تبیان، دستیار زندگی
وقتی تنها یكسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رهبر این انقلاب یعنی امام خمینی (ره) روزی را برای حمایت جهانی از مردم فلسطین تعیین كرد، شاید كمتر كسی در دنیا فكر می كرد كه این روز پس از گذشت سال ها، نه تنها پابرجا بماند بلكه تبدیل به روزی جهانی شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز قدس، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین


وقتی تنها یكسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رهبر این انقلاب یعنی امام خمینی (ره) روزی را برای حمایت جهانی از مردم فلسطین تعیین كرد، شاید كمتر كسی در دنیا فكر می كرد كه این روز پس از گذشت سال ها، نه تنها پابرجا بماند بلكه تبدیل به روزی جهانی شود.

بعد از گذشت یك سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، با تدبیر امام خمینی (ره) و به پیشنهاد وزیر امور خارجه وقت كشورمان، آخرین جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان "روز قدس" نامگذاری شد تا لااقل یك روز از سال همه به فكر فلسطین و فلسطینیان باشند.

روز قدس

بدین ترتیب در 16 مرداد 1358، پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای رژیم صهیونیستی، امام خمینی (ره)، از مسلمانان جهان خواستند تا آخرین جمعه ماه مبارك رمضان را به عنوان روز قدس انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند.

البته، سال‌‏ها قبل از پیروزی انقلاب، کشورهای عربی و در راس آن سازمان آزادی بخش فلسطین روزی را در ماه اکتبر که یادآور پیروزی فلسطنیان در دره کرامه بود روز فلسطین عنوان کردند. منشاء این نامگذاری نیز به این مساله برمی گردد كه بعد از جنگ چند روز سال 1967 و شکست مصر و سوریه، برای اولین بار فلسطینی ‏ها توانستند با یک سلسله عملیات نظامی در دره کرامه که مرز اردن و سوریه بود ارتش اسرائیل را به داخل آن منطقه بکشانند و با عملیات چریکی لطمات بسیاری شدیدی علیه رژیم صهیونیستی وارد کردند.

به دنبال این پیروزی، آن روز تاریخی به «معرکه کرامه» و «روز جهانی فلسطین» عنوان شد و در ماه اکتبر مراسمی در این روز در همه جا برگزار می شد ولی این نامگذاری هویتی عربی داشت و به همین خاطر مورد استقبال برخی مسلمانان و کشورهای اسلامی قرار نگرفت اما وقتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آخرین جمعه ماه مبارك رمضان برای نامگذاری به عنوان روز جهانی قدس پیشنهاد شد و امام خمینی (ره) با دوراندیشی این مساله را تثبیت كردند، اهمیت و فراگیری این روز بیشتر از روز جهانی فلسطین كه پیشتر مطرح شده بود، نمایان گشت.

از آن سال (1358) تا كنون، هر سال مردم كشورمان با گرامیداشت روز قدس، در آخرین جمعه ماه رمضان در كنار برگزاری نماز جمعه، به برپایی راهپیمایی و تظاهرات اقدام می كنند تا بدین ترتیب حمایت خود از جنبش مردم فلسطین و خشم و انزجار خود از جنایات رژیم صهیونیستی را نشان دهند.

همزمان با برپایی راهپیمایی روز قدس در ایران، مردم مسلمان در بسیاری از كشورهای جهان بویژه كشورهای اسلامی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین دست به تظاهرات و راهپیمایی می زنند و این مساله هر سال بازتاب های گسترده رسانه ای را به همراه دارد.

امام خمینی (ره) فرمودند: « روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرت ها فهماند که دیگر آنها نمی توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم (ص) می‌دانم و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم.»

یكی از نكات قابل توجه در تعیین آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس، تاكید بر حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم است، بطوریكه امام خمینی (ره) نیز در همین رابطه فرمودند: « روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرت ها فهماند که دیگر آنها نمی توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم (ص) می‌دانم و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم.»

روز قدس

امام خمینی (ره) همچنین در شرح جهانی بودن این روز گفت: « روز قدس، جهانی است و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملت هایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند؛ روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند... روز قدس، روزی است که باید سرنوشت ملت های مستضعف معلوم شود و باید ملتهای مستضعف در مقابل مستکبرین اعلان وجود بکنند. باید همانطور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید، و خواهد مالید، تمام ملت ها قیام کنند و این جرثومه های فساد را به زباله دان ها بریزند. »

پس از دعوت بنیانگذار انقلاب اسلامی، این روز در ایران به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شد و همه ساله در كشورمان مردم قبل از اقامه نماز جمعه به راهپیمایی در حمایت از مردم فلسطین می پردازند. در شماری از کشورهای اسلامی نظیر ترکیه، اندونزی، بحرین، لبنان و پاکستان و حتی برخی از کشورهای غیر اسلامی نظیر ایالات متحده آمریکا و انگلستان نیز، تظاهراتی در برخی از مراکز اسلامی و با حضور گروهی از مسلمانان و غیرمسلمانان برگزار می شود.

در روز قدس، گروه هایی از یهودیان و طرفداران رژیم صهیونیستی در برخی کشورهای اروپایی و آمریکا، تظاهراتی را علیه این مراسم به راه می اندازند و در اسرائیل نیز تظاهراتی در اعتراض به برگزاری مراسم روز قدس - که آن را نماد صهیونیسم ستیزی می دانند - برگزار می شود كه خود این مساله تاثیرگذاری نامگذاری روز قدس را نشان می دهد و بر جهانی شدن این روز صحه می گذارد.

امام خمینی (ره) در سال 58 برای نامگذاری روز قدس پیامی صادر كردند كه متن این پیام كوتاه ولی تاثیرگذار بدین شرح است:

« بسم‌الله الرحمن الرحیم

من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون، این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند.

من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می ‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.

والسلام علیکم و رحمة الله برکاته

روح‌الله الموسوی الخمینی»

حسین هرمزی

بخش سیاست تبیان