تبیان، دستیار زندگی
سید حسن نصرا... دبیر كل حزب‌ا... لبنان دوشنبه شب (18 مرداد 89 یا 9 اوت 2010 طی یك سخنرانی و در پاسخ به تعدادی از سؤالات، تا حد زیادی نقش اسراییلی‌ها در ترور رفیق حریری را افشاء كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشاگری نصرا... و سردرگمی اسراییلی ها
حزب الله

چكیده:

بخش سیاسی- سید حسن نصرا... دبیر كل حزب‌ا... لبنان دوشنبه شب (18 مرداد 89 یا 9 اوت 2010 طی یك سخنرانی و در پاسخ به تعدادی از سؤالات، تا حد زیادی نقش اسراییلی‌ها در ترور رفیق حریری را افشاء كرد.

- ترور حریری

ترور رفیق حریری؛ نخست‌وزیر اسبق و شخصیت پرنفوذ و قدرتمند لبنانی در 14 فوریه 2005 موجب تحولات و اتفاقات گسترده‌ای در لبنان طی 5 سال اخیر شده است. پس از این واقعه، بدلیل مواضع ضد سوری حریری، سوریه بزرگترین متهم شناخته شده و ضمن اینكه احساسات ضد سوری در لبنان به اوج خود رسید شورای امنیت سازمان‌ملل به سركردگی آمریكا و فرانسه، قطعنامه 1559 را كه بر خروج سوریه از لبنان تأكید داشت تصویب كرد. همچنین سازمان‌ملل كمیته‌ای حقیقت‌یاب به سرپرستی دتلو مهلیس تشكیل داد كه وی پس از ماهها تحقیقات، تعدادی از سران و مقامات امنیتی لبنانی و سوری را مقصر شناخت، اما اثبات دروغین بودن شاهدان این ماجرا، موجب كناره‌گیری مهلیس و جایگزینی فردی بنام دانیل بلمار شده است. وی نیز پس از بررسی‌ها و تحقیقات خود، ظاهراً به این نتیجه رسیده است كه تعدادی از اعضای ارشد حزب‌ا... در آن واقعه دست داشته‌اند.

بی‌توجهی به اسناد حزب‌ا... ، سیاسی بودن دادگاه بین‌المللی را اثبات می‌كند

از آنجا كه سازمانهای اطلاعاتی آمریكا و اسراییل در سند سازی و جمع‌آوری شاهدان دروغین برای بلمار نقش اساسی داشته‌اند و موفق شده‌اند تا روند تحقیقات را به سوی اتهام‌زنی علیه حزب‌ا... منحرف كنند، سید حسن نصرا... طی اظهاراتی مستند، پرده از اقدامات و نقش اسراییل در این واقعه برداشته و تا حد زیادی بر جنگ روانی اسراییلی‌ها علیه مقاومت، غالب شد.

- اظهارات سید حسن
سید حسن نصرالله

سید حسن نصرا... دبیر كل حزب‌ا... طی سخنانی در رابطه با ترور رفیق حریری به اسامی چند تن از جاسوسان اسراییل همچون احمد نصرا... ، سعید علم، محمود رافع، نادر ناصر، ادیب علم و غسان الجد و همچنین نقش آنان در همكاری با اسراییل و ارسال اطلاعاتی مرتبط با رفت و آمدهای رفیق حریری و شناسایی نقاط متعدد لبنان اشاره كرد. تعدادی از نكات قابل ملاحظه در این سخنرانی عبارتند از:

- اسراییل از طریق جاسوسان خود و بویژه افرادی كه در شبكه مخابرات لبنان بودند اطلاعات دقیقی از افراد و شرایط گوناگون داخلی داشتند.

- اسراییل با هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیمای آواكس، فضای لبنان را در اختیار خود داشت.

- اسراییلی‌ها با تصاویر هوایی (بوسیله هواپیماهای بدون سرنشین) خود مقدمتاً شرایط را برای اجرای عملیات‌های خود تسهیل می‌كردند. به عنوان مثال ما از طریق عملیات فوق سری، تعدادی تصاویر دریافت كردیم كه سرانجام به عملیات انصاریه منتهی شد. در آن عملیات (سال 1997)، در یك كمین، 12 اسراییلی كشته شدند.

- صهیونیست‌ها توسط هواپیماهای بدون سرنشین، مسیر تردد و حركت رفیق حریری را به شدت شناسایی نموده و بر آن متمركز شده بودند. این ادعا از طریق فیلمهای آرشیوی ما قابل اثبات است.

- بی‌توجهی به اسناد حزب‌ا... ، سیاسی بودن دادگاه بین‌المللی را اثبات می‌كند.

- ما به دادگاه بین‌المللی اعتماد نداریم ولی اگر دولت لبنان كمیته حقیقت‌یاب و دادگاه تشكیل دهد ما اسناد خودمان را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

سید حسن نصرا... طی اظهاراتی مستند، پرده از اقدامات و نقش اسراییل در این واقعه برداشته و تا حد زیادی بر جنگ روانی اسراییلی‌ها علیه مقاومت، غالب شد

- واكنش‌ها

رژیم صهیونیستی

اظهارات سید حسن واكنش‌های متعددی را در سطوح داخلی و خارجی بدنبال داشته است. روزنامه اسراییلی هاآرتص اعلام كرد پس از اظهارات نصرا... ، رسانه‌های اسراییلی پرونده انصاریه را باز نمودند.(1) همچنین سایت دبكا از ارسال صدها خودروی نظامی توسط اسراییل به مرزهای لبنان خبر داد.(2) علاوه بر این وزارت خارجه اسراییل نیز بدون ارائه هیچ‌گونه دلیلی این موارد را اتهامات دروغین خواند كه قابل توجه نیست.(3) روزنامه جروزالیم‌پست با اعلام اینكه نصرا... ترور حریری را كار اسراییل دانست تا سوریه را از لبنان اخراج كند به موضوع مطرح شده در مورد عملیات انصاریه پرداخت.(4) علاوه بر این بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و حقوقی لبنانی و حتی اسراییلی، اظهارات و اسناد ارائه شده از سوی سید حسن را قابل ملاحظه دانسته كه می‌تواند بر رأی دادگاه بین‌المللی نیز تأثیر بگذارد.

نتیجه‌گیری

اسراییلی‌ها بویژه از زمان جنگ 33 روزه اظهارات و سخنرانی‌های سید حسن نصرا... را جدی می‌گیرند. بر اساس تحقیقی كه سرهنگ رونن یكی از روسای اطلاعاتی ارتش اسراییل پس از 4 سال تحقیق روی سخنرانی‌های سید حسن نصرا... و تأثیر آن بر جامعه اسراییل انجام داد اعلام كرد سید حسن نصرا... پس از جمال عبدالناصر، دومین شخصیت عربی است كه بیاناتش افكار عمومی اسراییل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.(5)

سلام قائمی

 گروه جامعه و ارتباطات


پانوشت‌ها:

1- www.arabs48.com. (2010/10/8)

2- www.psnews.ps.(2010/10/8)

3- www.alquds.co.uk .(2010/10/8)

4- www.jpost.com.(2010/10/8)

5- خبرگزاری سما، (13/7/2010)

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور