اینجا از آنها با عنوان بنیادگرایان یا اصولگرایان یاد می‌کینم بیگانه نبود، اوج نشو و نمای جریان‌های بنیادگرا در آمریکا به دهه چهل قرن نوزده بازمی‌گردد، بویژه در این برهه از زمان که تلاش کرد با گرفتنی جانی دوباره بیش از پیش در میان قشر مذهبی و معتقد آمریکا نفوذ کند. از جمله باورهای اصولگرایان یا جریان مذهبی «عصمت کتاب مقدس» (شامل انجیل و عهد قدیم ) است، یعنی هر آنچه در کتاب مقدس ذکر شده را باید بدون هیچ شرح و تفسیری پذیرفت.

این جریان اگرچه در حاشیه و پیرامون جریان‌های دیگر مذهبی موجود در جامعه آمریکا به حیات خویش ادامه می‌داد، اما این بدین معنا نبود که جریان اصولگرایی جریانی بی‌اهمیت در جامعه آمریکا باشد. در این زمینه می‌توان به مسری بودن قانون «منع شرب خمر» استناد جست که از سال 1919 تا 1933 در ایالات متحده لازم الاجرا بود و از جمله اعتقادات این جریان و پیروان آن یعنی "پروتستان‌های اصولگرا" در جامعه آمریکا بود.

رکود اقتصادی 1929 موجب گشت این مسیحیان جانی دوباره بیابند و مدارس و دانشگاههایی مذهبی برای خود در آمریکا تأسیس کنند تا به یاری تمدن مدرن بشتابند و سر انجام در سال 1933 آنقدر قدرت پیدا کنند که کلیسای جداگانه‌ای به نام "کلیسای ماشیحایی کتاب مقدس" برای خود تأسیس کنند که از جمله اهداف آن دشمنی و ضدیت با یهود بود!

نبرد آرمگدون با پیروزی نیروی خیر پایان می‌یابد و پس از این جنگ است که حضرت مسیح و پیروانش هزار سال با کامیابی بر جهان حکومت می کنند

مسیحیان صهیونیست

این احیای مذهبی تاثیری منفی بر جامعه آمریکا داشت، چون مخالفان این جریان معتقد بودند، بنیاد گرایان مانع انتقال آمریکا از نظام قدیم به نظام مدرن هستند، مثلا  "ارنست آر.ساندین" مورخ آمریکایی، احیای اصولگرایی را تعبیری از جنگ میان جامعه مدرن و نظام عقیدتی برمی‌شمرد. به اعتقاد او خداوند تاریخ را در مسیر ظهور مسیح به حرکت واداشته است تا آن حضرت ظهور و هزار سال بر جهان حکومت کند، اما بشر کنونی از جهت این حرکت بی‌اطلاع است و این مرحله که مرحله سردرگمی و واماندگی بشر نام دارد، یک مرحله مانده به آخرین مرحله از تاریخ بشری است که طی آن مسیح منجی ظهور می‌کند و پیروان مسیح را پیش از فرجام تاریخ (قیامت) به بهشت می‌برد.

ساندین  و پیروان بیشمارش معتقدند، آخرین مرحله حیات بشری با نبرد آرمگدون (دشتی واقع میان اردن و فلسطین) آغاز می‌شود. در این جنگ تمام نیروهای خیر مقابل نیروهای شر صف آرایی خواهند کرد.

نبرد آرمگدون با پیروزی نیروی خیر پایان می‌یابد و پس از این جنگ است که حضرت مسیح و پیروانش هزار سال با کامیابی بر جهان حکومت می کنند، اما مرحله ماقبل آخر، مرحله‌ای است که جهان اکنون در آن به سرمی‌برد و مرحله قبل از ظهور مسیح نامیده می‌شود و از آنجا که پیشگویی‌های کتاب مقدس به بازگشت یهود به فلسطین و ساخت هیکل اشاره می کند، اصولگرایان آمریکا نیز تشکیل دولت اسراییل را مقدمه ظهور مسیح به شمار می‌آورند..

ادامه دارد....

قبس زعفرانی

گروه جامعه و ارتباطات