تبیان، دستیار زندگی
وزارت بهداشت نظری متفاوت در این باره با وزارت نیرو دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب تهران آلوده هست؟نیست؟

شیر آب

مقدمه:

جامعه ایران به تازگی اخبار شوک آور آلودگی برنج های هندی وارداتی را فراموش کرده ،اما داستانی مشابه مجددا افکار عمومی جامعه ایران به ویژه شهروندان تهرانی را به خود جلب کرده است.در روزهای اخیر اخبار مربوط آلودگی آب تهران در صدر اخبار جتماعی و زیست محیطی کشور است.اگرچه مشکلات آلودگی آب شرب قبل از این از شهرهای جنوبی کشور به ویژه خوزستان گزارش شده بود و  برخی شهرستانها سالهاست که با مشکل طعم و مزه آب دست و پنجه نرم می کنند اما در سنوات قبل همواره آب تهران به گوارایی شهره بوده است.اما در سالهای اخیر با رشد جمعیت،افزایش جمعیت،توسعه شهری و مهاجرت و گسترش تهران نیاز به منابع جدید آب را ایجاد کرده که تاثیر محسوسی بر کیفیت آب تهران گذاشته است.این تاثیر به گونه ای است که دیگر از آبهای سطحی برای تامین آب شرب استفاده نمی شود و چاهها از منابع جدید تامین آب تهران هستند.

آغاز ماجرا:وزارت بهداشت وارد می شود!

اگرچه در داستان برنجهای آلوده هندی وزارت بهداشت می کوشید از شدت بار انتقادهای سازمان استاندارد علیه کیفیت برنجها بکاهد و با نظرهایی مانند:آلودگی برنج‌ها را نه تأیید و نه رد می‌كنیم!و لزوم مخلوط کردن برنجهای مشکوک به آلودگی با برنجهای دیگر به منظور کاهش آلودگی!!در عمل تلاش کرد انتقادات رسانه های گروهی ،نمایندگان مجلس و افکار عمومی را بکاهد و نگرانیهای مردم را کاهش دهد ،این بار خود راسا وارد ماجرای آلودگی آب تهران شده و آب تهران را در مناطقی دارای آلودگی بالاتر از استاندارد به نیترات اعلام کرده است.

حرفهای خانم وزیر:نقطه آغاز ماجرا

وقتی مجلس  به خانم دکتر وحید دستجردی به عنوان تنها وزیر زن از میان 3 نامزد وزارت مونث رای اعتماد داد هیچ ناظری گمان نمی کرد که این وزیر به اندازه وزیر جوان دولت نهم یعنی دکتر لنکرانی خبرساز شود.قطعا به خاطر دارید که خانم وزیر

آب

دستور ابطال و تعویق آزمون دستیاری را به علت تخلفات مرتبط به آزمون صادر کرد.این ماجرا اگرچه ظاهرا به ضرر وزارت بهداشت و ساختار اداری آن بود اما در میان مدت قطعا به سود نظام بهداشتی کشور خواهد شد.این بار نیز خانم وزیر طی مصاحبه ای که آغازگر موج رسانه ای  عظیمی شد ماجرای آلودگی آب تهران البته در بخشهایی را به شرح زیر اعلام کرد:

دربرخی از نقاط تهران آب شرب دارای نیترات  بالا تر از حد مجاز است که من این را چند روز پیش هم متذکر شدم و در پی آن تنها به بانوان باردار و کودکان هشدار برای مصرف این آب می دهیم. من یقین دارم که دوستان در وزارت نیرو هم زحمت می کشند و تمام سعی خود را به کار می گیرند تا به طرق مختلف از جمله رقیق سازی آب سالم به دست مردم برسد .در آزمایشات ما نشان داده شده که نیترات کمی از حد مجاز بالاتر بوده که برای کودکان زیر دوسال و شیر خوار مضر است و در 9 ماه دوره بارداری و بهتر است از آب لوله کشی استفاده نکنند .

وزیر بهداشت:به هر حال وزیر نیرو هم خودش باید پاسخ دهد . اما من تنها برای این دو گروه از افراد جامعه آب تهران را آلوده اعلام کردم نه برای همه مردم

او در ادامه در پاسخ به این سوال خبر که به هر حال آب لوله کشی برای افرادی که متذکر شدید ناسالم است ،وزیر نیرو همان آب ولوله کشی را سالم اعلام کرده است و سالم بودن آن را انکار می کند. گفت: ما سه دانشگاه در تهران داریم که آزمایشات خود را تهیه کرده و هر هفته به وزارت بهداشت تحویل می دهند . وزارت نیرو هم آزمایشگاه مجهز خود را دراین رابطه دارد .

ضمن اینکه من باز هم تکرار می کنم این آب برای شرب مردم عادی آب سالمی است و تمام مردم  در همه رده های سنی می توانند از آن استفاده نمایند تنها زنان باردار و کودکان از استفاده آن منع می شوند .

می توان از سخنان وزیر بهداشت درباره آب تهران 3 نکته اساسی را برداشت کرد:

1-آب بخشی از تهران و نه تمام آن آلوده به نیترات است.

2-این آب برای نوزادان و مادران باردار خطرناک است.

3-مابقی مردم می توانند از این آب استفاده کنند.

وزارت نیرو و آب و فاضلاب:شدیدا تکذیب می کنیم!!

بنا به سنت تاریخی و اجتماعی موجود در ایران زمین هر خبر بد،نقد و یا نقطه ضعف کاری تکذیب می شود و مسوولین آب

دو وزیر

و فاضلاب از این قاعده مستثنی نبودند.مدیر عامل شركت آب ‌و فاضلاب استان تهران ضمن تكذیب هرگونه آلودگی آب تهران، اخبار مربوط به آلودگی و میزان بالای نیترات موجود در آب برخی مناطق تهران را بی‌اساس خواند.وی در خصوص كیفیت آب تهران، افزود: در گذشته یكی از مشخصه‌های تهران، آب این شهر بوده است و این آب هیچ مشكلی ندارد.

وزیر نیرو هم  تلاش کرد به شکلی این موضوع را تکذیب و یا حداقل کمرنگ نماید:

نیترات آب تهران كنترل شده است،نیترات آب تهران یك موضوع سنواتی بوده و موضوع جدیدی به تازگی اتفاق نیفتاده است، ضمن اینكه اظهارنظر وزیر بهداشت در مقابل سوالی بوده كه خبرنگاران مطرح كرده‌اند.

مدیر عامل شركت آب ‌و فاضلاب استان تهران: در گذشته یكی از مشخصه‌های تهران، آب این شهر بوده است و این آب هیچ مشكلی ندارد.

برخی روزنامه ها مانند کیهان،ایران وطن امروز نیز به صورت کلی موضوع آلودگی آب برای نوزادان و مادران را پوشش ندادند.

استاندار تهران:تکذیبی که شبیه تایید بود:

اگرچه خبر تکذیبیه استاندار تهران مرتضی تمدن با تیتر خیلی قاطع : آب تهران کاملا بهداشتی و سالم است و حاضرم بر سر این موضوع مناظره کنم،بسته شده بود اما ادامه صحبتهای تمدن حرفهای خانم وزیر را تایید می کرد:

تا 24 ساعت آینده کوچه ها و محلات شهر تهران که از آب شرب با نیترات بالا برخوردارند به مردم معرفی می شوند!!!

او در ادامه اعلام کرد اگرچه آب تهران سالم است اما مادران شیرده،باردار و نوزادان نباید از آن استفاده کنند!

شهر ری،خانی آباد ،نازی آباد و یافت آباد تهران:نقطه های سیاه آلودگی آب:

رئیس اداره آب و فاضلاب وزارت بهداشت اعلام كرد آب شهر ری و محله‌های خانی آبادو نازی آباد آلوده به نیترات است. علیرضا شقاقی، رئیس اداره آب و فاضلاب وزارت بهداشت اعلام كرد: «در حال حاضر به غیر از منطقه 6 آب و فاضلاب تهران(شهر ری و محله‌های خانی آباد،نازی آباد ) در سایر مناطق مشكل آلودگی آب مصرفی وجود ندارد و مردم نگران نباشند. كارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت به‌طور مرتب عمل پایش كیفیت آب از پشت سد تا شبكه خانگی را انجام می‌دهند و كیفیت آب مداوم كنترل و بررسی می‌شود.»

توزیع رایگان آب معدنی در یافت آباد:

در مقابل سخنان استاندار تهران که نهایتا آب تهران را سالم دانسته بود مواضع دکتر مرندی نماینده مجلس و وزیر سابق

دکتر مرندی

بهداشت خواندنی است: تا زمانی که در این زمینه به قطعیت نرسیده ایم نمی توان اظهار نظر کرد. بنده نیز به دلیل همین ابهامی که وجود دارد اصرار داشتم این موضوع در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح و بررسی شود. نماینده مردم تهران با اشاره به اظهارات مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر اینکه آب تهران در برخی مناطق آلوده است، افزود: وزیر بهداشت به اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته مشکل همان است که گفتم.

مرندی به جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مسئولان وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو نقشه ای تهیه کرده که وضعیت سلامت آب تهران بر روی آن مشخص است. بر همین اساس دو نقطه را بر روی این نقشه معرفی کرده که از معدود نقاطی است که مشکل آلودگی آب دارد و به عنوان نقاط سیاه معرفی شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از توزیع آب سالم و بسته بندی شده توسط وزارت نیرو در این دو نقطه از تهران خبر داد و گفت: مسئولان وزارت نیرو گفته اند تا زمان حل مشکل آب در این دو نقطه، آب سالم و بطری شده را به صورت رایگان در این نقاط توزیع می کنند.

مسئولان وزارت نیرو گفته اند تا زمان حل مشکل آب در این دو نقطه، آب سالم و بطری شده را به صورت رایگان در این نقاط توزیع می کنند.

تامینی عضو کمیسیون بهداشت  مجلس یکی از این مناطق را یافت آباد اعلام کرده و گفته:، میزان نیترات در یافت آباد در حد بسیار بالا و به نحوی است که قابل استفاده نیست.

وزیر نیرو:ماجرای آلودگی آب یک شوی رسانه ای است

اما نهایتا وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیات دولت آب پاکی را به دست رسانه ها ریخت و گفت:

آب شرب تهران سالم است و موضوع آلودگی آن به نیترات "شوی رسانه‌ای" بود. در تمام آبهای آشامیدنی نیترات وجود دارد، اما مهم حد مجاز نیترات موجود در آب است که باید کنترل شود.براساس معیارهای جدید جهانی، موضوعات تازه ای درباره بحث نیترات در آب مطرح است. به عبارت دیگر، اگر  میزان نیترات موجود در آب تا 100 پی پی ام باشد و در صورتی که آب شهرها آلودگی میکروبی نداشته باشد این آب سالم است.

نتیجه گیری:

اگرچه سخنان وزیر بهداشت ناظر به آلودگی بخشی از آب تهران به نیترات بود و صرفا توصیه شد زنان باردار و نوزادان از این آب استفاده نکنند اما توسط برخی رسانه ها و افکار عمومی مساله به شکل آلودگی کل آب تهران تعبیر شد.اما در مقابل وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب نیز حاضر به پذیرفتن این که بخشی از مناطق تهران داری کیفیت نامطلوب آب هستند، نشدند.

در هر حال آنچه را می توان از لابه لای اظهارات متناقض مسئولان و مدیران مربوطه متوجه شد این است که آب تهران در برخی از نقاط قابل آشامیدن نیست اما هر فردی به زعم مسئولیتی که بر عهده دارد اظهارنظر می کند و می خواهد بار مسئولیت را از دوش خود بردارد. در این بین سلامت مردم و به خصوص مادران باردار و کودکان که وزیر بهداشت به آن اشاره کرده از اهمیت بالایی برخوردار است که می بایست در اقدامی عاجل نسبت به حل این مشکل تلاش شود تا مردم از نگرانی خلاص شوند.

حال این سوال در افكار عمومی وجود دارد كه اگر بخشی از  آب برخی مناطق تهران آلوده نیست چرا وزیر بهداشت این موضوع را رسانه‌ای كرد و اگر واقعیت دارد چرا وزیر نیرو آن را كتمان می‌كند؟

گروه جامعه وسیاست