تبیان، دستیار زندگی
جایزه صلح نوبل 2011 به طور مشترک به سه زن به نام های الن جونسون سرلیف و لیما گبویی از لیبریا و خانم توکل کرمان از یمن اهدا شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

3زن برندگان صلح نوبل


جایزه صلح نوبل 2011 به طور  مشترک به سه زن به نام های" الن جونسون سرلیف" و "لیما گبویی" از لیبریا و خانم "توکل کرمان" از یمن اهدا شد.

"الن جونسون سرلیف" ( متولد 1938) اولین رئیس جمهور زن در آفریقا و رئیس جمهور فعلی کشور لیبریاست.

 صلح نوبل

"لیما گبویی" نیز فعال حقوق بشر در کشور لیبریاست که تلاش های بسیاری برای توقف جنگ داخلی دوم این کشور انجام داد.

"توکل کرمان" (متولد 1979)  شاعر ، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در یمن و چهره های فعال در روند اعتراضات و انقلاب فعلی این کشور است.

خانم کرمان در نخستین واکنش به اهدای این جایزه در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که جایزه صلح نوبل متعلق به تمامی انقلابیون و شهدا و مجروحان انقلاب یمن و انقلاب های دیگر کشورهای عربی است.

وی همچنین این جایزه را تقدیر از همه زنان عرب و مسلمان دانست.

در عین حال خبر گزاری فارس خانم کرمان را به گونه ای دیگر معرفی کرد. بنا به گزارش فارس ،شخصی که امسال برنده جایزه صلح نوبل شده است، یک روزنامه‌نگار فمینیست یمنی است که از اساس با تعالیم اسلامی نظیر حجاب مخالف است هر چند که خود ظاهرا محجبه است.

به گزارش فارس، اعطای جایزه صلح نوبل بیش از آن که پدیده‌ای حقوق بشری باشد پدیده‌ای سیاسی است که غرب و آمریکا از این کانال برای انحراف حقایق، فشار بر کشورهای مستقل و نیز چهره سازی در جهت اهداف نظام لیبرال-سرمایه سالاری بهره می برند. .

وی در 23 ژانویه از سوی پایگاه "وست‌هند فمینیست" رسما به عنوان یک فمینیست معرفی شده است. وی هر چند مخالف دولت عبدالله صالح است اما مواضع وی آشکارا فمینیستی است.

بنابراین گزارش، کرمان خواستار آن است که نقش زنان در جامعه یمن افزایش یابد و تا 30 درصد از اعضای کابینه ، زن باشند و در مجلس نیز زنان سهم پیدا کنند. این در حالی است که تعیین وزیر در همه جای دنیا مبنای جنسیتی ندارد و مبنای آن سابقه و تجربه و تخصص افراد است.

"ثوربورن یاگلاند" رئیس کمیته جایزه صلح نوبل در نشست خبری در شهر اوسلو ضمن اعلام نام برندگان این جایزه گفت: به دلیل مبارزات مسالمت آمیز این 3 زن برای تضمین امنیت زنان و دست یابی زنان به حقوقشان برای مشارکت کامل در روند ایجاد صلح، جایزه صلح نوبل به آنها تعلق گرفت

مهم‌تر از فمینیست بودن کرمان  این است که وی علی‌رغم تقید به حجاب حداقلی - که به دلیل ساختار مذهبی یمن ناگزیر از حفظ آن است - ، از منتقدین و مخالفین حجاب است. هر چند این نکته تعجب‌برانگیز به نظر می‌رسد اما این سخنان خانم کرمان در مصاحبه با وال‌استریت‌ژورنال  است: "من متوجه شده‌ام که داشتن حجاب در محل کار و مراکز عمومی برای زنان مناسب نیست. مردم نیاز دارند که شما را ببینند، با شما همکاری کنند و ارتباط داشته باشند. در دین من بیان نشده است که باید حجاب داشت، از نظر من این فقط یک سنت است."

 صلح نوبل-نوکل کرمان

این فمینیست یمنی که ظاهرا قرآن را تلاوت نکرده تا آیات حجاب را بخواند، برنده جایزه‌ای شده که شایسته بسیاری از انقلابیون واقعی موج بیداری اسلامی است. زنان و مردانی که تنها به این دلیل انتخاب نشده‌اند که علیه حجاب سخنی نگفته‌اند وگرنه پرستاران بحرینی چه کم از این خانم یمنی دارند؟ در همین یمن نیز مگر انقلابیون اصیلی وجود دارند که معتقد به دین و سنت‌های اسلامی بوده‌اند.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با اعطای این جایزه بیشتر به دنبال تزریق فرهنگ عربی به موج بیداری اسلامی هستند، هرچند که نمی‌توانند ماهیت این موج بزرگ را انکار کنند.

گفتنی است رژیم آمریکا به همراه عربستان سعودی، بزرگ‌ترین حامیان رژیم دیکتاتوری یمن هستند و عبدالله صالح بقای خود را مدیون این دو رژیم است. عبدالله صالح به تازگی از سفر درمانی خود به عربستان بازگشته و یمن بار دیگر صحنه نبرد شده است.

"ثوربورن یاگلاند" رئیس کمیته جایزه صلح نوبل در نشست خبری در شهر اوسلو ضمن اعلام نام برندگان این جایزه گفت: به دلیل مبارزات مسالمت آمیز این 3 زن برای تضمین امنیت زنان و دست یابی زنان به حقوقشان برای مشارکت کامل در روند ایجاد صلح، جایزه صلح نوبل به آنها تعلق گرفت.

وی افزود: نمی توانیم دموکراسی و صلح دائمی را در جهان ایجاد کنیم مگر اینکه زنان به همان فرصت هایی دست یابند که مردان برای تاثیر گذاری بر تحولات همه سطوح جامعه به آنها دست می یابند.

یکی از برندگان جایزه صلح نوبل امسال ، یک زن روزنامه‌نگار یمنی به نام "توکل کرمان" است که دارای تمایلات آشکار فمینیستی در یک سرزمین اسلامی است

جایزه صلح نوبل یکی از شش جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل صنعت‌گر و مخترع سوئدی وقف شده است. این جایزه برای اولین بار در سال 1901 اعطا شد.

آلفرد نوبل در وصیت‌نامه خود گفته است که این جایزه باید «به کسی داده شود که بهترین یا بیشترین کوشش را در راه برادری ملل یا انحلال با کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح کرده باشد.» جایزه نوبل صلح تنها جایزه نوبل است که در استکهلم داده نمی‌شود. این جایزه هر ساله در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: عصرایران و فارس