تبیان، دستیار زندگی
گزارشی از سفر‌های رسمی و غیررسمی رهبر فرزانه انقلاب به استان قم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از سفر‌های رسمی و غیررسمی رهبر فرزانه انقلاب به استان قم

قم در انتظار رویت خورشید

بخش سیاسی- سفر رسمی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی به شهر قم در حالی انجام می شود که از آخرین سفر عمومی ایشان به شهر قم 10 سال می گذرد. هر چند پس از آن سفرهای غیر رسمی متعددی به گواه اسناد غیر رسمی منتشر شده و کلام افراد مختلف به این شهر انجام شده است.

آیت الله خامنه ای

شهر مقدس قم همواره پیش از انقلاب و پس از انقلاب دارای موقعیت استراتژیک مذهبی بوده و حضور علما و فضلا و مراجع تقلید در این شهر، قم را به یک پایگاه مهم مذهبی نه تنها در کشور بلکه در عالم تشیع تبدیل کرده است.

اولین بار در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه، آیت الله سعیدی امام جمعه قم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) تلمیحی به سفر قریب الوقوع رهبر فرزانه انقلاب به این شهر داشت و گفت: به فضل خداوند در آینده نزدیک خواهید دید که قم و حوزه های علمیه قم پیشاپیش همه مردم از رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی استقبال خواهند کرد.

سفر رسمی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی به شهر قم در حالی انجام می شود که از آخرین سفر عمومی ایشان به شهر قم 10 سال می گذرد. هر چند پس از آن سفرهای غیر رسمی متعددی به گواه اسناد غیر رسمی منتشر شده و کلام افراد مختلف به این شهر انجام شده است.

سفر حاضر رهبر حکیم انقلاب به این شهر در ماه ذی القعده و روز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) درحالی صورت می گیرد که مردم قم، طلاب و روحانیون، علما و فضلا و اساتید حوزه های علمیه قم خود را برای استقبال باشکوه از معظم له آماده می کنند.

اینک به بهانه حضور رهبر فرزانه انقلاب در شهر قم، به بررسی سفر های انجام شده توسط ایشان به این شهر کانون علم و مذهب خواهیم پرداخت.

من در اداره امور كشور بعضی وقتها حل مسائل برایم دشوار می شود و دیگر هیچ راهی پیدا نمی شود . به دوستان و اعوان و انصار می گویم كه آماده شوید به جمكران برویم...

الف) سفر اول 30/11/70 تا 2/12/70

اولین سفر رسمی آیت الله العظمی خامنه ای تنها دوسال بعد از ولایت امری، مصادف با نیمه شعبان و میلاد با سعادت امام زمان (عج) بود. سفری که چنان با استقبال حضور طبقات مختلف مردم قم و زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) كه به مناسبت نیمه شعبان به قم آمده بودند ، مواجه شد که صحن مطهر و خیابانهای اطراف آن آكنده از جمعیت مشتاق برای دیدار با مقام معظم رهبری شده بود.

رهبر انقلاب در سخنرانى در اجتماع بزرگ مردم قم که كه با شعارهای پرشور و ابراز احساسات خالصانه مردم در تبعیت و اطاعت از مقام معظم رهبری توأم بود در سالروز میلاد حضرت مهدى (عج)، تفكر انتظار فرج و گشایش ،‌امیدبخش و حركت آفرین دانستند.

آیت الله خامنه ای

رهبر معظم انقلاب در سفر خود با دیدار خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان قم نیز دیدار کردند و ضمن سخنانی از مقام شامخ شهدا و تأثیر فداكاری‌های آنان در پیروزی‌های بزرگ اسلام و انقلاب اسلامی تجلیل بعمل آوردند.

اما دیدار مدرسین و علما و فضلای حوزه علمیه قم و تاکید بر استقلال حوزه و این که " حوزه های علمیه؛ پشتیبان و همراه نظام اسلامی هستند"، برنامه دیگری از سفر ایشان به قم بود.

"من سرباز كوچك مقام معظم رهبری هستم"، این جمله ای بود که حجةالاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی به حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در بازدید از منزل امام گفتند تا پس از دو سال از رحلت امام بیعت مجدد خود را با رهبری مطرح کنند.

آیات عظام گلپایگانی و اراکی که دو رکن مهم مرجعیت در قم به شمار می آمدند نیز دیدارهایی با رهبر حکیم انقلاب انجام دادند.

ب) سفر دوم (13/9/74 تا 16/9/74)

چهار سال کامل از دیدار اول قمی ها با رهبر فرزانه انقلاب در این شهر نگذشته بود، که ایشان مجددا به قم سفر کردند. این سفر در آستانه‌ ولادت‌ با سعادت‌ امیر مؤمنان‌ حضرت‌ علی‌(ع‌) انجام شد و طی مراسم استقبال صدها هزار تن‌ از مردم‌، از اولین‌ ساعات‌ صبح‌ به‌ خیابانها رفته و با اجتماع‌ در دو طرف‌ مسیر استقبال‌، مقدم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ را با ابراز احساسات‌ صمیمانه‌ و پرشور خود به‌ گرمی‌ گرامی‌ داشتند.

حضرت‌ آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای‌ بلافاصله‌ پس‌ از ورود به‌ شهر قم‌ به‌ زیارت‌ مرقد مطهر حضرت‌ فاطمه‌ معصومه‌(س‌) مشرف‌ شدند و در كنار ضریح‌ آن‌ حضرت‌ نماز گزاردند.

ایشان در جمع‌ بزرگان‌، علماء، مدرسین‌ و فضلای‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، در مسجد طباطبایی‌، كنار حرم‌ مطهر، حضور یافتند. در این‌ دیدار، آیت‌الله‌ مشكینی‌ امام‌ جمعه‌ قم‌ و رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ از طرف‌ مردم‌ قم‌ و طبقات‌ مختلف‌ علمی‌، فرهنگی‌ و اجتماعی‌ این‌ شهر به‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌، خیر مقدم‌ گفت.

دیدار با اعضای‌ جامعه‌ی مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم، و امیدواری‌ رهبر حکیم انقلاب‌ اسلامی‌ در تبدیل‌ شدن‌ شهرستان‌ قم‌ به‌ استان‌، سخنرانی در جمع مردم قم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) ، دیدار جمعی از خانواده‌های‌ معظم‌ شهدای‌ شهرستان‌ قم از برنامه های ابتدایی سفر دوم رهبر انقلاب به قم بود.

اما "تأكید بر لزوم‌ اهتمام‌ به‌ اصلاح‌ نظام‌ آموزشی‌ حوزه‌های‌ علمیه‌" در دیدار اعضای‌ شورای‌ عالی‌ حوزه‌ علمیه‌ قم نکته ای نو در این سفر بودکه ایشان ایجاد یك‌ نظام‌ جدید آموزشی‌ در حوزه‌های‌ علمیه‌ به‌ صورت‌ تدریجی‌ را مورد حمایت قرار داده و فرمودند: اینجانب‌ از هر كار جدید و منسجمی‌ كه‌ در شورای‌ عالی‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ نسبت‌ به‌ آن‌ همت‌ گماشته‌ شود حمایت‌ می‌كنم‌.

من سرباز كوچك مقام معظم رهبری هستم"، این جمله ای بود که حجةالاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی به حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در بازدید از منزل امام گفتند تا پس از دو سال از رحلت امام بیعت مجدد خود را با رهبری مطرح کنند

سفر دوم یک تفاوت ساختاری هم با سفر اول داشت، مراسم‌ عمامه‌گذاری‌ جمعی‌ از طلاب‌ ایرانی‌ و غیر ایرانی‌ حوزه‌ علمیه‌ قم توسط رهبر انقلاب که با رهنمودهای ایشان در خصوص مسؤولیت‌ سنگین‌ این لباس همراه بود،در این‌ مراسم‌ 120 تن‌ از طلاب‌ ایرانی‌ و غیر ایرانی‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ به‌ حضور رهبر فرزانه انقلاب‌ رسیدند و معظم‌له‌ پس از عمامه‌گذاری‌، تزین‌ این‌ گروه‌ از طلاب‌ را به‌ لباس‌ روحانیت‌ تبریك‌ گفتند.

رهبر انقلاب در این سفر دیدار جداگانه ای نیز با جمع‌ زیادی‌ از بانوان‌ طلبه‌، تحصیلكرده‌، مربی‌ و مبلغ‌ اسلامی داشتند و در آن عروج‌ شخصیت‌ حقیقی‌ زن‌ در پایبندی‌ به‌ ارزشهای‌ معنوی‌ دانستند.‌

ایشان در دیدار اجتماع‌ طلاب‌ و فضلای‌ حوزه‌ علمیه‌ قم نیز تاکید کردند که پشتیبانی‌ از دولت‌ در حوزه‌ علمیه‌ باید به‌ یك‌ فرهنگ‌ تبدیل‌ شود.

ج) سفر سوم (14/7/79 تا 15/7/79)

به فاصله 5 سال از سفر دوم، شهر قم مهیای سفر سوم شد و مردم در صحن‌ مطهر حرم‌ حضرت‌ معصومه‌(س)‌ به سخنان معظم له گوش فرادادند.

ایشان در جمع‌ علما، اساتید، فضلا و طلاب‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ در مدرسه‌ فیضیه‌،تاکید کردند که حوزه‌های‌ علمیه‌، باید برای‌ رفع‌ نقایص‌ نظام‌ اسلامی‌، تمام‌ همت‌ خود را به‌ كار گیرند و افزودند: حوزه‌های‌ علمیه‌، باید برای‌ رفع‌ نقایص‌ نظام‌ اسلامی‌، تمام‌ همت‌ خود را به‌ كار گیرند و هیچ‌ مصلحت‌ و انگیزه‌ شخصی‌ و سیاسی‌ نمی‌تواند از حمایت‌ حوزه‌ نسبت‌ به‌ نظام‌، مانع‌ شود.

حضرت‌ آیت‌الله العظمی‌ خامنه‌ای‌ رهبر فرزانه انقلاب‌ اسلامی‌ در جریان سومین سفر رسمی به قم ، از نمایشگاه‌ مراكز علمی‌، پژوهشی‌ حوزه‌ علمیه‌ قم نیز‌ بازدید كردند.در این‌ بازدید دو ساعته‌، حضرت‌ آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای‌ ضمن‌ حضور در غرفه‌های‌ هفتادوسه‌ مؤسسه‌ و مركز تحقیقاتی‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، با توضیحات‌ محققین‌ و مسؤولان‌ مراكز تحقیقی‌ و پژوهشی‌ حوزه‌، از نزدیك‌ در جریان‌ تحقیقات‌ انجام‌ گرفته‌ در حوزه‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ قرار گرفتند.

آیت الله خامنه ای

دیدار اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ و شورای‌ عالی‌ مدیریت‌ حوزه‌ علمیه‌ قم، و تاکید بر جدی بودن تهاجم‌ فرهنگی‌ دشمن‌ آخرین رویداد رسمی ثبت شده در جریان سفر سوم ایشان به قم بوده است.

د) دیدارهای غیر رسمی و ثبت نشده

آنچه از برخی شواهد و گفت و گوها و اخبار قابل دریافت است، مقام معظم رهبری در طول سالهای اخیر دیدارها و سفرهایی به شهر مقدس قم داشته اند که البته هیچ کدام خبری نشده و اطلاعات کاملی از آنها در دست نیست.

سفر به مسجد مقدس جمکران، دیدار با مراجع عظام و فضلا از جمله آیت الله بهاالدینی، آیت الله صافی، آیت الله مشکینی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله بهجت، آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله استادی و آیت الله مصباح یزدی از جمله این دیدار ها هستند.

اطلاعات رسیده حاکی از دیدارهای مکرر مقام معظم رهبری با آیت الله بهجت در زمان ایشان، دیدار با مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، دیدار با مرحوم آیت الله مشکینی، بحث های علمی و فقاهتی در دیدارها با آیت الله شبیری زنجانی و زیارت حرم حضرت معصومه(س) توسط ایشان است.

ایشان همچنین در طول سالها و مخصوصا در جریان فتنه سال گذشته بارها به مسجد مقدس جمکران رفته و در برخی موارد توسط مردم نیز مشاهده شده اند

ایشان همچنین در طول سالها و مخصوصا در جریان فتنه سال گذشته بارها به مسجد مقدس جمکران رفته و در برخی موارد توسط مردم نیز مشاهده شده اند.

حجت السلام والمسلمین كعبی عضو مجلس خبرگان رهبری از قول سید حسن نصرالله دبیر كل حزب الله لبنان نقل می کند: یك دفعه به همراه شورای حزب الله لبنان محضر مقام معظم رهبری بودیم. اوج سختی و تنگنایی ما بود و خیلی به حزب الله سخت می گذشت. كنفرانس شرم الشیخ هم صورت گرفته بود، همه توطئه ها شده بود كه حزب الله را نابود كنند. موقعی كه ما با رهبر معظم جهان اسلام دیدار داشتیم، ایشان به ما امید داد و فرمود :"شما پیروز می شوید، این چیزها زیاد مهم نیست " سپس اضافه كردند : "من در اداره امور كشور بعضی وقتها حل مسائل برایم دشوار می شود و دیگر هیچ راهی پیدا نمی شود . به دوستان و اعوان و انصار می گویم كه آماده شوید به جمكران برویم . راه قم را پیش می گیریم و راهی مسجد جمكران می شویم . بعد از راز و نیاز با آقا، من احساس می كنم همانجا دستی از غیب مرا راهنمایی می كند و من در آنجا به تصمیمی می رسم ومشكل بدین صورت حل می شود و همان تصمیم را عملی می كنم."

منبع: شبکه خبری برنا

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور