تبیان، دستیار زندگی
کم نیستند مراکزی که به صورت مستقل و گاه تحت پوشش نام یک هتل معروف چند ستاره، یک باشگاه ورزشی، آرایشگاهی زنانه و یا در استخرها به ارائه خدمات ماساژدرمانی می‌پردازند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماساژدرمانی غیر قانونی است؟


کم نیستند مراکزی که به صورت مستقل و گاه تحت پوشش نام یک هتل معروف چند ستاره، یک باشگاه ورزشی، آرایشگاهی زنانه و یا در استخرها به ارائه خدمات ماساژدرمانی می‌پردازند و مراجعانی كه از 50 هزار تومان در مركز شهر تا یك میلیون تومان در مناطق مرفه‌نشین تهران برای چند دقیقه‌ای تن‌آسایی هزینه می‌كنند.

ماساژ دست ها

از صبح تا شب به دنبال زندگی دویدن، افزایش استرس و خستگی ناشی از كار در دنیای مدرن امروزی كه باعث شیوع هزار و یك درد و ناراحتی رنگ به رنگ شده، نیاز به آرامش و بهبودی را افزایش داده است و بسیاری را تشنه درمان‌های دائمی و نسبتا کم هزینه ساخته و گسترش مراکز ماساژ درمانی بویژه در شهر تهران را به دنبال خود آورده است.

در این میان حضور كمرنگ ارگان‌های نظارتی برای كنترل این مراكز باعث شده است علی رغم تاثیرات مثبتی كه بكارگیری صحیح تكنیك ماساژ می‌تواند در بر داشته باشد، موجبات سوءاستفاده افراد سودجو فراهم شده و موج بدبینی مردم را نسبت به مقوله ورزش و سلامت رقم بزند.

مد امروز؛ ماساژ درمانی

خدا رحمت کند " نصیردلاک " گرمابه پیچ دزاشیب را. اگر هنوز عمرش به دنیا بود می دید که آن مشت و مال های بی نام و نشانش اکنون "ماساژ درمانی"، "یو می هو تراپی" و یا "شیاتزو" نام گرفته.

تازه آن خدا بیامرز برای دلاکی و مشت و مال و یک لنگ خشک و یک نوشابه فانتای خنک ( که عجب حالی هم می داد) فقط 10 تومان می گرفت و خدا را هم شکر می کرد. ولی حالا "کامی خان" و "سامی جان" برای هر جلسه ماساژ تایلندی یا هندی یا حتی سوئدی در طبقه هجدهم برج . . . در شهرک غرب، از 100 هزار تا یک میلیون تومان دستمزد نا قابل می گیرند. حال نمی دانم چگونه مدعی "ریلکسیشن" عمیق پس از ماساژ هم هستند. مگر می شود چنین مبلغی برای 20 تا30دقیقه به اصطلاح ماساژ بپردازی و "ریلکس" باشی؟

تبلیغات رنگارنگ این مراکز در روزنامه ها و سایت ها به چشم می‌خورد و قیمت‌ها هم نسبت به موسسه متفاوت است. این مراکز گاهی حتی ماساژهای خاص را هم ارائه می کنند. از ماساژ با شکلات و سنگ داغ گرفته تا شیرو عسل و کرم اسکراب و حتی مارتینی که قیمت‌شان بین 20 هزار تا یک میلیون تومان برای یک ساعت است

بنابراین با آن که هنوز زمان چندی از گزارش " انرژی درمانی" و باز کردن پی در پی "چاکرا"های ملت توسط عده ای شیاد نگذشته است چاره ای نمی بینیم جز وارد شدن به عرصه "ماساژ درمانی" که این روزها عجیب غوغا کرده است. هرچند این بار به جای چاکرا"، منفذ باز می کنند و جیب مشتری را!

در این بازار داغی که اتفاقا مد روز هم شده طبیعی است که برخی مدعیان به برگزاری دوره های آموزش ماساژ که روز به روز هم به انواع آن افزوده می شود، اقدام کنند و مثل ریگ هم مدرک بین المللی بدهند و از این راه نیز درآمدهای سرشاری به جیب بزنند.

کافی است نگاهی به نشریات زرد و مجلات خانوادگی و یا تبلیغاتی بیندازید. زیاد سخت نیست که در بین آگهی های رنگارنگ زیبایی و چاقی ولاغری، آگهی های برگزاری دوره های آموزش ماساژ را ببینید که همگی دارای ظرفیت و مهلت ثبت نام محدودی هستند. در اینترنت هم که تا دلتان بخواهد آگهی هایی هست که نمی توان در نشریات چاپ کرد. شاید برای روشن شدن اهمیت ماجرا ذکر این نکته کافی باشد که گردش مالی بازار ماساژ و صنایع وابسته به رقمی معادل 65 میلیارد دلار در سال رسیده است.

طبیعی است که "هنرآموزان" دانش آموخته این دوره ها نیز هر یک به فراخور خود وارد بازار سوداگری و مربی گری می شوند و نتیجه آن که تازه مسئولان احساس خطر کرده اند. حال تصور کنید اگر برخی شنیده ها مبنی بر انجام ماساژدرمانی توسط جنس مخالف در برخی مراکز ماساژ درمانی درست باشد، آن گاه چه می شود؟!

ماساژ درمانی بدن

ماساژ، به شرط رهایی از درد

دكتر سید منصور رایگانی، نایب رییس انجمن طب فیزیكی و توانبخشی تاکید می‌کند که ماساژ هم می‌تواند کارکرد درمانی داشته و هم در فرد ایجاد آرامش نماید.

با این تفاسیر واضح است كه گسترش مراکز ماساژدرمانی ذاتا موجد هیچگونه اشکالی که به نظر نمی‌رسد هیچ، از قدیم الایام رایج و مورد توصیه حکمای طب سنتی هم بوده است.

اما باید در نظر داشت که تاسیس مراکزی از این دست اما و اگرهایی دارد و لازم است نظام‌مند شده و زیرنظر مراجع ذیربط تحت نظارت قرار بگیرد تا ورود افراد غیرمتخصص به این حیطه که صرفا با هدف مال‌اندوزی صورت می‌گیرد، باعث وارد آمدن آسیب به جان مردمی که زندگی تک تک شان ارزشمند و ذی‌قیمت است به مخاطره نیفتد.

ادعای صاحبان فن!

صرف نظر از این‌که کاربرد ماساژ دردرمان برخی از عارضه ها توسط محققین ثابت شده است اماسوال این جا است که به راستی این مراکز به شیوه علمی از این فن استفاده می‌کنند یا خیر؟

در تماس با برخی از این مراکز، همگی به حرفه‌ای بودن خود اذعان داشته و مدعی بودند که آن ها تنها ارائه کننده ماساژ اصلی شرقی و حتی خاور دور هستند و این حقیر با یک بار امتحان، مشتری ثابت و حتی مبلغ آن ها خواهم شد.

خانم منشی شرکتی می‌گوید: همه ماساژهای درمانی ما زیر نظر پزشک انجام می‌شود و طول درمان بستگی به نوع بیماری فرد دارد؛اما معمولا باید هفته ای یک جلسه مراجعه کنید و بعد از آن هر 2 تا 3 هفته یک بار.کارهای درمانی توسط ماساژورهای مرد انجام می‌شود و معمولا 20 دقیقه تا نیم ساعت طول می‌کشد و بدون هیچ موادی و از روی لباس انجام می‌گیرد.

اكثر مراكز ماساژدرمانی هیچ تابلویی ندارند به همین علت نمی شود با نها برخورد كرد، اگر هم تابلو و جای مشخصی داشته باشند، معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشكی به سراغ نها می روند و با نها برخورد می كنند اما اكثر این مراكز تابلودار نیستند

خب! این یکی به نظر جالب می آید چون دیگران مدعی اند از روغن ها و عصاره هایی استفاده می کنند که در حین ماساژ بر روی پوست مالیده و جذب می شود که اثر معجزه آسایی هم دارد.

تبلیغات رنگارنگ این مراکز در روزنامه ها و سایت ها به چشم می‌خورد و قیمت‌ها هم نسبت به موسسه متفاوت است. این مراکز گاهی حتی ماساژهای خاص را هم ارائه می کنند. از ماساژ با شکلات و سنگ داغ گرفته تا شیرو عسل و کرم اسکراب و حتی مارتینی که قیمت‌شان بین 20 هزار تا یک میلیون تومان برای یک ساعت است.

برخی معتقدند ماساژ برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است اما بیشتر این مراکز تنها برای ریلکس شدن مشتری‌ها ماساژ انجام می‌دهند و معتقدند که این ماساژها هم می‌توانند دردها را تسکین داده و در بهبود آن‌ها موثر باشد.

بیشتر مراکز تخصصی ماساژ از ارائه خدمات توسط ماساژور مرد برای خانم‌ها خودداری می کنند اما پیش از این شنیده بودم مراکزی هستند که بدون هیچ محدودیتی قصدشان تنها رضایت مشتریان است! کما این که مسئول یکی از این مراکز با خونسردی می‌گوید: اگر خانمی ماساژور مرد بخواهد از نظر ما مشکلی ندارد. در این مرکز خدمات ماساژ برای خانم‌ها توسط آقایان انجام می‌شود اما ماساژور خانم برای آقایان نداریم!

ماساژ دادن را از ما بیاموزید

مراکز بدون مجوز

شاید به دلیل بحرانی شدن شرایط بود که به تازگی وزارت بهداشت پنبه همه ماساژورها را یکجا زد و اعلام کرد که ماساژدرمانی، غیرقانونی است و هشدار داد قرار است "ماساژدرمان گران" در معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی، تحت تعقیب قرار گیرند.

رئیس مرکز نظارت بر درمان و اعتباربخشی بیمارستان های این وزارتخانه گفته که هیچ موسسه ای برای ماساژ درمانی، مجوز ندارد و فعالیت و تبلیغات این موسسات، غیر قانونی است.

به گفته "سجاد رضوی" موسسات مدعی ماساژ درمانی، هیچ گونه مجوزی از وزارت بهداشت ندارند و تخلفات آنان به سازمان نظام پزشکی اعلام شده است.

همچنین روابط عمومی وزارت بهداشت از قول این مقام دولتی اعلام کرده هرگونه انتشار آگهی های تبلیغاتی درباره ماساژ درمانی خلاف قانون است و مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

رئیس مرکز نظارت بر درمان و اعتباربخشی بیمارستان‌ها گفت: ماساژ برای کمک به تسکین بیمار و آرامش بخشی او خوب است ولی ادعای درمان سیاتیک، کمر درد، آرتروز و مواردی از این قبیل با کمک ماساژ به هیچ وجه پایه و مبنای علمی ندارد و مورد تایید نیست.

ماساژ-تبلیغات

اما و اگرهای برخورد با مراكزی كه تابلودار نیستند

در حالی كه وزارت بهداشت اعلام كرده است مراكزی كه تحت عنوان ماساژدرمانی فعالیت می كنند مجوزی از وزارت بهداشت ندارند، مسئولان وزارت بهداشت از تدوین آیین نامه هایی برای ارائه خدمات ماساژدرمانی با تجویز و نظارت پزشك یا موسسات فیزیوتراپی صحبت به میان آورده و از انجام ماساژدرمانی بر پایه علمی و تجویز پزشك تاكید می كنند، مدیركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت اذعان می كند كه كنترل و برخورد با مراكز غیرمجاز آسان نیست.

وی علت این امر را این گونه بیان می كند: اكثر مراكز ماساژدرمانی هیچ تابلویی ندارند به همین علت نمی شود با آنها برخورد كرد، اگر هم تابلو و جای مشخصی داشته باشند، معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشكی به سراغ آنها می روند و با آنها برخورد می كنند اما اكثر این مراكز تابلودار نیستند.

مراكزی نظیر موسسات حجامت درمانی، زالودرمانی و ارائه كنندگان خدمات ماساژ هر روز چون قارچ از گوشه گوشه تهران سر بر می آورند بدون آنكه مرجعی بر آنها نظارت كند یا جای خالی پاسخ به این پرسش را كه مسئولیت پیشامد عواقب و عوارض احتمالی آن بر عهده كیست؟ پر كند.

باید منتظر ماند كه آیا تدوین پی در پی آیین نامه های وزارتی به تنهایی خواهد توانست جلوی فعالیت غیرقانونی مراكز مدعی درمان را بگیرد یا آنكه در كنار این گونه اقدامات بالادستی، نیاز است با ارتقای سواد رسانه ای سلامت و افزایش آگاهی، شهروندان را در برابر اینگونه هجمه های تبلیغاتی كاذب و اغواكننده ایمن كرد؟

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: 1- خبر گزاری ایسنا / 2- انتخاب

مقالات مرتبط :

دارو رایگان می‌شود

دارویی که دوباره کمیاب شد

بیمه بیماران خاص چه می‌شود؟!!