تبیان، دستیار زندگی
- لیستی از متحدان بدنام واشنگتن که باراک اوباما باید دست از حمایت از آنها بردارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیست متحدان بدنام آمریکا


 لیستی از متحدان بدنام واشنگتن که باراک اوباما باید دست از حمایت از آنها بردارد


بهار عربی که از ماه ژانویه سال جاری کشورهای اسلامی در خاورمیانه و شمال آفریقا را هدف قرار داد بیش از آنکه برای حاضران در منطقه گران تمام شود برای امریکایی سنگین بود که هم با زین العابدین بن علی از تونس هم با حسنی مبارک مصری و هم با علی عبدالله صالح از یمن دست دوستی و اتحاد داده بود. با اینهمه باراک اوباما چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده در سخنرانی ماه می خود پس از تحولات جاری در منطقه اعلام کرد که زمان ترجیح دادن منافع ایالات متحده بر اصلاح طلبی و مردم سالاری در جهان عرب و کشورهای اسلامی به پایان رسیده است.با اینهمه از حرف تا عمل روسای جمهور آمریکا همواره فاصله بسیار بوده است. فارین پالیسی در نوشتاری به متحدان آمریکا در سطح بین المللی اشاره می کند که بر مردمان خود سخت می گیرند اما محبوب کاخ سفید نشین ها هستند:  

نام

مقام

سابقه

منافع امریکا

نوع حمایت

تئودور اوبیانگ انگوئما

رئیس جمهور گینه استوایی

از 1979 اوبیانگ بر کرسی ریاست جمهوری یکی از فاسد ترین کشورها تکیه زده است. وی و خانواده اش بیشترین ثروت های شخصی را از چاه های نفت گینه به جیب زده اند.همزمان 60 درصد از مردم این کشور در فقر مطلق به سر می برند.

واشنگتن برای حفظ این کشور به عنوان جایگزینی برای نفت خاورمیانه بود که رابطه اش را با اوبیانگ هر روز رونق داد.در زمان جورج بوش میزان صادرات نفت از گینه به آمریکا به روزانه 100 هزار بشکه در روز رسید.

دیدارهای پرتعداد بوش با اوبیانگ و بازگشایی سفارتخانه این کشور در واشنگتن که در اعتراض به نقض حقوق بشر بسته شده بود اوباما و همسرش نیز در سپتامبر 2009 با اوبیانگ و همسرش عکس یادگاری گرفتند تا عدم تغییر در سیاست های کاخ سفید در قبال گینه را به رخ بکشند. اخیرا دادگستری امریکا حساب 71 میلیون دلاری پسر اوبیانگ را مسدود کرد.

اسلام کریم اف

رئیس جمهور ازبکستان

رهبر سابق حزب کمونیست از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 تاکنون بر مسند قدرت تکیه زده است. سرکوب هرگونه اعتراض های سیاسی، تقلب در نتیجه انتخابات ،به حبس های طولانی محکوم کردن مخالفان و روزنامه نگاران در زمره رفتارهای اوست.در سال 2005 میلادی، پلیس به تجمع مخالفان حمله کرد و چندصدنفر را به ضرب گلوله مستقیم کشت.

ازبکستان شریکی استراتژیک برای ایالات متحده در نبرد جاری در افغانستان است. هیلاری کلینتون با سفر به پایتخت ازبکستان اعلام کرد که امریکا بر روی کمک های تاشکند در مبارزه با ترور و القاعده بسیار حساب باز کرده است. ازبکستان همچنین کانال عبور دادن تجهیزات نظامی به افغانستان در صورت سرکشی پاکستانی ها است.

دیدارهای پرتعداد بوش با اوبیانگ و بازگشایی سفارتخانه این کشور در واشنگتن که در اعتراض به نقض حقوق بشر بسته شده بود،بخش کوچکی از این حمایت ها بود. اوباما و همسرش نیز در سپتامبر 2009 با اوبیانگ و همسرش عکس یادگاری گرفتند تا عدم تغییر در سیاست های کاخ سفید در قبال گینه را به رخ بکشند.البته اخیرا دادگستری امریکا حساب 71 میلیون دلاری پسر اوبیانگ را مسدود کرد.

حمد بن عیسی آل خلیفه

پادشاه بحرین

پادشاهی بحرین از زمان آغاز اعتراض های مردمی به سرکوب جمعیت شیعیان پرداخته و بسیاری را از زیر تیغ گذرانده است. بر اساس آمارهای اعلام شده بیش از 30 نفر در این خشونت ها کشته و صدها تن زخمی شدند.

پایگاه پنجم هوایی امریکا در بحرین مستقر است و البته که دوستی با بحرین ضامن امنیت نیروهای امریکایی مستقر در خلیج فارس است.

درست اندکی پیش از اغاز ناآرامی ها، هیلاری کلینتون از شیوه حکومت داری این پادشاهی در برقراری اصلاحات تقدیر کرد. اوباما تحت فشارهای بین المللی از پادشاهی این کشور خواست تا به اصلاحات گسترده تر دست بزند. ظاهرا امریکایی ها فروش 53 میلیاردی تسلیحات به بحرین را متوقف کرده اند تا گزارش آتی در خصوص اوضاع حقوق بشر در این کشور منتشر شود.

ملس زناوی

نخست وزیر اتیوپی

برگزاری آمیخته به تقلب انتخابات 2010 که در آن ملس زناوی با 99 درصد آرا برنده اعلام شد خشم گروه های دفاع از حقوق بشر را برانگیخت. رقم اعلام شده نتیجه چند ماه سرکوب و به حبس انداختن مخالفان بود.

اتیوپی سالها در مبارزه امریکا با شبه نظامیان القاعده و گروه الشهاب همراه بود. گویا اتیوپی اخیرا میزبان هوایپماهای بدون سرنشین امریکایی با هدف جمع اوری اطلاعات هم بوده است.

در سال 2006 واشنگتن از حمله اتیوپی به سومالی برای انهدام شبکه الشهاب حمایت کرد. با وجود انتقاد ظاهری از نحوه برگزاری اخرین انتخابات در این کشور باز هم اتیوپی میزبان پایگاه نظامی امریکا است. جورج بوش و کالین پاول هم با نخست وزیر این کشور دیدارهایی داشتند.

امامعلی رحمان

رئیس جمهور تاجیکستان

تاجیکستان فقیرترین کشور در حوزه آسیای میانه است. خانواده رحمان اف به بهای منافع اقتصادی خود منفعت کشور را نادیده می گیرند. زنان مسلمانان از پوشیدن روسری به شکل دلخواه محروم هستند و جوانان تا 18 سالگی حق شرکت در مراسم های مذهبی را ندارند.

تاجیکستان هم مانند ازبکستان مسیری برای رسیدن امریکایی ها به افغانستان است.

هیلاری کلینتون با حضور در دوشنبه بر حفظ دوستی ارزشمند واشنگتن با این کشور تاکید کرد. البته وی دغدغه هایی را هم در خصوص آزادی های مذهبی در این کشور مطرح کرد.

عبدالله بن عبدالعزیز

پادشاه عربستان سعودی

با اغاز بهار عربی خاندان سعود برای خفه کردن صدای اعتراض ها بخصوص در میان شیعیان و زنان بسته های کلان اقتصادی را راهی مناطق دور افتاده کردند و البته ملک عبدالله هم شرکت زنان در انتخابات محلی را آزاد اعلام کرد. هنوز 9 میلیون زو و دختر عربستانی حق رانندگی ندارند و از ابتدایی ترین حقوق انسانی هم محروم هستند.

ثروت سیاه در چاه های نفت عربستان برای امریکایی ها وسوسه انگیز است. ریاض اهرمی هم از سوی واشنگتن برای کنترل قدرت گیری ایران در منطقه است.

ثروت سیاه در چاه های نفت عربستان برای امریکایی ها وسوسه انگیز است. ریاض اهرمی هم از سوی واشنگتن برای کنترل قدرت گیری ایران در منطقه است.

حمایت های آمریکا: فروش 60 میلیارد دلار اسلحه به عربستان مشتی است نمونه خروار.

قربان قلی محمد اف

رئیس جمهور ترکمنستان

وی در سال 2006 میلادی به بهانه از میان برداشتن پایه های دیکتاتوری سابق به میدان امد اما به گواه گزارش های حقوق بشری همچنان ان جی او های فعال را بست و آزادی های فردی را محدود کرد.

حریم هوایی این کشور برای انتقال تجهیزات به افغانستان در اختیار امریکا است. ذخایر گازی این کشور هم برای امریکایی ها باارزش است.

رقم کمک های امریکا به تاجیکستان در سال 2010 میلادی 14 میلیون دلار بود. زمانی که از هیلاری در سال 2009 میلادی سوال شد که آیا در دیدار با محمد اف بحث حقوق بشر را هم مطرح کرده یا خیر، وی گفت: فرصت کوتاه بود و باید به مسائل مهم تر می پرداختم.

ترانگ تان سانگ

رئیس جمهور ویتنام

اوباما در جولای 2011 با رئیس جمهوری ویتنام که کشورش معروف به سرکوب حقوق بشر است دیدار کرد. سانسور شدید اینترنت و وب سایت های متعلق به مخالفان در این کشور بیداد می کند.

دشمن قدیمی امریکا و اصلی ترین دوست او در منطقه آسیای جنوب شرقی. شریکی برای واشنگتن در مقابل قدرت گیری های پکن در منطقه.

برگزاری رزمایش های مشترک نظامی و کمک به ویتنام در حوزه انرژی هسته ای. 122 میلیون دلار هم در قالب کمک های خارجی به این کشور فرستاده شده است.

بخش سیاست تبیان


منابع:خبرانلاین