تبیان، دستیار زندگی
بحث افزایش تعطیلی دانش آموزان که مدتی است دو قوه مقننه و مجریه را به خودش مشغول کرده باعث شده سوالات زیادی برای مردم به وجود بیاید و دغدغه فکری این روزهای جامعه شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزارتخانه ای برای اوقات فراغت!


بحث افزایش تعطیلی دانش آموزان که مدتی است دو قوه مقننه و مجریه را به خودش مشغول کرده باعث شده سوالات زیادی برای مردم به وجود بیاید و دغدغه فکری این روزهای جامعه شود.


مدرسه-دانش آموزان

به گزارش جهان، چگونگی جبران ساعت‌های آموزشی کاهش یافته، پایین آمدن سطح کیفی درس‌ها، پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانانی که حالا وقت بیشتری دارند و غیره همان سوالات و دغدغه‌های فکری پدید آمده برای خانواده‌هاست.

محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم بود که از ابتدای این دولت، رئیس جمهور را تا سال 86 همراهی کرد و بعد استعفا داد. وی در گفت‌وگو با جهان، ضمن بیان دغدغه‌های آموزشی و تربیتی خود برای دانش‌آموزان به افزایش تعطیلات مدارس اشاره کرد و گفت: در ابتدا به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره می‌کنم که در سال 81 عنوان شده است.

"حضرت آقا در خصوص تعطیلات کشورمان می‌فرمایند که: ما در ایام سال تعطیلی زیاد داریم که این به زیان کشور است."

فرشیدی این فرموده رهبر انقلاب را نشان دهنده حرکت به سمت کاهش تعطیلات دانست و تصریح کرد: با کاهش تعطیلات ما یک حرکت میان‌بر را انتخاب می‌کنیم تا به نقطه علمی مورد اشاره در چشم انداز برسیم.

وی ادامه داد: همان طور که می‌دانید پایه‌گذاری جنبش علمی از دوران کودکی است که متاسفانه با سیستم آموزشی کنونی که به سمت حفظیات سوق دارد و همین‌طور افزایش تعطیلات، ما این پایه را به ضعف می‌کشانیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش افزود: در بعد تربیتی هم که شاهد حضور تمام قد دشمن هستیم که با هجمه‌های فرهنگی نوجوانان و جوانان ما را هدف قرار داده‌اند. حالا ما به جای اینکه در حالت آماده باش قرار بگیریم و نسل آسیب‌پذیر و آینده ساز کشورمان را با تحت آموزش و تربیت قرار دادن از بمباران‌های ضد فرهنگی حفظ کنیم، اقدام به افزایش تعطیلات و رها کردن فرزندانمان به حال خود می‌کنیم. این یعنی تقدیم دودستی فرزندان کشورمان به تهاجم فرهنگی غرب.

"حضرت آقا در خصوص تعطیلات کشورمان می‌فرمایند که: ما در ایام سال تعطیلی زیاد داریم که این به زیان کشور است."

فرشیدی با اشاره به توصیه یکی از مسئولین نظام که گفته بود: ما توصیه می‌کنیم بچه‌ها بروند و در خیابان‌ها بگردند تا اینکه در اتاق‌هایشان تنها بمانند!، افزود: حالا مسئولین ما می‌خواهند با افزایش تعطیلات قشر آینده‌ساز کشورمان را در اوج سن یادگیری و تربیت به حال خودشان رها کنند.

وی اظهار داشت: افزایش تعطیلات هم از بعد تربیتی و هم از لحاظ علمی بسیار آسیب است و مسئولان باید دور از فضای احساسی تدبیری بیاندیشند.

آقای فرشیدی همچنین ضمن یادآوری این نکته که ارائه آمار برخی افراد در خصوص کم بودن تعطیلات ایران نسبت به دیگر کشورها اشتباه است، بیان داشت: آماری که وجود دارد و استانداردهای جهان را نشان می‌دهد کاملا عکس نظر این افراد است.

وی گفت: روزهای تعطیل در کشورهای دیگر با کشور ما بسیار تفاوت دارد و این را می‌توانیم از مقایسه میان 9 کشور صنعتی جهان با ایران بفهمیم. میانگین روزهای فعال در این کشورها 204 روز است که البته این تعداد روز در کشوری مثل ژاپن خیلی بیشتر بوده و مدارسشان فعالیت زیادی در طول سال دارند.

وزیر سابق آموزش و پرورش به تعداد روزهای فعال مدارس کشورمان اشاره کرد و گفت: روزهای فعال در ایران 200 روز بود که با اجرای ضابطه جدید می‌شود 160 روز که این رقم بدون در نظر گرفتن تعطیلات غیر قابل پیش‌بینی نظیر آلودگی هوا یا نزول برف است.

به نظر می‌رسد با اجرایی شدن افزایش تعطیلات دانش‌آموزان باید وزارتخانه جدید جهت اوقات فراغت و پر کردن وقت دانش آموزان احداث شود تا بتوانیم در برابر تهاجم فرهنگی غرب قدری مقاومت کنیم

محمود فرشیدی در ادامه با بیان اینکه نگران‌کننده‌تر از کاهش روزهای فعال مدارس، ساعت حضور دانش‌آموزان است، گفت: میانگین ساعت حضور دانش‌آموزان در مدارس 9 کشور صنعی جهان، 1033 ساعت در سال است که در ایران با ضابطه جدید 600 ساعت می‌شود!

وی با طرح این سوال که مسئولین کشور برای 205 روز خالی دانش‌آموزان و اوقات فراغت آنان چه طرح و برنامه‌ای دارند؟، بیان داشت: علاوه بر این 205 روز باید فکری هم برای زمان خالی آن 160 روز کرد که دانش آموزان تنها 600 ساعت آن را در مدارس خواهند بود.

فرشیدی اظهار داشت: به نظر می‌رسد با اجرایی شدن افزایش تعطیلات دانش‌آموزان باید وزارتخانه جدید جهت اوقات فراغت و پر کردن وقت دانش آموزان احداث شود تا بتوانیم در برابر تهاجم فرهنگی غرب قدری مقاومت کنیم!

بخش اجتماعی تبیان


منبع : جهان