تبیان، دستیار زندگی
بر طبق ارزیابی کارشناسان و آژانس های اطلاعاتی کشور های غربی، حداقل چهار مرکز کلیدی اتمی در ایران موجود است و همه آنها در تونلهایی در اعماق بیش از 200 متری سطح زمین قرار دارند که دور تا دور آنها محافظت شدید می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا اسرائیل به ایران حمله نمی کند؟
تاسیسات نطنز

پدافند عراق در ساعت 35/5 دقیقه بعد از ظهر یکی از روزهای گرم ژوئن در سال 1981 توسط شانزده جت نیروی هوایی اسرائیل که در زیر خط رادار و در موازت صحرا پرواز می کردند غافلگیر شد.

هواپیماهای اسرائیلی در یک سکوت رادیویی و زیر خط رادار طبق یک برنامه ریزی حساب شده به اهداف خود در جنوب بغداد رسیدند و در کمتر از 90 ثانیه تمامی تاسیسات هسته ای عراق را نابود کردند. آنها قبل از آنکه پدافند هوایی عراق بتواند واکنش موثری از خود نشان دهد اهداف خود را نابود کرده و بدون اینکه حتی کوچکترین صدمه ای ببینند به سوی تل آویو باز گشتند.

نام این عملیات، "عملیات اپرا" بود و خلبانان اسراییلی که دان حالوتس رییس مستعفی ستاد ارتش این رژیم نیز جزوی از آنها بود موفقیت این عملیات را که در آن زمان هدف مهمی به حساب می آمد به نام خود ثبت کردند.

حال آیا امروز افرادی نظیر "ابیام صلع" طراح "عملیات اپرا" می توانند اپرای دیگری را در نطنز ایران رهبری کنند؟

فاصله زیاد استقرار نیروهای رژیم صهیونیستی با ایران

یکی از علل موفقیت نیروی هوایی اسرائیل در "عملیات اپرا" علیه تاسیسات اتمی عراق فاصله پروازی مناسب میان این رژیم و عراق بود که به جنگنده های اسرائیلی این امکان را می داد که بدون نیاز به سوختگیری هوایی بتوانند در زیر خط رادار پرواز کرده و خود را به اهداف مورد نظر برسانند در صورتی که فاصله پروازی طولانی میان شهرهای هسته ای ایران و پایگاههای نظامی رژیم صهیونیستی مشکلات فنی بسیاری را بر سر این عملیات بوجود آورده و موفقیت آمیز بودن آنرا نیز در پرده ای از ابهام قرار می دهد.

صرف نظر از این اشکال اگر اسرائیل بخواهد مجددا اقدام مشابهی نظیر عملیاتی که در اوسیراک را انجام داد در ایران نیز انجام دهد باید ترکیبی از جنگنده های F-16I و F-16D را به خدمت بگیرد. این هواپیماها دارای برد کافی برای رسیدن به هدف های مورد نظر در ایران هستند. اما به خاطر سوخت گیری هوایی که در مسافت های طولانی لازم است، این فاصله طولانی و توقف های مداوم سبب کشف هواپیماها و هشیار شدن دستگاه پدافند هوایی ایران می شود که با توجه به عزم ایران برای دست یابی به سیستم های جدید پدافند هوایی و پیشرفت های قابل ملاحظه در این زمینه، کار در این قسمت نیز برای اسراییلی ها به شدت دشوتر خواهد شد.

نیروی هوایی این رژیم با کمبود های استراتژیک در زمینه هواپیماهایی که قابلیت حمل تسلیحات موثر بر ضد تاسیسات هسته ای را دارد روبه روست و حتی آمریکا نیز توانایی برطرف کردن آن را ندارد.

منتفی شدن اصل غافلگیری

یکی از دلایل موفقیت آمیز بودن "عملیات اپرا" مخفیانه بودن آن بود. وزارت دفاع اسرائیل خبر برنامه ریزی چنین حمله ای را حتی از سران کاخ سفید نیز پنهان نگه داشته بود و تصمیم حمله به تاسیسات هسته ای عراق را بدون کسب اجازه از آمریکا گرفت.

اما امروز اسرائیل نمی توانند از این اصل برای موفقیت در عملیات خود بهره ببرد چراکه با تبلیغات زیادی که از سوی رسانه های صهیونیستی در مورد حمله احتمالی انجام شده است، ایران از مدت های پیش خود را برای چنین تهدیداتی آماده کرده است.

جنگنده های رژیم صهیونیستی از آسمان چه کشوری عبور خواهند کرد؟

نیروی هوایی رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران مجبور به گذر از آسمان عراق، ترکیه و یا یکی از کشورهای عربی منطقه است.

استفاده از آسمان ترکیه برای رژیم صهیونیستی بسیار غیرمحتمل است زیرا ترکیه در عین حال که در مورد برنامه تسلیحات هسته ای ایران نگران است ولی مخالف عمل بازدارنده علیه برنامه هسته ای ایران می باشد ضمن این که اردوغان مجبور است پیش از هر نوع تصمیمی بازتاب های آنرا بر امنیت ترکیه و تمامی منطقه خاورمیانه بررسی نماید.

از سوی دیگر اسرائیل نمی تواند آسمان کشورهای عربی را برای عبور انتخاب کند زیرا این کشورها با توجه به توان نظامی ایران و تهدید صریح مقامات ارشد کشورمان مبنی بر حمله به همدستان متجاوز از عکس العمل ایران بیمناک هستند و چنین ریسکی را نمی پذیرند.

در این بین تنها آسمان عراق برای هواپیما های رژیم صهیونیستی امن می ماند که با توجه به مخالفت مقامات آمریکایی با حمله این رژیم به ایران و مشکلات وسیع نیروهای آنان در دو کشور همسایه با این کشور چنین امری محتمل به نظر نمی رسد.

ناکارآمدی سلاح های اسراییلی در انهدام تاسیسات ایران

بر طبق ارزیابی کارشناسان و آژانس های اطلاعاتی کشور های غربی حداقل چهار مرکز کلیدی اتمی در ایران موجود است و همه آنها در تونلهایی در اعماق بیش از 200 متری سطح زمین قرار دارند که دور تا دور آنها محافظت شدید می شود.

بر طبق این گزارش ها ، تونل های فوق با دیوارهایی به ضخامت بیش از 60 فوت (بیست متر) قرار دارند و به گفته این مقام و دیگر كارشناسان آمریكایی، اسراییل از تسلیحات متعارفی كه قادر به نابود كردن آن تأسیاست باشند برخوردار نیست.

تخریب و حتی آسیب رسانی جدی به تاسیسات اتمی ایران مستلزم فرود آوردن تعداد زیادی بمب های سنگین(9تنی و 14 تنی) با قدرت تخریب بالاست که جملگی باید در محلی یکسان و شناسایی شده فرود آیند و همین نکته، فرضیه حمله را ناکام می گذارد.

بر طبق ارزیابی کارشناسان و آژانس های اطلاعاتی کشور های غربی، حداقل چهار مرکز کلیدی اتمی در ایران موجود است و همه آنها در تونلهایی در اعماق بیش از 200 متری سطح زمین قرار دارند که دور تا دور آنها محافظت شدید می شود.

برطبق برآوردهای موجود، برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران، باید از بمب های 14 تنی که قویترین سلاح موجود در زرادخانه غیر هسته ای آمریکاست استفاده نمود. نکته مهم این است که تنها هواپیماهای B-52 قادر به حمل این بمب هستند که سطح مقطع بالای راداری و امکان کشف آسان آن توسط رادارها و اندازه حجیم این هواپیماها امکان حضور آن را در منطقه حفاظت شده ای مانند فضای تاسیسات هسته ای ایران نمی دهد.

هم اکنون تنها راه برد قابل قبول برای ضربه به تاسیسات هسته ای ایران استفاده از بمب های 9 تنی است که توسط هواپیماهای B-2 حمل می شود. اما تعداد هواپیمای مورد نیاز برای این عملیات بعلاوه محدودیت های آمریکا در این مورد انهدام توان هسته ای ایران را به طور هم زمان نا ممکن می سازد.

از طرف دیگر رژیم صهیونیستی هیچ کدام از تسلیحات فوق را در اختیار ندارد و بمب های سنگر شکن GBU-39 که در جریان جنگ سی و سه روزه در اختیار این رژیم قرار گرفت، تنها قادر به انهدام سنگرهای بتونی است.

در کنار این، رژیم صهیونیستی حتی با دریافت تسلیحات قویتر نیز توانایی ضربه به تاسیسات هسته ای ایران را ندارد چرا که نیروی هوایی این رژیم با کمبود های استراتژیک در زمینه هواپیماهایی که قابلیت حمل تسلیحات موثر بر ضد تاسیسات هسته ای را دارد روبه روست و حتی آمریکا نیز توانایی برطرف کردن آن را ندارد.

به همین دلیل تنها راه مقابله موثر با تاسیسات هسته ای ایران در تئوری استفاده از سلاح های هسته ای است که حتی چنین مسئله ای نیز بنا به دلایل بسیاری امکان وقوع ندارد. اخیرا "نیوزویک" نوشت: البته اسرائیل می تواند با بمب های اتمی کوچک این تاسیسات را نابود کند ولی هرگز به چنین کاری دست نخواهد زد زیرا سیاست اتمی اسرائیل همیشه این بوده و هست که نخستین عاملی نباشد که به جنگ افزار اتمی روی خواهد آورد.

جنگنده  b-2

                    جنگنده  B-2 تنها ماشین جنگی دنیا که توا نایی ضربه به تاسیسات هسته ای ایران را دارد

فرض محال .....

اما با وجود تمام این پیش فرض ها ، باز هم امکان خطا و بی عقلی مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی و حمله ناموفق به تاسیسات هسته ای ایران وجود دارد. نکته ای که در این بین مطرح می شود واکنش ایران به این حمله است. واکنشی که توان نظامی ایران، موقعیت ژئوپولتیکی و نفوذ کشورمان در منطقه و قدرت ایران در به خطر انداختن منافع متجاوز فاکتورهایی است که قدرت عکس العمل ما را در قبال این حمله بالا می برد.

منبع :شبکه خبری برنا