تبیان، دستیار زندگی
شاید بعضی‌ها آنقدر به تردد با وسیله شخصی‌شان عادت کرده‌اند که رفت وآمد با دوچرخه برایشان قابل تصور نیست و فکر می‌کنند در روزگار مدرن امروزی، کمتر کسی حاضر می‌شود با این وسیله در شهر تردد کند، در حالی که این وسیله کوچک، پاک‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی است و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مژده به خانم های دوچرخه سوار


شاید بعضی‌ها آنقدر به تردد با وسیله شخصی‌شان عادت کرده‌اند که رفت وآمد با دوچرخه برایشان قابل تصور نیست و فکر می‌کنند در روزگار مدرن امروزی، کمتر کسی حاضر می‌شود با این وسیله در شهر تردد کند، در حالی که این وسیله کوچک، پاک‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی است و می‌تواند با ورود به ناوگان حمل و نقل شهری رنگ شهر‌مان را دوباره آبی کند.

دوچرخه سواری

حمل ونقل سبز یکی از استراتژی هایی است که مدیران شهری مدتی است به دنبال اجرایی کردن آن درپایتخت هستند. آلودگی هوای تهران و معضل ترافیک، آنان را بر آن داشت تا در پی نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری در تهران باشند تا شاید اندکی از آلودگی و ترافیک این شهر پر دود و ترافیک بکاهند و مرهمی باشد برای پایتخت نشینان که بالا جبار باید در شهری زندگی کنند که بیش از یک دهه از آلودگی هوای آن می گذرد و تاکنون چاره ای اساسی برای آن از جانب دولتمردان اندیشیده نشده است. استفاده از دوچرخه در حمل ونقل یکی از روش هایی است که سالهاست در بسیاری از کشورهایی که با مشکلات جمعیتی، ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست روبرو هستند در حال اجراست. در واقع دوچرخه یکی از پاک ترین وسیله حمل ونقل عمومی است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان به عنوان اصلی ترین حمل ونقل به شمار می رود و نقش و جایگاه ویژه ای در ترددهای شهری دارد. چنانچه هم اکنون تعداد دوچرخه موجود در دنیا دو برابر تعداد خودروها بوده و تعداد تولید شده آن هم سه برابر تعداد خودروها می باشد.

بدون شک استفاده از دوچرخه در حمل و نقل شهری علاوه براینکه نتایج زیست محیطی خوبی دارد، در جذب شهروندان به ورزش هم مؤثر است، هم چنین یکی از نتایج مهم استفاده از دوچرخه برای حمل و نقل کاهش استفاده از وسایل شخصی و در نتیجه کاهش ترافیک است. در نتیجه راه‌اندازی سیستم حمل و نقل سالم با استفاده از دوچرخه با گسترش ورزش همگانی در پایتخت ارتباط دارد و زمینه جذب مردم به ورزش را فراهم می‌کند.

همه ظرفیت‌های زیر ساختی توسعه دوچرخه سواری برای رفع نیازهای حمل و نقل شهری در صورتی به حداكثر كارآمدی خود خواهد رسید كه همه شهروندان واجد شرایط بتوانند از این ظرفیت استفاده كنند. اما در حالی كه شمار قابل توجهی از سفرهای كوتاه شهری توسط «زنان» صورت می‌گیرد، آنها سهمی از ظرفیت خانه‌های دوچرخه ندارند.

محمد رویانیان، رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت كشور،  با اشاره به عزم دولت برای توسعه حمل و نقل پاك از طریق دوچرخه سواری، از طراحی دوچرخه ویژه زنان خبر داد و افزود: این دوچرخه كه در دست طراحی است، دارای ویژگی‌های لازم برای حفاظت از زنان و رعایت شئونات لازم خواهد بود

در همین راستا تشكری هاشمی چندی پیش در این رابطه، با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از دوچرخه در سطح شهر تنها برای آقایان میسر است، گفته بود: در مورد استفاده یا عدم استفاده زنان از دوچرخه در سطح شهر باید «شورای فرهنگی اجتماعی زنان» اظهارنظر کند.

به گفته وی، به دلیل برخی مسائل فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی که همه به آن پایبند هستیم باید ملاحظات مربوط به استفاده زنان از دوچرخه در سطح شهر لحاظ شود و متخصصان امور فرهنگی و اجتماعی باید در این باره اظهارنظر کنند.

محمد رویانیان، رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت كشور،  با اشاره به عزم دولت برای توسعه حمل و نقل پاك از طریق دوچرخه سواری، از طراحی دوچرخه ویژه زنان خبر داد و افزود: این دوچرخه كه در دست طراحی است، دارای ویژگی‌های لازم برای حفاظت از زنان و رعایت شئونات لازم خواهد بود.

در همین راستا در كارگروه امور بانوان استان مركزی که در اواخر هفته گذشته تشکیل شد، طرح ساخت دوچرخه اسلامی برای بانوان در اراك به تصویب رسید .

دوچرخه سواری -زنان

الهه سوفالی یكی از ارائه دهندگان این طرح در جلسه كارگروه امور بانوان استان مركزی به تشریح ویژگی‌های كلی دوچرخه اسلامی پرداخت و گفت: این دوچرخه به‌گونه‌ای طراحی شده است كه كابین اطراف آن به‌طور كامل نیمی از بدن بانوان را می‌پوشاند .

وی با بیان این‌كه دوچرخه اسلامی با توجه به رعایت اصل عفاف و حجاب توسط گروه فنی و سازنده آن طراحی شده است افزود: این طرح با هدف ارتقای سلامت بانوان، توجه به ورزش بانوان و تلاش در جهت ایجاد روحیه نشاط و شادی در بین این قشر تهیه شده است .

سوفالی هم چنین خاطرنشان كرد : با تصویب این طرح و تولید انبوه دوچرخه‌های فوق، استان مركزی میزبان اولین مسابقات دوچرخه سواری بانوان كشور خواهد بود.

به همین منظور می بایست مکان ها و یا حداقل محدوده هایی را به وسیله خطوط،  به عنوان مسیر دوچرخه سواری مشخص نمود .زیرا که وجود خطوط دوچرخه در شهرها سبب امنیت خاطر دوچرخه سواران و مردم شده و سبب ترویج فرهنگ دوچرخه سواری می شود . وجود خطوط مخصوص دوچرخه موجب اهمیت دادن به این وسیله حمل و نقل شده و ساکنین شهرها وقتی می بینند که به این وسیله بها داده می شود به این وسیله رو می آورند و موجبات تندرستی خود و سلامت جامعه و از همه مهمتر کاهش ترافیک و آلودگی شهرها می شود . یک میلیون دوچرخه و حتی بیشتر به اندازه یک خودرو آلودگی ندارد و در کل می توان گفت اصلا آلودگی ندارد .

رویانیان البته زمان دقیق تولید این دوچرخه را اعلام نكرد، اما گفت: هنوز امكان استفاده زنان از دوچرخه در حمل و نقل شهری وجود ندارد .

راه‌اندازی سیستم حمل و نقل سالم با استفاده از دوچرخه با گسترش ورزش همگانی در پایتخت ارتباط دارد و زمینه جذب مردم به ورزش را فراهم می‌کند.

به بیانی دیگر خبر كوتاه است، اما جدید و امیدوار كننده و به نظر می‌رسد مطرح شدن این خبر از سوی عالی‌ترین مقام سیاست‌گذار حمل و نقلی كشور، افقی جدید را پیش روی حمل و نقل پاك شهری باز خواهد كرد و در حالی كه شهرداری تهران، عزم تامین زیرساخت در این حوزه را كرده است، می‌توان به آینده آن امیدوار بود و دیر نیست روزی كه ایستگاه‌های دوچرخه پایتخت در خدمت اهداف شبكه حمل و نقلی شهر تهران قرار گیرد و همه شهروندان بتوانند برای مسیرهای مختلف شهری و یا دست‌كم، دسترسی به ایستگاه سامانه‌های حمل‌ونقلی نظیر مترو و اتوبوس از مزایای آن بهره‌مند شوند و خیابان‌های پایتخت بیش از هر زمان دیگری، میزبان خودروهای حمل و نقل عمومی شود  .

فرآوری : فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منابع : تیتر آنلاین/ فارس/ همشهری