تبیان، دستیار زندگی
ماجرایی در ایران که موضوع ملی فرانسه است!!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفاع تمام قد غرب از زن خائن

حمایت غربی ها از سکینه محمدی

بخش سیاسی-سکینه محمدی آشتیانی این روزها در صدر اخبار بسیاری از رسانه ها قرار گرفته است.  وی از سال 84 در تبریز زندانی می باشد. اتهامات وارده بر نامبرده مشارکت در قتل همسرش و زنای محصنه است. که متناسب با این احکام مجازات تحمل ده سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی  به استناد بند دوم ماده ‌6 قانون آئین دادرسی كیفری قرار موقوفی پیگرد که به لحاظ اقدام مشارالیه موجب اخلال در نظم و صیانت جامعه گردیده و حد رجم در خصوص زنای محصنه با مردان اجنبی مستنداً به مواد ‌63و‌83 و‌105 قانون مجازات صادر شده است.

شریفی، رئیس دادگستری آذربایجان شرقی درباره این پرونده می گوید: سکینه محمدی آشتیانی با مردی رابطه برقرار کرده و با طراحی از قبل صحنه قتل؛ منزل را خلوت و آماده قتل کرده بودند و آشتیانی با آمپول بیهوشی شوهرش را بی هوش کرده و قاتل اصلی با چسباندن دو شاخه برق به گردن مقتول، او را به قتل رسانده است.

یکی از بستگان مقتول که صحنه قتل را دیده، می گوید: وقتی جنازه مقتول را در حمام دیدم شوکه شده بودم و گریه کردم، چرا که حمام پر از خون مقتول شده بود . صحنه وحشتناکی بود.

اما آنچه که موجب این شده است تا این حکم درباره جرم صورت گرفته در صدر اخبار رسانه ها قرار گیرد و  واکنش شخصیت های غربی و فعالان حقوق بشر را به دنبال داشته باشد شخصی به نام محمد مصطفایی وکیل سکینه محمدی آشتیانی می باشد. وی که از این جریان سو استفاده کرده و با رسانه ای کردن آن را وسیله ای برای پناهندگی خود ساخته ؛ سیل جدیدی از حملات غرب را با بهانه حقوق بشر به سمت ما روانه کرده است.

به استناد بیانیه ستاد حقوق بشر، سکینه محمدی در اظهارات خود در دادگاه، تصریح نموده است كه با فردی به نام آقای عیسی طاهری رابطه نامشروع داشته و توسط همین شخص تحریك شده تا از شوهرش ابراهیم قادرزاده طلاق گرفته و با او ازدواج كند

مدعیان حقوق بشری که مخالفت کردند

رسانه های غربی

رسانه های غربی با تهیه برنامه های گوناگون و پخش اخبار مربوط به آخرین وضعیت نامبرده و اطلاع رسانی موضع گیری های شخصیت های غربی به صورت گلوله ای سعی در نفوذ و تاثیر در افکار عمومی را دارد تا با تکنیک های مختلف و به صورت یکجانبه تنها حکم صادر شده را درباره متهم زیر سوال برد و جریان جرم اتفاق افتاده را کاملا عادی سازی کرده و غیرمهم نشان دهد. این رسانه ها حتی در این زمینه به دروغ پردازی پرداخته و اقدام به پخش خبر مصاحبه با وی در زندان کرده اند. در جایی از این خبر اینگونه آمده است که: "این زن ایرانی می گوید مقامات ایرانی برای آن که او را پنهانی اعدام کنند اتهامات دروغین به وی بستند" و این در حالی است که به استناد بیانیه ستاد حقوق بشر، سکینه محمدی در اظهارات خود در دادگاه، تصریح نموده است كه با فردی به نام آقای عیسی طاهری رابطه نامشروع داشته و توسط همین شخص تحریك شده تا از شوهرش ابراهیم قادرزاده طلاق گرفته و با او ازدواج كند. خانم سكینه محمدی سپس تصریح كرده است كه به اتفاق آقای عیسی طاهری نقشه به قتل رساندن شوهرش آقای ابراهیم قادرزاده را طرح كرده است.

سکینه محمدی

واتیکان

واتیکان با صدور بیانیه ای رسمی از زن ایرانی متهم به زنای محصنه دفاع کرده و آورده است: پاپ با جدیت هر چه تمام تر پرونده خانم «سکینه محمدی آشتیانی» که منتظر اجرای حکم سنگسار است، را پیگیری می کند.

به گزارش رادیو واتیکان، فدریکو لومباردی سخنگوی واتیکان ضمن اعلام خبر فوق، افزود: «پاپ» آمادگی دخالت در این موضوع را دارد، البته اگر از او در این مورد درخواست شود. در آن صورت از راه و روش های دیپلماتیک محرمانه استفاده خواهد کرد.

سخنگوی واتیکان در ادامه گفت: موضع واتیکان در پرونده خانم «سکینه محمدی آشتیانی» بر همگان آشکار است. ما به شدت مخالف اجرای این حکم هستیم زیرا در اصل با مجازات اعدام مخالفیم. از همین رو «پاپ» نیز اهمیت ویژه ای به پرونده خانم «آشتیانی» داده و به آن توجه بسیار زیادی دارد.

رنار کوشنر

وزیر امور خارجه فرانسه، گفته است که نجات سکینه محمدی آشتیانی یک مساله شخصی برای او و یک موضوع ملی برای فرانسه است و به این منظور اگر لازم باشد به تهران سفر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه این سخنان را در پاریس پس از دیدار با محمد مصطفایی، وکیل سابق خانم محمدی آشتیانی که به نروژ پناهنده شده است، بیان کرد.

برنار کوشنر تاکید کرد: "همان طور که رئیس جمهوری گفته است، فرانسه حمایت ( از سکینه محمدی آشتیانی) را تضمین می کند

در ادامه، اینگونه اظهارات به وسیله شخصیت های فرانسوی با واکنش کاترین دنوو" هنرپیشه سرشناس فرانسوی رو به رو شد وی از موضع "کارلا برونی" همسر رییس جمهور فرانسه در قبال ایران انتقاد کرد.

هنرپیشه سرشناس فرانسوی و برنده جایزه سزار،در انتقاد از دفاع "کارلا برونی" همسر رییس جمهور فرانسه از سکینه محمدی آشتیانی گفت : او که خودش سابقه خیانت به همسر را در کارنامه اش دارد نبایستی علنا از سکینه محمدی حمایت می کرد.."

دخالت در روند قانونی یک کشور و اعلام موضع رسمی و غیر رسمی با اطلاعات نادرست و یکجانبه که ساخته و پرداخته رسانه های خود غربی ها می باشد اقدامی غیرمنطقی و غیر اخلاقی می باشد

مارک تونر

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانسی خبری گفته است: «ما به شدیدترین وجه سنگسار را که شکلی از مرگ با شکنجه و قانونی شده است، در هرجایی که باشد، محکوم می‌کنیم.

مارک تونربا بیان اینکه ایالات متحده درباره این پرونده به شدت نگران است، تصریح کرد: «ما از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم به تعهدات خود در زمینه حقوق بنیادین، مندرج در میثاق بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی پایبند باشند

وی به در این کنفرانس معترضان بین‌المللی به حکم سنگسار سکینه محمدی پیوسته و سنگسار را مجازاتی وحشیانه خوانده است.

جان کری

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز، سنگسار را مجازاتی «منزجرکننده و بربرانه» خوانده بود.

ویلیام هیگ

اتحادیه اروپا

وزیر خارجه بریتانیا، در یک کنفرانس خبری مشترک که با همتای ترکیه‌ای خود احمد داوود اغلو در لندن بر گزار شد در این باره هم صحبت کرده و اینطور گفته است که"«گزارش‌ها درباره این اعدام قریب الوقوع برایم انزجار آور بود.»

وزیر خارجه بریتانیادر ادامه اضافه کرده است که: «به نظر من سنگسار مجازاتی قرون وسطایی است که جایی در جهان مدرن ندارد و در نگاه ما ادامه اعمال چنین مجازاتی در ایران بی‌اعتنایی آشکار به حقوق بشر است.»

وی با در خواست بازنگری در فرآیندی که سکینه آشتیانی طی آن دادگاهی شده است،اینگونه بیان کرده است: من از ایران می‌خواهم که این اعدام را فورا متوقف کند و من فکر می‌کنم اگر این مجازات به اجرا درآید، موجب انزجار و تنفر جهانیان خواهد شد.

هوارد برمن

رئیس کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان آمریکا نیز درباره حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی اینطور گفته است که چنین مجازاتی «بی رحمانه ترین شیوه قابل تصور» است که در ایران اجرا می‌شود.

اتحادیه اروپا

این اتحادیه هم با صدور بیانیه‌ای از اعدام قریب الوقوع سکینه محمدی آشتیانی و محمد رضا حدادی، به شدت ابراز نگرانی کرده است.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این بیانیه از ایران خواسته است که حکم اعدام زینب جلالیان، شهروند کرد ایرانی، را  لغو کند.

کاترین اشتون در بیانیه خود سنگسار را مجازاتی «بی‌رحمانه» توصیف کرده و  از مقام‌های ایرانی خواسته است چنین مجازاتی را از قوانین ایران حذف کنند.

همچنین در کمپینی که علیه اجرای حکم سكینه محمدى آشتیانى به راه افتاده است، امضای بازیگرانی چون ژولیت بینوش، اما تامسون، کالین فیرث دیده می‌شود.فیلیپ پولمن؛ نویسنده، لورد پوتنام؛ تهیه کننده فیلم، سر ریچارد آیر؛ کارگردان، ای. سی. گریلینگ؛ فیلسوف نیز از دیگر چهره‌هایی هستند که به این کمپین پیوسته‌اند

رسانه های غربی بهتر است به جای زیر سوال بردن حقوق بشر به خاطر اقدامی که به صورت قانونی با توجه به روند نهادهای قضائی یک کشور به صورت صحیح صورت گرفته؛ سکوت خود را درباره اقدامات ناقض حقوق بشر به وسیله اسرائیل و آمریکا در کشورهای فلسطین، افغانستان و عراق بشکنند

شایعه

اما آنچه به عنوان یک سوال مطرح است این می باشد که این همه هجمه به خاطر این حکم به چه دلیل می باشد؟

برای جواب به این سوال باید گفت که این هجمه ها موضوعی تازه، بر علیه ما نیست ولی موردی خاص در این برهه زمانی می باشد. از بعد از یازده سپتامبر موج جدیدی از اسلام هراسی توسط رسانه های غربی در جهان ایجاد شد و نوک پیکان این حملات به سمت ایران که موج بیداری را در جهان ایجاد کرده بود؛ قرار گرفت و دروغ های رسانه ای چون فیلم سنگسار ثریا بر علیه ما و اسلام ساخته شد اما با توجه به فتنه سال گذشته در ایران که با  شکست سرمایه گذاری های خارجی برای تغییر حاکمیت در ایران همراه بود شرایط خوب و تازه ای برای دخالت و اعمال فشار غربی ها در ایران ایجاد شده است. و غرب هم که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و جهان و موفقیت هایش در زمینه های گوناگون به ویژه انرژی هسته ای نیاز به چنین موقعیتی دارد تا بتواند به نفع خود سواستفاده کند، از این شرایط و رویدادها به بهترین نحو استفاده می کند.

در این یکسال غرب مدافع حقوق بسیاری از افراد در ایران شده است که خود زمینه ساز آسیب به آنها شده است. افرادی چون ندا آقا سلطان که هنوز چگونگی انجام قتل وی در هاله ای از ابهام می باشد و جریان سنگسار سکینه محمدی آشتیانی نیز گامی جدید برای اعمال فشار و تخریب چهره ایران نزد افکارعمومی جهان می باشد.

اما آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در ایران نهاد های خاص برای قانون گذاری و اجرای آن وجود دارد و  دخالت در روند قانونی یک کشور و اعلام موضع رسمی و غیر رسمی با اطلاعات نادرست و یکجانبه که ساخته و پرداخته رسانه های خود غربی ها می باشد اقدامی غیرمنطقی و غیر اخلاقی می باشد، همانطور که در اطلاعیه ستاد حقوق بشر عنوان شده است، این نوع اقدامات" نه فقط ناقض منشور ملل متحد و سایر معاهدات بین المللی در زمینه استقلال و حاکمیت کشورها تلقی می شود بلکه نوعی پیش داوری غلط، ناعادلانه و جانبدارانه محسوب می گردد. بدون تردید تداوم این رهیافت در نظام بین المللی رویه ای غیرمنطقی و غیرقابل دفاع و پذیرش را در پی خواهد داشت"

دادگاه

و رسانه های غربی بهتر است به جای زیر سوال بردن حقوق بشر به خاطر اقدامی که به صورت قانونی با توجه به روند نهادهای قضائی یک کشور به صورت صحیح صورت گرفته؛ سکوت خود را درباره اقدامات ناقض حقوق بشر به وسیله اسرائیل و آمریکا در کشورهای فلسطین، افغانستان و عراق بشکنند و سیاستمداران غربی که تا مفرق دستهایشان در خون مردمان کشورهای به اشغال درآمده است، به اعتراض ملت خود، در این باره پاسخ دهند.

و این منطق مستکبران و سیاستمداران صهیونیست است که نقض حقوق بشر در خاورمیانه توسط اقدامات غیرقانونی و نامشروع چون سرکوب حرکت انسان دوستانه کاروان آزادی سلطه طلبان امری طبیعی است و برای کمک به ایجاد صلح می باشد ولی صادر کردن حکم  به صورت قانونی و مشروع و منطبق بر ارزش های یک جامعه برای جرمی که نزد هر انسان اخلاقی مذموم است امری غیر اخلاقی و نقض حقوق بشر می باشد.

اما جای سوال دیگری اینجا است که با توجه به اینکه حکم سنگسار متهم با توجه به فشارهای بین المللی متوقف و تبدیل به اعدام شده است؛ چرا باید به خاطراینگونه فشارها حکمی قانونی و بر پایه شرع مقدس تحت حاشیه قرار گیرد و اگر اینگونه شرایط های خاص، احکام ثانویه را می طلبد بهتر است در نهاد های مسئول فکری اساسی در این باره شود و نه این تغییر حالت انفعال در برابر فشارها به خود گیرد.

عطاالله باباپور

گروه جامعه و ارتباطات