تبیان، دستیار زندگی
سال 1373 در پی افتادن اختلافات شدید میان مجاهدین افغان كه چندی قبل،شوروی را شكست داده و از خاك افغانستان بیرون كرده بودند، با هزینه‌های مالی عربستان و امارات، تسلیحات ایالات متحده و كمك‌های اطلاعاتی –امنیتی پاكستان، گروهكی نوظهور به نام «طالبان» سر برآورد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رازهایی از تدابیر الهی رهبر انقلاب


سال 1373 در پی افتادن اختلافات شدید میان مجاهدین افغان كه چندی قبل،شوروی را شكست داده و از خاك افغانستان بیرون كرده بودند، با هزینه‌های مالی عربستان و امارات، تسلیحات ایالات متحده و كمك‌های اطلاعاتی –امنیتی پاكستان، گروهكی نوظهور به نام «طالبان» سر برآورد كه از طلاب وهابی و سلفی ضدشیعه و بسیار تندرو تشكیل شده بود.
این گروهك ابتدا از سوی مجاهدین افغان كه افغانستان را از زیر سلطه شوروی سابق نجات بخشیده و به اشغال آن از سوی ارتش سرخ كمونیستی اتحاد جماهیر شوروی با مقاومتی تحسین‌برانگیز، پایان داده بودند، چندان جدی گرفته نشد. همین موضوع موجب شد طالبان به قسمت‌هایی از خاك افغانستان دست ‌اندازد و آن‌ها را تصرف كند.

رهبری-دیدار با دانش آموزان

طالبان كه توسط مشتی طلبه وهابی شكل گرفته بود، رفته – رفته به تصرفات خود افزود و پس از 4-3 سال موفق شد ضمن تصرف كابل پایتخت  افغانستان، بیش از 90 درصد خاك این كشور را تحت سیطره خود بگیرد. از آن پس این گروهك كه دچار خودبزرگ‌بینی مفرط شده بود، دست به ایذاء و آزار ساكنان شرق ایران می‌زد و با اقدامات مختلف سعی داشت به جمهوری اسلامی آسیب وارد كند.

در تابستان سال 77 این گروهك تندرو كه از سوی آمریكا، عربستان، امارات عربی متحده و پاكستان به شدت‌ تشویق می‌شد و تحت حمایت این كشورها بود، دست به اقداماتی زشت و دور از آداب دیپلماتیك زد و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی و تعدادی از دیپلمات‌های ایرانی را كه در شهر مزار شریف به مردم مظلوم افغان خدمت می‌كردند، اسیر كرد و آن عزیزان را در زیرزمین كنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف به نحو بسیار فجیعی به شهادت رساند. این عمل شنیع طالبان به منزله اعلام جنگ به ایران بود و از پشت صحنه توسط آمریكا هدایت می‌شد. ایالات متحده قصد داشت با انجام این اقدام بسیار تحریك‌آمیز، پای ارتش و سپاه جمهوری اسلامی را به افغانستان باز كند و بعد با اعلام متجاوز بودن ایران، ضمن تبلیغات فراوان علیه كشورمان و این كه تهران به كابل لشكر كشی كرده است، خود نیز با تشكیل ائتلافی بین‌المللی، به ایران اعلام جنگ كند. حملات اشرار طالبانی نیز به مرزهای شرقی كشور تشدید شد تا جمهوری اسلامی بیش‌تر تحریك شود و به افغانستان تهاجم نظامی كند.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به حضور در شرق كشور فرمان دادند تا ضمن تحت ‌نظر قرار دادن تحركات طالبان، قدرت نظامی ایران را كه گروهكی چون طالبان را ظرف چند ساعت می‌بلعید، نمایان كنند. طالبان وقتی خشم توفنده سپاه ایران را مشاهده كرد كه تنها برای انجام یك مانور تاكتیكی برای حساب بردن آن‌ها به شرق كشور عزیمت كرده بود، آن‌چنان برخود لرزید كه كیلومترها از مرز عقب‌نشینی كرد

اما باز هم تدابیر الهی ولی امر مسلمین جهان چاره‌ساز شد و ضمن آن كه گروهك وهابی طالبان را بر سر جای خود نشاند، آمریكا را نیز كه چنگ و دندان تیز كرده بود تا به ایران حمله كند، ناكام گذارد. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به حضور در شرق كشور فرمان دادند تا ضمن تحت ‌نظر قرار دادن تحركات طالبان، قدرت نظامی ایران را كه گروهكی چون طالبان را ظرف چند ساعت می‌بلعید، نمایان كنند. طالبان وقتی خشم توفنده سپاه ایران را مشاهده كرد كه تنها برای انجام یك مانور تاكتیكی برای حساب بردن آن‌ها به شرق كشور عزیمت كرده بود، آن‌چنان برخود لرزید كه كیلومترها از مرز عقب‌نشینی كرد. یعنی فقط یك عرض‌اندام كوچك سپاه برای فراری دادن طالبان و جلوگیری از اجرای نقشه كاخ سفید برای ایجاد جنگ بین ایران و افغانستان كافی بود. این برنامه دشمن نیز با تصمیم هوشمندانه و خردمندانه رهبر حكیم انقلاب اسلامی با شكست مواجه شد. چندی نگذشت كه همین طالبان چون ماری كه در آستین ایالات متحده پرورش یافته بود، به خصم آمریكا بدل شد و ضربه‌های هولناك و سنگینی بر این كشور وارد كرد  تا جایی كه اینك آمریكا در چاهی به نام طالبان كه خود كنده است گرفتار است ولی به لطف خداوند متعال، ادعیه آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و حكمت و هوشیاری نایب امام زمان(عج) كوچك‌ترین گزندی به ایران نرسیده است!

محمدمهدی تقوی

بخش سیاست تبیان