تبیان، دستیار زندگی
دین اسلام یک دین جامع و کامل است و برای تمامی ابعاد زندگی بشر حتی ریزترین مسائل، احکامی را وضع کرده است. یکی از مواردی که به آن تاکید بسیار شده خوردن غذای حلال و پرهیز از غذای حرام است. اینکه اسلام برخی از غذاها را حرام و برخی را با شروطی حلال کرده، به خا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمان‌های ناخوانده وارداتی


دین اسلام یک دین جامع و کامل است و برای تمامی ابعاد زندگی بشر حتی ریزترین مسائل، احکامی را وضع کرده است. یکی از مواردی که به آن تاکید بسیار شده خوردن غذای حلال و پرهیز از غذای حرام است. اینکه اسلام برخی از غذاها را حرام و برخی را با شروطی حلال کرده، به خاطر آن است که غذا اثرات بسیاری بر سلامت جسمی و روحی انسان دارد.


گوشت-حلال-برزیلی-منجمد

غذای حلال به مواد غذایی اطلاق می‌شود که از طریق قواعد و قوانین شرعی همچون ذبح اسلامی یا نوشیدنی‌های غیر الکلی تهیه شده باشد. یکی از مسائلی که مردم کشورمان و مسلمانان سراسر جهان به آن توجه دارند مصرف مواد غذایی حلال است. حتی کسانی که اعتقادات مذهبی محکمی ندارند، برای حلال بودن مواد غذایی به خصوص گوشت اهمیت زیادی قائلند. شاید در کشورهای غیر مسلمان یافتن مواد غذایی حلال کمی سخت باشد اما در کشورهای مسلمان با توجه به نیاز و خواسته مردم، این‌گونه مواد غذایی به راحتی و سهولت قابل دسترسی و خریداری است. در این صورت است که مردم در این کشورها با اعتماد و اطمینان کامل اقدام به خرید مواد غذایی می‌کنند زیرا بنا را بر حلال بودن آن می‌گذارند. در این حالت است که مسئولان امر باید دقت کافی و لازم را در خصوص تهیه، تولید و عرضه این محصولات به کار بندند.

اگر نظارت کافی بر محصولات داخلی از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط صورت گیرد با اطمینان خاطر می‌توان اقدام به خرید مواد غذایی کرد اما متأسفانه برخی سودجویان با واردات کالاهای حرام به کشور و با استفاده از عدم آگاهی مردم، اقدام به عرضه و توزیع این محصولات می‌کنند. در کشورهای غیر مسلمان ژلاتین، پاستیل و مواد ژله‌ای عموماً از پوست و استخوان خوک و گاو استفاده می‌‌شود. حلال بودن ژلاتین به مواد خام مورد استفاده در آن بستگی دارد. از آنجا که مواد به دست آمده از اجزای بدن حیوانات حرام گوشت مانند خوک در دین مبین اسلام حرام است، بنابراین هنگام خرید این‌گونه مواد که در داخل کشور تهیه نشده‌اند باید دقت بیشتری به عمل آورد. حتی در مصرف ژلاتین‌هایی که از پوست ماهی نیز تهیه شده‌اند نیز باید دقت کرد که ماهی مورد استفاده از جمله ماهی‌های فلس دار است و یا اینکه به صورت اسلامی از آب گرفته شده یا نه؛ به عبارتی دیگر ماهی حلال باشد. حتی برای طعم بهتر و ماندگاری بیشتر به برخی شکلات‌ها، شیرینی‌ها و آدامس‌ها نیز از سوی تولید کنندگان، درصدی الکل اضافه می‌‌شود و گاهی اوقات برای نرم شدن شیرینی به آن پودر خوک اضافه می‌کنند.

دستگاه‌های متولی امر باید برندهای حلال را در ایران به مردم معرفی کنند تا دست متقلبان و قاچاقچیان این محصولات از کشور کوتاه شود

خرچنگ یکی دیگر از غذاهای حرام است که اخیراً در برخی رستوران‌های کشورمان به عنوان غذا سرو می‌‌شود و بعضاً فروش کنسروهای آن نیز در برخی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها دیده می‌شود. در حالی که مراجع تقلید اعلام کرده‌اند که خوردن گوشت خرچنگ حرام است و خرید و فروش آن در بازار اشکال شرعی دارد.

به گزارش خبرگزاری جهان نیوز برخی کارخانه داران و فعالان صنعت ژلاتین در کشور مدعی هستند طی ماه‌های اخیر محموله‌های بزرگی از ژلاتین ساخته شده از مواد حرام وارد کشور شده است. آن‌ها حجم این محموله‌ها را قریب صد تن اعلام کرده‌اند. همچنین فروش کنسروهایی با گوشت خوک، خرچنگ و آبزیان غیر حلال اخیراً در بازارهای کشور به چشم می‌خورد. این در حالی است که سازمان‌های متولی نظارت بر تهیه، تولید و واردات مواد غذایی همچون سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی اذعان دارند که بر تهیه و واردات مواد غذایی حلال در کشور نظارت مستقیم و دقیقی دارند.

گوشت-حلال-برزیلی-منجمد

سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اطمینان مصرف‌کنندگان از حلال بودن مصرف گوشت‌های وارداتی و داخلی اظهار می‌دارد که: بیش از 400 ناظر شرعی بر کشتار حلال دام و طیور داخلی نظارت دارند و ذبح شرعی برای دام و طیور در 30 تا 40 کشور که واردات فرآورده‌های گوشتی به ایران دارند، همچون پاکستان، هندوستان، لهستان، آلمان، برزیل و استرالیا با نظارت ناظران اعزام شده انجام می‌شود. در حالی که عباس نخعی مدیر کل امور دستگاه‌های اقتصادی و پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر از ورود کنسرو خرچنگ و خوک به بازارهای داخل کشور داده است.یکی از راه‌های ورود غذاها و محصولات حرام به کشور از طریق قاچاق کالاست. از این طریق بسیاری از کنسروهای حاوی گوش خوک، آبزیان حرام، خرچنگ و...، انواع پودرهای ژلاتین، پاستیل‌ها، شکلات‌ها، آدامس‌ها، شیرینی‌ها و... وارد کشور می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از ورود این‌گونه مواد غذایی حرام به داخل کشور باید مسئولان امر اقدامات نظارتی خود را تشدید و با متخلفان برخوردهای جدی‌تری کنند و بلافاصله پس از اطلاع، اقدام به جمع‌آوری آن‌ها از فروشگاه‌ها کنند. البته لازم به ذکر است که برخی فروشندگان و خریداران ناآگاهانه اقدام به فروش یا خرید این‌گونه محصولات می‌کنند بنابراین سازمان‌‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط موظفند اطلاع‌رسانی کنند و سطح آگاهی مردم را نسبت به کیفیت محصولات وارداتی و حلال بودن آن‌ها بالا ببرند.

در این راستا نمایشگاه‌ها و همایش‌های متعددی نیز در کشورهای اسلامی به خصوص در ایران برگزار می‌شود تا تولید کنندگان این عرصه بتوانند محصولات خود را به بازارهای جهانی معرفی کنند.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در کاهش استفاده مردم و افزایش سطح آگاهی آنان از محصولات حلال موثر باشد، برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها برای معرفی و عرضه محصولات حلال به مسلمانان سراسر جهان و ارتقای کیفیت مواد غذایی اسلامی است. این نمایشگاه‌ها غالباً در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود و می‌توان با اطلاع‌رسانی بیشتر و ارتقای سطح برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها مردم را با انواع محصولات غذایی حلال آشنا و  از خرید محصولات غیر حلال جلوگیری کرد.

اگر نظارت کافی بر محصولات داخلی از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گیرد با اطمینان خاطر می‌توان اقدام به خرید مواد غذایی کرد اما متأسفانه برخی سودجویان با واردات کالاهای حرام به کشور و با استفاده از عدم آگاهی مردم، اقدام به عرضه و توزیع این محصولات می‌کنند

از سوی دیگر با نظارت بیشتر بر رستوران‌ها می‌توان از سرو غذاهای حرامی همچون گوشت خرچنگ جلوگیری کرد؛ چرا که بسیاری از مردم به صرف اینکه این محصولات و مواد غذایی در کشور اسلامی تهیه و عرضه می‌شود دیگر خود را ملزم به تحقیق بیشتر برای حلال یا حرام بودن آن نمی‌کنند و بنا را بر اسلامی و حلال بودن آن می‌گذارند. همچنین دستگاه‌های متولی امر باید برندهای حلال را در ایران به مردم معرفی کنند تا دست متقلبان و قاچاقچیان این محصولات از کشور کوتاه شود.

بنا بر آنچه گفته شد به هموطنان عزیز خود توصیه می‌کنیم سعی کنند از محصولاتی که در داخل کشور تولید و عرضه می‌شود استفاده کنند زیرا از نظر حلال یا حرام بودن از اطمینان بیشتری برخوردارند. در صورتی که از محصولات خارجی استفاده می‌کنید حتماً به برچسب‌های وزارت بهداشت توجه فرمایند. یکی ار نشانه‌های حلال بودن محصولات خارجی نوشته شدن واژه "حلال" بر روی این محصولات است بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً هنگام خرید به این موارد توجه لازم صورت گیرد.

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی تبیان