تبیان، دستیار زندگی
كارشناسان معتقدند كه تامین امنیت و تحكیم نظم و اجرای قانون و عدالت از مهمترین اركان ثبات و سلامت یك نظام اجتماعی و سیاسی به شمار می رود و نقش نهادهای تامین كننده هدف یادشده به حدی است كه بدون وجود آن، بقای جامعه ممكن نیست .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیگیری، سرعت و قاطعیت نیاز پلیس 110 ؛ شهروندان نظر می دهند

كارشناسان معتقدند كه تامین امنیت و تحكیم نظم و اجرای قانون و عدالت از مهمترین اركان ثبات و سلامت یك نظام اجتماعی و سیاسی به شمار می رود و نقش نهادهای تامین كننده هدف یادشده به حدی است كه بدون وجود آن، بقای جامعه ممكن نیست .

پلیس 110 مركزی برای رسیدگی به درخواست های مردم در اسرع وقت

با نگاهی كلی به وظایف نیروی انتظامی و گستردگی فعالیت‌های آن می توان پی برد كه این تنوع و تعدد وظایف در هیچ یك از نیروهای نظامی و سازمان‌های غیر نظامی در كشور وجود ندارد .

به عقیده كارشناسان مسایل اجتماعی و انتظامی، پلیس تنها نهادی است كه در عرصه‌های مختلف و در اقصی نقاط كشور از مرزها تا درون شهرها در گستره وسیع به انجام وظایف محوله پرداخته و با احداث مركز فوریت های پلیسی 110 به دنبال كاهش فاصله زمانی انجام ماموریت و ارایه خدمات ارزنده و جلب اطمینان مردم بوده است .

نیروی انتظامی با هدف تحقق شعار 'پلیس پاسخگو' در جامعه اقدام به ‌تاسیس مراكز پلیس 110 كرد و تحول در نظام دریافت، ابلاغ و پیگیری بازخورد ماموریت‌های محوله پلیس، تشكیل و تسریع در برقراری ارتباط مردم و برخورداری آنها از خدمات پلیسی ناجا، كاركردهای این مراكز به شمار می رود.

پلیس110،ارزیابی،نیروی انتظامی

ساماندهی تمامی ورودی‌های ماموریتی به ناجا از طریق 110 و اعمال نظام كنترلی بر چرخه دریافت، ابلاغ و نحوه اجرای ماموریت‌ها در ناجا و هدفمند شدن عملیات پلیس بر اساس نیازهای واقعه ای جامعه (از زبان و درخواست مردم) از دیگر اهداف تشكیل این شبكه است .

اما مراكز پلیس 110 نیز همچون سایر سیستم هایی كه بعضا با مشكلاتی روبرو می شود به دلیل عدم پاسخدهی و حضور به موقع ماموران به محور گله مندی برخی شهروندان و گروهای اجتماعی تبدیل شده است .

'فرهاد ابوالحسنی 'شهروند تهرانی با ابراز گلایه نسبت به پاسخ دهی نامناسب سامانه پلیس 110 می گوید : در چند روز گذشته بنابه به ضروررت با این مركز تماس گرفتم كه پس از حدود 30 دقیقه موفق به برقراری ارتباط نشدم .

این شهروند می افزاید : در مدت زمانی كه تلاش برای برقراری تماس می كردم مدام با بوغ اشغال روبرو شده و امكان برقراری تماس نبود .

ابولحسنی یادآوری می كند: پس از گذشت حادثه و چند ساعت دیگر با این مركز تماس گرفتم كه به محض برقراری تماس ، خواستار صحبت با مسوول و یا مقام مافوق در آن مجموعه شدم .

وی توضیح می دهد: با طرح موضوع با فردی كه خود را مسوول اعلام كرد، او با قبول این مشكل اظهار داشت این مورد را به مقامات مافوق گزارش خواهد كرد تا رسیدگی لازم صورت گیرد.

همچنین 'ماهرخ احمدی ' یكی دیگر از شهروندان تهرانی با ابراز گلایه از اینكه نسبت به مشكلش از سوی مركز پلیس 110 التفاتی صورت نگرفته، افزود : در ساعاتی از شب و بواسطه ایجاد مزاحمت و عربده كشی تعدادی ولگرد با این مركز تماس گرفتم كه ترتیب اثر داده نشد.

وی ادامه می دهد: در بعضی از ساعات شب نیز شاهد مصرف مواد مخدر در پشت دیوار منزلم بوده ام كه برای استمداد با پلیس تماس گرفتم اما مرا به كلانتری محل ارجاع دادند و نتیجه ای حاصل نشد .

'حسن فراهانی' دیگر شهروند تهرانی نیز با گلایه از به موقع حاضر نشدن ماموران در درگیری ها، گفت : در چند روز گذشته شاهد درگیری از سوی چند نفر بودم كه به محض مشاهده با مركز 110 تماس گرفتم ،اما 45 دقیقه طول كشید تا ماموران به محل رسیدند .

وی می افزاید: زمانی كه ماموران به محل رسیدند دیگر اثری از مهاجمان نبود و بیشترین صدمه به فرد مضروب وارد شده بود .

فرمانده‌ انتظامی تهران بزرگ همچنین با اعلام اینكه استاندارد زمان حضور پلیس در صحنه حادثه در دنیا هفت دقیقه و در تهران 17 دقیقه است، از تدوین برنامه جدید پلیس 110 برای كاهش این زمان خبر داد .

سرتیپ دوم پاسدار 'حسین ساجدی‌نیا' در پاسخ به خبرنگار ایرنا، افزود : ماموران پلیس 110 به واسطه اهمیت موضوع هایی كه از سوی هموطنان تماس گرفته می شود به اجرای عملیات می پردازند.

همچنین سرهنگ 'محسن خانچرلی'معاون عملیات فرماندهی تهران بزرگ در این زمینه می گوید: زمان حضور پلیس درصحنه پنج تا هفت دقیقه شده، كه این مدت نسبت به سال گذشته 40 تا 50 درصد كاهش یافته است.

به گفته معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، تماس شهروندانی كه منجر به عملیات از سوی پلیس 110 شد در تیر و مرداد ماه امسال 44 درصد افزایش داشته است .

سرهنگ خانچرلی می افزاید: یك میلیون و 896 هزارو 670 تماس در تیر و مرداد ماه با مركز فوریت های پلیسی 110 برقرار شد كه 44 درصد آنها عملیاتی و ارجاعی شهروندان بوده است .

خانچرلی ادامه می دهد : در این مدت 601 هزار و 450 مورد تماس عملیاتی ، 195 هزار و 847مورد تماس های ارجاعی در مورد دریافت مشاوره و راهنمایی و یك میلیون و 993 هزار و 73 مورد نیز تماس های غیر عملیاتی با پلیس 110 برقرار شده است.

این مقام انتظامی توضیح می دهد: تعداد تماس های عملیاتی هفت درصد و تماس های ارجاعی 37 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش پیدا كرده است .

سرهنگ خانچلری تاكید می كند: تماس های برقرار شده باپلیس 110 در مورد موضوعاتی همچون سرقت ، نزاع و درگیری ، شرارت ، قاچاق مواد مخدر و اتباع بیگانه بوده است.

معاون عملیات تهران بزرگ می گوید: تماس های برقرار شده در ارتباط با سایر جرایم عمومی در این مدت 46 هزار و 741مورد بوده است كه به میزان 12 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل كاهش داشته است .

منبع:ایرنا

تنظیم برای تبیان:هنگامه سهرابی