راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • اختلاف ما و اعراب؛ چرا؟
    اختلاف ما و اعراب؛ چرا؟
    1- معاویه به حجاج: عرب را بر عجم برتری بده! 2- سران عرب: ایران از اسراییل خطرناک تر است!
  • سابقه جعل یک عنوان
    سابقه جعل یک عنوان
    تغییر نام خلیج فارس كه مستندات بسیاری برای آن موجود است به چه هدفی صورت می گیرد؟
  • خلیج خود را بشناسیم
    خلیج خود را بشناسیم
    لیج فارس یا خلیج پارس آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره‌ عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۳٬۰۰۰ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید.
  • تعداد بازديد :
  • 5596
  • پنج شنبه 10/2/1388
  • تاريخ :

فارس بودن این خلیج مهم است؟

نقشه هوایی خلیج فارس

به نظر شما چه اهمیتی دارد؟ حالا بگوییم خلیج فارس یا خلیج عربی... اصلا بهتر نیست که بگوییم "خلیج" بدون هیچ پسوند و پیشوندی؟ این جوری دیگه اصلا دعوامون نمیشه... یا مثل آن دوست عزیز که پیشنهاد داده بود بگوییم "خلیج اسلامی"....بهتر نیست؟ دعوای عرب و عجم را هم برای همیشه حل می کنیم؟

اصلا یک سوال جدیدتر چرا می گوییم خلیج فارس و نمی گوییم خلیج ایرانی؟

 

اول سوال آخر:

چرا می گوییم خلیج فارس و نمی گوییم خلیج ایرانی؟

ما ایرانی ها از زمان آریایی ها به خودمان می گفتیم ایرانی اما یونانی ها از همان زمانهای قدیم به ما می گفتند پارس. و چون کتابهای یونانی در دنیا رواج یافت، دیگر نقاط هم به ما گفتند پارس و نام این پهنه آبی هم به خلیج فارس شهرت یافت. به عنوان مثال وقتی در کتب انگلیسی زبان به نامهایی چون Persian carpet و یا Persian civilization بر می خورید آنها را باید به فرش ایرانی و تمدن ایرانی ترجمه کنید و نه فرش پارسی و یا تمدن فارسی! پس معنای خلیج فارس این نیست که این پهنه آبی فقط مخصوص فارسهاست. اینجا مخصوص همه ایرانی هاست.

به همین علت است که در شعر عصار می خوانیم:

وطن یعنی سرای ترک تا پارس                                   وطن یعنی خلیج تا ابد فارس

البته این امر تازگی ندارد مثلا ما به دولتی که در جزیره ای در غرب فرانسه شکل گرفته می گوییم انگلستان. در حالی که اشتباه است و باید به آن پادشاهی متحد United Kingdom بگوییم. چرا که این جزیره از چند بخش مانند انگلند، اسکاتلند و ولز تشکیل شده که انگلستان تنها به بخش انگلند آن اشاره دارد! اما دیگر این گونه مشهور شده و لذا منظور از انگلستان تمام این جزیره است و نه فقط بخش انگلند آن.

بنابراین به خوبی مشخص است که نزاع موجود تنها یک نزاع بر سر اسم نیست که با تغییر آن به غائله خاتمه دهیم.

اکنون سوال اول:

چرا بر فارس بودن خلیج اصرار داریم؟

برای این اصرار می توانیم دلایل تاریخی و سیاسی اقامه کنیم.

دلایل تاریخی خلیج فارس را در مقاله های متعددی دیده و خوانده اید. بیش از دو هزار سال است که به این پهنه آبی می گویند خلیج فارس. برای مطالعه این دلایل تاریخی می توانید به مقالات زیر مراجعه نمایید:  نگارخانه خلیج فارس  و یا فارس برای همیشه. راستی چرا باید این نام دو هزار ساله را به کناری بنهیم؟

اما دلایل سیاسی

برای آنکه بدانیم چرا این نام اهمیت دارد باید با فضای روابط بین الملل آشنا شویم و چند مقدمه را بدانیم:

1- 

در روابط بین الملل جزییات بسیار اهمیت دارند. دیپلماتها و سیاستمداران در بسیاری مواقع حرفها و مواضع خود را با تغییر جزییات به اطلاع کشور مقابل می رسانند. لذا یکی از وظایف سفرا و دیپلماتها رصد کردن جزییات بعضا ریزی است که به چشم ما نمی آید. مثلا ممکن است برخی تصور کنند که سفر روسای جمهور به دیگر کشورها مانند زمانی است که ما به مهمانی اقوام خود می رویم، در حالی که بر سر جزییات یک سفر یا دیدار دیپلماتیک ساعتها بحث و گفتگو میان مقامات تشریفات کشورها رخ می دهد. مثلا اینکه رییس جمهور کشور میزبان در فرودگاه به استقبال رییس جمهور دیگر بیاید و یا اینکه در کاخ خود به انتظار بنشیند معناهای متفاوتی را مبادر می کند. حال اینکه در کاخ خود و در اتاق پذیرایی بنشیند، یا به درب کاخ بیاید، یا از پله های کاخ پایین بیاید و یا اینکه صبر کند رییس جمهور مهمان از پله ها بالا بیاید و... اینها همه معنا دارد. آیا او را به عصرانه دعوت کند و یا به شام، و یا اصلا دعوت نکند، دلالتهای گوناگونی دارد.

به این ترتیب می بینید که در روابط بین الملل تمام جزییات مهم است. دیپلماتها با تغییرهای عملی در جزییات با هم حرف می زنند. نوع و سطح روابط دو کشور را از نوع دیدارها و این گونه جزییات می توان حدس زد. اکنون که به اهمیت جزییات پی بردیم می فهمیم که موضع گیری در روابط بین الملل ساده نیست. وقتی نمی توان از جزییات گذشت چگونه می توان به تغییر نامی با قدمت بیش از دو هزار سال بی تفاوت بود؟

2-

 بسیاری از اقدامات در روابط بین الملل برای آزمایش و تست طرف مقابل صورت می پذیرد. علاوه بر این روابط بین الملل مانند زندگی شخصی نیست که وقتی به خواسته آن دولت تن دادید آن دولت از شما تشکر کند و برود سراغ کار خودش! بلکه بلافاصله خواسته بعدی را مطرح می کند. بنابراین شما تنها زمانی باید به خواسته یک دولت تن دهید که مطمئن باشید ادامه مقاومت به ضرر شما تمام می شود. مثلا اگر ما در برابر تغییر نام خلیج فارس کوتاه آمدیم، بلافاصله مساله جزایر سه گانه و ادعای امارات برای تصاحب آنها جدی تر می شود و اگر در این مورد کوتاه آمدیم ادعاهای بعدی مطرح می شود.

مثلا اکنون که دولت متاسفانه در این مساله قاطعیت لازم را نشان نداده سبب شده که برخی رسانه های قطری ادعایی را مطرح کرده اند که تمام جزایر خلیج فارس به اعراب تعلق دارد و ایران آنها را تصرف کرده است! در حالی که اساسا تاریخ برعکس آن را نشان می دهد. کافی است نگاهی به نقشه های تاریخی بیندازیم تا ببینیم که اساسا همین قطر و امارات و... نیز بخشی از قلمرو ایران بوده اند. به عنوان مثال به نقشه ایران در زمان ساسانیان دقت کنید:

نقشه ساسانیان

بنابراین به خوبی مشخص است که نزاع موجود تنها یک نزاع بر سر اسم نیست که با تغییر آن به اصطلاح به غائله خاتمه دهیم.

3-

بسیاری از جزییات و دعواهایی که در نظام بین الملل مشاهده می شوند، اگرچه ظاهری ساده دارند اما نشانگر درونی متلاطم و نزاع های ساختاری هستند. به قول شاعر:  رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون.

اختلاف ما و کشورهای عربی بر سر نام این پهنه آبی نیست بلکه اختلاف بسیار ریشه ای و چند بعدی است. برای دانستن منشا این اختلاف به مقاله زیر مراجعه نمایید: اختلاف ما و اعراب، چرا؟

حمید نساج

گروه جامعه و سیاست

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
saeed zarei
با هر نگاه بر آسمان این خاک هزار بوسه می زنم

نفسم را از رود سپید و آسمان خزر و خلیج همیشگی فارس می گیرم

من نگاهم از تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی نور میگیرد

من عشقم را در کوه گواتر در سرخس و خرمشهر به زبان مادری

فریاد خواهم زد
فقط می تونم بگم این خلیج فارس بوده، هست و خواهد بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 13/1/1389 - 8:30
ز هر ه
از اینکه تحقیق من ر ا کامل کر دیدمتشکر م
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 10/1/1389 - 1:58
ناشناس
زیاد خوب
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 18/11/1388 - 21:9
nika saga
i am from england and i think khalig fars its for iran
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 2/11/1388 - 15:40
akvan2
خلیج فارس تا وقتی كه خودمون اراده كنیم فارس میمونه ما باید تا میتونیم درباره ایران بزرگمون و تاریخ كهنش مطالعه كنیم اونوقط میبینید یه لحظه نمیتونید به ایرانی بودنتون افتخار نكنید و وجودتون پر میشه از شور احیای این تمدن كهن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 26/5/1388 - 16:35
فردوسی 123
اگه دولت دلش واسه نامه خلیج فارس میسوزه چرا اسم خیابانی که اعراب سفیر دارن رو نمیزاره خلیج فارس؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/2/1388 - 1:14
nsim80
پیشنهاد میکنم ایران دریای احمر رو به عنوان خلیج عربی به ثبت برسونه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 14/2/1388 - 17:30
ghiasvand
خلیج همیشه فارس persian golf
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 13/2/1388 - 20:29
اشرفي
یه طومارقبلا پرکردیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 13/2/1388 - 8:40
SHERAZTOP
ما نباید بر سر فارس بودن خلیج بحث کنیم چون این خلیج همیشه فارس بوده وخواهد بود ما باید بر سر نام دریای عمان که تغییر کرده و حتی قسمتهایی که از ایران جداشده بحث کنیم بخصوص بحرین که در یکی از خیانت های پهلوی جدا شد .ما باید قسمتهایی را که از ایران جدا شده به خاک میهن باز گردانیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/2/1388 - 14:56
ناشناس
خلیج فارس این خلیج همیشه فارس تا ابد خلیج فارس خواهد بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/2/1388 - 14:4
محمدی
تقریبا دو قرن پیش اسم دریای عمان، دریای پارس بوده که تغییر نام دادند. نگذاریم این بلا رو هم سر خلیج فارس در بیارند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/2/1388 - 11:59
khatami12
مگه میشه ایرانی از ناموسش دفاع نكنه خلیج فارس ناموس ایرانیه بهتر كسانی كه این ادعاهای عجیب وغریب رو دارند یك نگاه كوتاه به تاریخ ایران بكنند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/2/1388 - 10:16
اصغر مفاخری
به آنها میگوییم:
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود می بری و زحمت ما می داری
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/2/1388 - 8:40
mohammad1amin
خسته نباشین
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/2/1388 - 2:23
monemi42
خلیج فارس همیشه خلیج فارس خواهد ماند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/2/1388 - 0:11
leeeee
سلام
خیلی ممنون از مطلب خوبتون فقط یه چیزی می خواستم بگم
خلیج فارس مانند مرز های خاکی ما می مونه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 11/2/1388 - 19:17
ناشناس
خلیج فارس همیشه هرگز عرب نمی شه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 11/2/1388 - 19:14
فاطمه رضوی
اصلاخوب نبود.خیلی خیلی بدبود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 11/2/1388 - 13:54
ش
سلام
دلایل خوبی ارائه داده بودید ولی به نظرم دلیل آخر از همه بهتر بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 11/2/1388 - 10:52
DASH_FERIi
فقط ایران%%%فقط خلیج همیشششششششششه فارس
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 11/2/1388 - 0:27
oveyskhan
خلیج همیشه فارس
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 10/2/1388 - 22:16
vahid back
بله كه مهم است ! خلیج فــــــ ا ر س یعنی خلیج فارس !
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 10/2/1388 - 21:59
ناشناس
باسلام وتشکر
درتاریخ نشان میدهد رم (غرب )بدلیل فاصله زیاد با مرکز حکومت جهانی (ایران)هر از چندگاهی با تجدید قوا شورش میکرده واعلام استقلال مینمودند که مجددا با اعزام لشگر سرکوب شده ودنیا (مکانهای سکونت بشری =ربع مسکون =چرا که الباقی آب است)یکپارچه تحت حکومت واحد ایران یعنی پارسی زبانان بوده وتمامی امرا و پادشاهان وخوانین وامپراطوران وخلفاوروُساو...درهر منطقه با تایید پادشاه وقت ایران حاکم بودند وخراج میپرداختندمثلا در تخت جمشید دروازه ای بنام پادشاهان است ودلیل محکمی نیز میباشد
وبعضی معتقدند کورش همان ذوالقرنین بوده که قرآن هم صراحت دارد به حکومت جهانی وی
والسلام
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 10/2/1388 - 16:46
maraym1364
تحلیل بسیار زیبایی بود. بله حتما فارس بودن این خلیج مهم است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 10/2/1388 - 12:13
غلامرضا اقامحمدی
تا ایرانی زنده است خلیج فارس همیشه خلیج فارس باقی خواهد ماند.. و دیگران هیچ کاری نمی توانند بکنند و جرات ایستادن در برابر ملت ایران را ندارند.. پاینده باد خلیج همیشه فارس
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 10/2/1388 - 11:3
super_man
با سلام.با اطلاعاتی که درباره خلیج همیشه فارس دارم اولین کشوری که نام خلیج همیشه فارس را تغییر داد کشور انگلستان است.که این نشان دهنده کارهای فاسد بعضی از کشور های اروپایی و دخالت آن ها در کارهای کشورهای کوچک میباشد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 10/2/1388 - 1:22
PERSIAN GULF
این خلیج همیشه همیشه فارس خواهد بود و این ها هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
فقط یک نکته را خطاب به سران عرب لازم است متذکر شوم که ایرانی از خون خود می گذرد ولی از تمامیت ارضی و خلیج فارسش نخواهد گذشت .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 10/2/1388 - 0:17