تبیان، دستیار زندگی
شرایط غیر بهداشتی هتل های محل اسكان زایران ایرانی در عراق و وضعیت نا بسامان تغذیه ، بهداشت عمومی و بهداشت محیط دور از شان وانتظار زایران ایرانی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وضعیت غیربهداشتی اسكان زایران كشورمان درهتل های عراق نیازمند بازنگری جدی است

بخش اجتماعی-شرایط غیر بهداشتی هتل های محل اسكان زایران ایرانی در عراق و وضعیت نا بسامان تغذیه ، بهداشت عمومی و بهداشت محیط دور از شان وانتظار زایران ایرانی است.

به گزارش ایرنا از كربلا ، شوروهیجان مردم كشورمان برای زیارت عتبات عالیات دركشورعراق از یك سو و نا بسامانی وضعیت خدمات رفاهی و بهداشتی هتل های محل اسكان و اقامت این عاشقان ائمه معصومین (ع) ،از سوی دیگر برای هموطنان مان مشكلاتی زیادی را فراهم كرده است.

از مهم ترین نكاتی كه می توان به آن اشاره كرد، نگرانی‌های بهداشتی این زایران از شرایط موجود در تهیه و توزیع وعده های غذایی در این هتل هاست، به طوری كه عدم رعایت بهداشت و موازین بهداشتی باعث بروز بیمارها و مسمومیت هایی در این زایرین شده است.

استفاده روزانه ازظروف آلوده دررستوران های‌ این هتل ها كه خوب شسته نشده اند از مشكلاتی است كه این زائران با آن مواجه اند به گونه ای كه برخی از زایران مجبورند چند بار این ظرف‌ها را با دستمال های كاغذی پاك كنند تا شاید اثرات آلودگی آن درظاهر كم‌تر شود.

همچنین برروی لیوان‌ها موجود بر روی میزهای این رستوران ها نیز لكه‌هایی به چشم می‌خورند كه نوشیدن هر نوع نوشیدنی و آب را در این ظروف مشكل و غیر ممكن می‌كند و توصیه می‌شود كه زایران برای این سفردست كم یك لیوان به همراه داشته باشند.

تردد موش ها در فضای هتل‌ها و آشپزخانه‌ها به یك پدیده فراگیر تبدیل شده است تا جایی كه خدمه هتل‌ها در مقابل تذكر مسافران ایرانی فقط می‌خندند كه گویی حضور دایمی این جوندگان از نظر آن‌ها چیز عجیبی نیست.

ملحفه‌ها نه تنها روزانه عوض نمی‌شوند، بلكه گاهی چرك و آلودگی در آنها به خوبی نمایان است، هتل‌داران عراقی گاهی ظرف‌های غذا و میوه‌ها را نمی‌شویند و فقط با پارچه‌ای كهنه، ظاهر آن را پاك می‌كنند. مالكان برخی هتل‌ها همچنین در عرضه امكانات تقلب می‌كنندو برای مثال  آب شور لوله‌كشی را در قوطی خالی آب‌معدنی می‌ریزند و یا . در مواردی ته‌مانده غذا را جمع‌آوری و مجدداً استفاده می‌كنند. همچنین گاهی در گرم‌ترین ساعت‌های روز برق كولر را قطع می‌كنند.و آسانسور در اكثر هتل‌ها همیشه خاموش است

هتلهای نامناسب

بسیاری از زایران ایرانی از غذایی كه در طول این سفر به عنوان برنامه روزانه غذایی به آنها می دهند رضایت ندارند چرا كه در میان زایران این كاروان‌ها، افراد كهنسال و بیمار و خردسال بسیاری وجود دارند كه به رژیم خاص غذایی نیاز دارند اما همه‌ آن‌ها مجبورند، از یك نوع غذا استفاده كنند و از رژیم غذایی در این سفر خبری نیست.

علی اكبریان مدیر كاروان زیارتی راهیان قبا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زایرانی كه دست كم یك شب در كاظمین و بغداد اقامت دارند، وضعیت هتل‌های این شهر را نسبت به كربلا و نجف خیلی بدتر می دانند، اتاق‌های كوچك هتل‌های محل اقامت این زایران در عتبات عالیات، معمولا دو، سه و چهار تخته‌اند و فضای آن‌ها هنگام ورود، چندان گیرا به‌نظر نمی رسد ولی زایران معمولا تلاش می‌كنند، این شرایط را با گذراندن بیشتر وقت خود در حرم‌های زیارتی جبران كنند.

وی اضافه كرد در این اتاق‌ها امكاناتی ابتدایی مانند سرویس بهداشتی فرنگی و یخچال وجود دارند ولی در بیشتر موارد روزانه سطل زباله‌ی این اتاق‌ها تخلیه نمی‌شود و در طول مدت اقامت زایران در این هتل ها، هیچ كسی برای نظافت اتاق نمی‌آید!

اكبریان گفت : زیرانداز‌های اتاق‌ها در این هتل ها معمولا كثیفند و حتما باید از كفش و دمپایی روفرشی استفاده شود. این درحالی است كه در اتاق‌های هتل‌های عراق، كفش و دمپایی روفرشی پیدا نمی‌شود. برخی هتل‌ها نیز با توجه به نداشتن توری در مبادی ورودی در ها و پنجره ها از گزند حشرات موذی، مورچه و موش در امان نیستند و به گفته‌ی نماینده بهداشت محیط مركز پزشكی سازمان حج و زیارت جمعیت هلال احمر در نجف اشرف ، كارشناسان بهداشتی ایرانی هرماه، دو تا سه‌ بار از این هتل‌ها بازدید و وضعیت بهداشتی آن‌ها را بررسی می‌كنند ولی رعایت بهداشت و فرهنگ سازی بهداشتی در این هتل ها به زمان زیادی نیاز دارد.

دراتاق‌ها و رستوران‌ این هتل‌ها، گاهی بوی ناخوشایندی احساس می‌شود كه حضور طولانی مدت زایر را در این فضاها سخت می‌كند و این مسأله هنگام قطع برق كه جریان هوا را سخت می‌كند، حادتر می‌شود.

معمولا فضای بیرونی هتل‌هایی كه ایرانی‌ها در آن‌ها اقامت دارند، بهتر از محیط داخلی آن‌هاست و این تفاوت هنگام ورود زایران با ابراز تعجب آن‌ها نسبت به فضای داخلی اتاق‌ها نمود می‌یابد.

دیوار اتاق‌ها در برخی هتل‌ها به نحوی كثیف است كه هنگام گفت‌وگو با زایران ایرانی جزو نخستین نكات مورد اشاره‌ی آن‌ها به‌شمار می‌آید.

این شرایط بهداشتی درحالی برقرار است كه نمایندگان سازمان حج و زیارت در عتبات عالیات عراق می‌گویند، وضعیت بهداشتی رستوران هتل‌های محل اقامت زایران ایرانی و غذا، در گذشته بدتر بوده است.

درسطح شهر و بازارهایی كه زایران ایرانی عموما در آن‌ها رفت‌وآمد می‌كنند نیز دست‌فروش‌ها در فضای آزادی كه از گزند حشرات موذی در امان نیست، شیرینی‌ها و آب میوه های را می‌فروشند كه كاملا غیر بهداشتی است، البته زائران از خرید این شیرینی‌ها و آب میوه ها منع می‌شوند اما گاهی دیده می‌شود كه برخی از آنان مشغول خرید این شیرینی‌ها و خوراكی هستند كه به گفته‌ نماینده‌ مركز پزشكی حج و زیارت در عتبات عالیات عراق، این افراد در بیشتر مواقع مسموم می‌شوند.

عراقی‌ها حتی به‌سختی مجوز طبخ غذا به آشپزان ایرانی می‌دهند و معتقدند كه آشپزان ایرانی با راه‌اندازی آشپزخانه‌های متمركز، مانع اشتغال‌زایی در عراق می‌شوند. این درحالی است كه ما با شركت های عراقی قرار‌داد بسته‌ایم و از نیرو‌های عراقی استفاده می‌كنیم، اما آشپز‌ها ایرانی‌اند.

كاركنان عراقی برخی هتل‌ها رفتار چندان مناسبی با زایران ندارند و هنگامی كه زایران از نبود امكانات و بهداشت به آن‌ها گله می‌كنند، پاسخ درست و مناسبی نمی‌دهند. البته در این هتل‌ها افرادی هم هستند كه تلاش می‌كنند، به زایران احترام بگذارند.

در هیچ‌ جایی از در و دیوار هتل‌های عراق، ستاره و درجه‌ای وجود ندارد تا زایر بداند هتل محل اقامتش چه درجه و ستاره‌ای دارد. بر این اساس، سازمان حج و زیارت به‌دنبال اعزام كارشناسان مسكن به عتبات عالیات عراق، در چند دوره بازبینی و بازرسی این هتل‌ها، آن‌ها را براساس قیمت، فاصله تا حرم و خدمات، درجه‌بندی كرده‌ است و قیمت نیز طبق این شرایط تعیین می‌شود.

البته به گفته‌ی نمایندگان سازمان حج و زیارت در عراق، پس از این‌كه تعدادی از هتل‌های طرف قرار‌داد با ایران، از رده خارج شدند و زایران را در آن‌ها اسكان ندادیم، هتل‌های شهرهای محل رفت‌وآمد زایران ایرانی تلاش می‌كنند، كیفیت خدمات خود را بهبود ببخشند تا با آن‌ها قرار‌داد ببندیم یا قرار‌دادشان را بار دیگر تمدید كنیم.

از زمان افزایش سفرافرادی كه به طور انفرادی به عتبات عالیات توسط هواپیمایی عراقی و فعالیت شركت‌های گردشگری برای اعزام زایرسفر می كنند ، بسیاری از هتل‌ها در تمدید قرار‌ خود با شركت كارگزاران زیارتی ایران كه اعزام زایران ایرانی را تحت نظارت سازمان حج و زیارت برعهده دارد، چندان رغبت نشان نمی‌دهند و دلیل آن را دادن پول بیش‌تر توسط زایران انفرادی‌ها و شركت‌های گردشگری به این هتل‌ها اعلام می‌كنند.

دكتر ماشاء الله رضایی نماینده‌ی مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درعتبات عالیات عراق نیز با بیان این‌ كه كارشناسان بهداشت محیط این مركز همواره روی هتل‌های محل اقامت زایران نظارت دارند و آن‌ها را امتیازبندی می‌كنند افزود : اكنون وضعیت بهداشتی هتل‌های عراق نسبت به سال های گذشته بهتر شده است، چون هتل‌ها را امتیاز‌بندی كرده‌ایم، البته این هتل‌ها قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، اما از نظر بهداشتی نسبت به هتل های كشورمان در رتبه صفر هستند.

وی درباره‌ی وضعیت هتل‌ محل اقامت زایران ایرانی در این كشور گفت: وضعیت هتل‌های این كشور نسبت به هفت‌سال پیش خیلی بهتر شده است. در گذشته عوامل این هتل‌ها، حتی نمی‌دانستند چگونه چای درست كنند و یاد دادن این كار شش‌ماه طول می كشید. برای این‌كه هتل‌داران عراقی به سطح كنونی برسند، بسیار كار شده و اكنون خیلی از مشكلات حل شده است.

رضایی در پاسخ به این پرسش كه چرا برای بهبود وضعیت بهداشت هتل‌های عراق كاری نمی‌شود افزود: برای بهبود این شرایط، نخست باید روی فرهنگ مردم عراق كار شود ،برخورد مردم این كشور با یكدیگربه گونه ای است كه گویی درحال مشاجره اند اما در واقع، این‌طور نیست و شیوه‌ی برخورد آن‌ها به این شكل است.

وی با بیان این‌كه بیش‌تر هتل‌داران عراق، سواد و فرهنگ هتل‌داری ندارند و پولی را جمع كرده‌اند و هتلی را اداره می‌كنند افزود: ساختار اداری عراق روی این موضوع تسلطی ندارد، البته وزارت جهانگردی (سیاحه ) عراق كارهایی را در این‌باره انجام می‌دهد.

رضایی ادامه داد بیشتر مسؤولان هتل‌های عراق، مدیران واقعی هتل نیستند و طبق تحقیقات یكی از مأموران سازمان حج و زیارت، مدیران كنونی هتل‌ها، شغل‌های دیگری داشته‌اند.

وی بیان كرد: با توجه به عدم استقبال كارگران عراقی از كار در رستوران ها و هتل های عراق جوانان بنگلادشی با حقوق‌های اندك در هتل‌های عراق كار می‌كنند و بدیهی است مدیران هتل های عراقی نمی توانند هتل های خود را با این كارگران اداره كنند.

وضعیت هتل‌های محل اقامت زایران ایرانی در نجف نسبت به هتل‌های شهرهای دیگر بهتراست، چون مدیران شمسا و كمیته‌ی مسكن سازمان حج و زیارت، هر سه‌ماه یك‌بار این هتل‌ها را بازبینی و درجه‌بندی می‌كنند؛ اما هنوز وضعیت هتل‌های عراق مانند مكه و مدینه نیست.

در تمام عراق، یك هتل درجه‌ی یك وجود ندارد. فقط در بغداد، كربلا و نجف تعداد بسیار محدودی هتل در حد خوب وجود دارند كه قیمت آن‌ها بسیار بالاست. هتل‌هایی كه ما با آنها قرار داد بسته ایم همه تقریبا در یك سطح هستند و به واسطه‌ی نظارتی كه می‌شود، این هتل‌ها را نظافت می‌كنند.

منبع:ایرنا

تنظیم برای تبیان:هنگامه سهرابی

گروه جامعه و ارتباطات