• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 5181
  • پنج شنبه 12/12/1389
  • تاريخ :

هویت زنان و مسئله ای به نام پوشش


ارتباط بین دو مقوله هویت و جنسیت، سرآغاز بسیاری از مباحث و موضوعات است. این مسئله در رابطه با هویت زنان از حساسیت بیشتری برخوردار است. آنچه مهم است اینکه چه عناصری موجب شکل گیری این هویت می شوند. به نظر می‌رسد رسانه های جمعی از مهم ترین و تاثیر‌گذارترین ابزارهای شکل‌گیری هویت هستند.


رسانه ها می توانند با معرفی و تکرار یک عنصر و یا مجموعه ای از عناصر،موجب تشدید یک نگرش و یا تغییر نگرشی دیگر شوند.

هویت چیست؟

حجاب

یکی از مفاهیم پیچیده در علوم انسانی و اجتماعی،مفهوم هویت است. به نظر می‌رسد اشتراک بر سر ارائه تعریفی مشخص از این مفهوم تقریبا وجود ندارد. این مفهوم وقتی در کنار مفهوم جنسیت قرار می‌گیرد، بر پیچیدگی آن افزوده می شود. چرا که عدم ارائه درست و مناسب از هویت زنان و مردان، موجب بروز تداخل ها و تفاوت‌هایی می شود که می توانند منشاء بسیاری از مسائل و مشکلات شوند. مسئله مهم آن دسته از مواردی است که موجب شکل گیری هویت می شوند. عناصری از قبیل خانواده و جامعه به اضافه جنسیت، از جمله عناصر اساسی در تشکیل هویت هستند.

اما در رابطه با زنان می توان اینطور بیان کرد که در جامعه امروز با نوعی ابهام در رابطه با هویت و عناصر هویتی خویش مواجه هستند. هویت به تنهایی امری ناپایدار است و برای زنان جامعه ما این ناپایداری به همراه برخی از مسائل دیگر موجب شده تا ابهاماتی در این زمینه وجود داشته باشد و زنان جامعه ما با بحران های هویتی دست و پنجه نرم کنند. این موضوع دلایل مختلفی دارد مثل فراز و نشیب هایی که در طی تاریخ جامعه ما به خود دیده و دگرگونی‌های اجتماعی که همیشه به نوعی وجود داشته است.

در جریان زندگی روزمره ما خودمان را از طریق کنش های متقابل به دیگران نشان می دهیم. این یک فرایند است که به طرق مختلفی صورت می گیرد. مثلا روش ها یا اعمالی همچون صحبت کردن، انتخاب نوع پوشش، طریقه گفتگو با دیگران و... می توانند به عنوان عناصر تشکیل دهنده هویت باشند.

پوشش و هویت

یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده هویت، موضوع حجاب و پوشش است. این مسئله در جامعه ما به دلیل وجوب قانونی حجاب، شکل و شمایل ویژه ای به خود می گیرد. به این صورت که عده ای حجاب دارند و به آن معتقدند و خود را ملتزم به رعایت آن می دانند. عده ای هم هیچ اعتقادی به آن ندارند و تنها به خاطر رعایت قانون آنرا حفظ می کنند. این عده با کیفیت های گوناگونی در جامعه ظاهر می شوند و انواع و اقسام حجاب ها را به نمایش می گذارند که البته در برخی از موارد به نظر می رسد حجاب نمادین آنها بیشتر جنبه ای تزئینی به خود گرفته است. در برخورد با چنین مواردی این سوال در ذهن ایجاد می شود که پدیده موسوم به «بد‌حجابی» که اکنون گریبانگیر برخی از شهروندان یعنی دختران و زنان جوان جامعه ما شده است، چرا به این شکل درآمده است؟

مساله اساسی این است که اساسا چرا این پدیده در ایران به این شکل نمود دارد و چگونه می‌توان در مورد آن اندیشید و چگونه می‌توان مسئولان را به اتخاذ تدابیر بیشتر کارشناسی شده ترغیب نمود و بالاخره چگونه می‌توان جوانان را به رعایت حجاب، مجاب کرد؟

حجاب

آنچه مشخص است اینکه در مساله حجاب در ایران چندین موضوع وجود داشته که می توان آنرا تحت عنوان «تکرار» تعریف کرد. اول اینکه خود عمل تکرار به تنهایی می تواند مساله باشد، یعنی بد‌حجابی، و تکرار دائمی این موضوع به هر طریقی.

مساله دیگر تکرار شعارها و هدف‌های مسئولان در برخورد با این پدیده است؛ یعنی مقابله با ناهنجاری‌های فرهنگی و مقابله با آنچه «نفوذ ارزش‌های غربی، حفظ حریم خانواده‌ها و...» خوانده می‌شود. به این صورت که جملاتی که دربرگیرنده مفاهیمی مبنی بر حفظ حجاب هستند در اماکن عمومی به طرق مختلف دیده می شوند و این تکرار آنقدر عادی شده که به نظر می رسد ارزش واقعی این موضوع را نارس و ناقص کرده است. مساله دیگر تکرار روش‌های برخورد با این موضوع است؛ یعنی به کارگیری نیروی بازدارندگی و استفاده از روش‌های آمرانه، که هر از چند گاهی در جامعه شاهد آن هستیم. مساله چهارم تکرار نتیجه است که هر بار متولیان و مخاطبان هر دو به همان نقطه‌ای بازمی گردند که در ابتدا قرار داشتند. مساله کم و بیش به جای خود باقی است. مساله دیگر تکرار تحلیل‌هایی است که از سوی موافقان و مخالفان مطرح می‌شود که البته علت این همه تکرار در یک امر اجتماعی خاص، خود جای تامل و تفکر بسیار دارد.

اما آنچه مهم است فهم این مطلب است که باور داشته باشیم درک واقع‌بینانه مساله پوشش بانوان - و کمتر از آن پوشش مردان - مستلزم فهم تاریخ، فرهنگ و مناسبات زندگی ایرانی است. یک برداشت از منظر جامعه‌شناسی تاریخی ایران ما را به این نکته توجه می‌دهد که اساسا نوعی تعارض فرهنگی و ناهمگرایی ارزشی در جامعه و در مناسبات دولت و مردم از گذشته وجود داشته است. این مهم نیست که دولت‌ها و حکومت‌های ایرانی چه می‌خواهند، مهم این است که همواره نوعی ناهمزبانی با مخاطبان و شهروندان در این میان مطرح بوده است.

یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده هویت،موضوع حجاب و پوشش است. این مسئله در جامعه ما به دلیل وجوب قانونی حجاب،شکل و شمایل ویژه ای به خود می گیرد. به این صورت که عده ای حجاب دارند و به ان معتقدند و خود را ملتزم به رعایت آن می دانند.عده ای هم هیچ اعتقادی به ان ندارند و تنها به خاطر رعایت قانون آنرا حفظ می کنند

 شاید اشکال کار آن باشد که دولت در ایران اغلب خود را در ورطه فرهنگ گرفتار می‌کند. فرهنگ جریانی آرام و دست‌یافتنی ولی به شدت فریبنده و پرمخاطره است. در بهترین شرایط نیز نمی‌توان قادر به کنترل و مهار کامل جریان‌های فرهنگی بود و تنها می‌توان با بهره‌گیری از دانش اجتماعی روز آن را شناخت و در راستای آن طرح‌ها و برنامه‌های مدیریتی و سیاستگذاران کلان خود را ارائه نمود.(به نقل از دکتر ملک پور.روزنامه آرمان)

فقدان مبانی نظری مناسب و برنامه ریزی شده موجب شده تا در زمینه های از این دست نتوانیم نتیجه گیری مناسبی داشته باشیم.

آنچه مردم جامعه ما بدان نیازمندند یک مدیریت فرهنگی حساب شده است که پشتوانه ای علمی داشته باشد که مبتنی بر واقعیت های موجود باشد و با در نظر گرفتن مجموعی از شرایط به ارائه راه کارهای مناسب در این زمینه بپردازد.

آنچه مهم است اینکه باید در هر طرح و تدبیری نقش و حضور خود مخاطبان پر رنگ و برجسته باشد. در قوانین و مقررات لازم‌الاجرا در هر امری از جمله کیفیت پوشش، دیدگاه‌ها، گرایش‌ها و مطلوبیت‌های گروه‌های ذی‌نفع از طریق سازمان‌ها، نهادها و پژوهش‌های علمی مستند به واقعیت‌ها، انعکاس داشته باشد. تنها در این صورت است که شهروندان و به ویژه جوانان به امری دعوت می‌شوند که «خود» خواسته‌اند و خواست آنها در قالب سازوکارهای قانونی و حقوقی شکل گرفته و اجرایی شده است.

دکتر احسان اشتهاردیان

بخش اجتماعی تبیان

 


مقالات مرتبط

ورود بد حجاب ها به دانشگاه ممنوع!

ماهواره بدحجاب می سازد

حجاب؛ خاموش کننده عطش غرایز

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
shima a
به نظر میرسد مسئله عمل به حجاب ریشه در تربیت وفرهنگ خانوادگی افراد دارد ولی تاثیر جامعه ودوستان وهمینطور رسانه ها را نمی توان نادیده گرفت.اما از انجا که گرایش به داشتن حیا وبه دنبال آن حجاب مثل همه خوبیهای دیگر امری فطری است همه باید به اندازه مسئولیتمان برای بیدار کردن فطرتها تلاش کنیم و این امر نه با اجبار و زور انتظامی و تحقیر شخصیتها بلکه با بالا بردن اعتقادات دینی و انسانی وگسترش محبت درست در جامعه صورت میگیرد.به جرات میتوانم بگویم بسیاری از خانوم های بدحجاب که در جامعه میبینیم اعتقاد قلبی به حجاب دارند ولی ضعف اعتقاد و عدم آگاهی از فواید حجاب و ضررهای بد حجابی باعث میشوند عامل به آن نباشند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 6/8/1390 - 16:13
مريم
باسلام بااینكه خودم باحجابم وحجاب راهم دوست دارم اماقانون مابااجبار ظاهر افرادرو محجبه كرده اماههمون میدونیم الاعمال بالنیات كاش بیشتراز حجاب روی حیاكه امری درونی وروی ظاهر تاثیر میذاره تاكیدمیكردیم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 13/7/1390 - 1:5
یه ناشناس
بسیار عالی بود .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 19/6/1390 - 13:28
mohsen67
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 30/1/1390 - 20:19
omar_94
قشنگ بود
خودم به شخصه حجاب رو قبول دارم چون هم از لحاظ علمی روانشناسی هم متافیزیک ثابت شده که پوشش نامناسب آثار تخریبی فجیعی بر روان انسان داره ولی هنوز نمیدونیم چطور راهکارهایی برای این مسئله ارائه کنیم؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/1/1390 - 20:6
محمد
هویت بخشی از شخصیت فردی است که فرد به اختیار در محیط پیرامون خود متاثر از آداب،رسوم و فرهنگ بومی خویش یا متاثر از فرهنگ ، تفکر و ایدئولوژی غیربومی از رسانه ها آن را کسب می کند.موضوع مختاربودن در هویت مهمترین مساله هویت می باشد. هویتی که به اجبار و تحمیل برای فرد انتخاب شده بود در ظاهر چه قابل ستایش اما در حقیقت هویتی تهی ، پوچ و عاری از اعتقاد است.آنچه در واقع در مورد مساله حجاب در جامعه ما مشاهده می شود تعلیم فرهنگ پوشش برای جنس مونث از دوران کودکی است. او یاد می گیرد که حجاب خود را در برابر جنس مقابل رعایت کند و گاهی حتی در صورت عدم رعایت آن و در تضاد با فرهنگ دینی خود و تادیب ،تذکر و تنبیه برخی از بزرگان محیطش احساس گناه و شرم می کند. او یاد می گیرد که جنس مقابلش قابل اعتماد نیست و هر آن احتمال طغیان هوس و بروز گناهی بزرگی در کمین است. بدین سان از جنس مقابلش هر روز فاصله بیشتری می گیرد. هنگام ازدواج می رسد و وقت آن است که در پاسخ به ارضاء نیازهای جنسی خود گامی بردارد. اکنون نیاز به ارتباط با جنس مقابل دارد اما او یاد گرفته بود که از جنس مقابلش دوری گزیند..اگر در برقرای ارتباطش با جنس مقابل ناتوان باشد دچار ناراحتی روحی و گاهی عقده جنسی می گردد.گاهی موفق می شود این کار را انجام دهد ولی گاهی نیز فریب می خورد و خود را در دامن گناهی می بیند که دین و فرهنگش سالیان درازی بود که او را از این کار آگاه و برحذر کرده بودند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 21/12/1389 - 12:1
a10a
فکر نمیکنم حجاب ربطی به دولت مردان!داشته باشد.شما اگر قرآن وآیات مخصوص حجاب بخصوص آیات 32و33سوره نور را مطالعه بفرمایید متوجه می شوید که"خداوند"حجاب را امری واجب قرار داده نه امری مستحب یا حتی مباح که خود انسان در رعایت کردن یا نکردن آن مختار باشد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 16/12/1389 - 21:44
mahsa
مطلبتون عالی بود.از اینکه نگرش کلیشه ای به همه چیز نمی کنید واقعا لذت می برم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 15/12/1389 - 10:7
علیرضا شاندیزی از خراسان رضوی
ممنون عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 14/12/1389 - 14:13
علی رضی
از متن جامعه جوانان نظر میدم فقط زور. اگه جلوشو نگیریم فردا روز نمیشه جلوشو گرفت یکی از برجسته ترین استادان دانشگاه المانی دولسفبورگ با صراحت گفته که راهی که از 13 سال پیش در ایران شروع شده همان راهی است که جامعه المان در طی دو صده گذشته پیموده است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 13/12/1389 - 19:57
basir Irani
بسیاری از مسایل اجتماعی از اولین تشکل اجتماعی بشر که همان خانواده است شکل میگیرد . از این رو در اسلام سفارش زیای بر حفظ بنیاد خانواده شده است . حجاب هم یکی از این مسایل است که علاوه بر فرهنگ جامعه به شرایط خانه نیز بستگی زیادی دارد . از این رو برای هرگونه تغییری در مسیله حجاب مانند محجبه بودن یا عدم حجاب باید بنیاد خانواده را مورد مطالعه قرار داد . در عصر حاضر دشمن تلاش زیادی برای برهم زدن روابط گرم خانواده از قبیل شبکه های ماهواره و سایت های پورنو و ... انجام داده است . در چنین شرایطی بسیاری از مسایل خانواده که شامل حجاب نیز می شود مورد تهاجم قرار گرفته و جای خود را به فرهنگ مبتذل غربی می دهد .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 13/12/1389 - 16:12
ناشناس
از ابتدائ طرح حجاب و لزوم آمرانه آن بر اساس قوانین ،یک امر پیوسته مغفول مانده و آن هم اصل مهم رسانه در ابعاد جهانی و اینکه روز به روز این امر در حال گسترش میباشد . همانکه رهبر انقلاب آنرا با نام تهاجم فرهنگی و در عبارتی دیگر شبیخون فرهنگی معرفی نمود ه اند . و متاسفانه هر بار متولیان امر برای مبارزه با این شبیخون از ابزارهای حکومتی و آمرانه استفاده نمودند و بقول نویسنده مطلب با تکرار ، یک تجربه ناموفق را به نمایش گذاشتند . اصل رعایت حجاب همانگونه که در شریعت هم بنظر اینجانب میرسد بیشتر یک امر ارشادیست تا مولوی که باید از درون انسانها الزام آور شود نه با تحکم انتظامی .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 13/12/1389 - 10:21
moradyzade
ععععععععالیه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 13/12/1389 - 7:11
ناشناس
رفتارهای دوگانه دولت ما در مباحث دینی خود باعث بی اعتمادی جوانان نسبت به دین است به عنوان مثال وقتی دولت نیروی امنیت اجتماعی در خیابان میریزد که به دختران و زنان تذکر رعایت پوشش اسلامی بدهند ولی در فیلمهای سینمایی با مجوز ارشاد از همین دولت شاهد بدترین نوع پوشش هستیم (و همچنین در رسانه ملی )باید از یک جوان چه انتظاری داشت؟ آیا به غیر از این است که وی به حق بودن و درستی احکام اسلامی شکاک و بد بین خواهد شد؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 13/12/1389 - 0:30
m_babakj
حجاب فقط پوشش نیست بلکه یک طرز تفکر است که در ظاهر هم شهود پیدا پیدا می کند.
اما عکس این هم می تواند درست باشد و درحقیقت پوشش روی شکل کلی تفکر ما تاثیر می گذارد که چگونه حرف بزنیم رفتار کنیم و ...
تنها راه ایجاد حجاب کار فرهنگی است. زیرا حجاب در تفکرات افراد شکل می گیرد. حجاب اجباری فقط مورد علاقه دولت مردان است نه اسلام. هرچند که همه جای دنیا حجاب در سطوح متفاوت اجباری است.
یک راه حل فرهنگی،پرورش اسطوره های "جذاب" در فیلم ها برای زنان و مردان است. تا زمانی که مردم ما قهرمانانی همچون جومونگ و ستاره های هالیوودی دارند نمی شه از خدا انتظار موجزه داشت.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 12/12/1389 - 16:12
amd477
مطلب جالبی بود اما باید دید نگاه به واقعیت موجود و خواست خود جوانان ما را به چه مسیری هدایت می كند
در حكومت اسلامی نباید زمینه انتخاب بدی و امر نادرست را برای كسی فراهم كرد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 12/12/1389 - 14:9
هاجر
حجاب بی خود نیست حجاب حافظ زن وموجب ازادی وی از شر چشم ناپاکان است حجاب زینت وزیبایی زن است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 12/12/1389 - 13:30
aliasahwaz
از سعیتون کمال تشکر را دارم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 12/12/1389 - 12:0
محمد
خیلی بیخود بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 12/12/1389 - 11:33
mah722
واقعا ععععععععالیه!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 12/12/1389 - 11:20
sartin
ععععععععالیه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 12/12/1389 - 0:52
مطالب مرتبط
  • کدام دختران بدحجاب ترند؟
    کدام دختران بدحجاب ترند؟
    با افزایش ناخشنودی از جنسیت در دختران احتمال ایجاد پوشش های نامناسب به نحو معنی داری افزایش پیدا می کند و افزایش ناخشنودی از جنسیت می تواند تا دو برابر تخصیص افراد به گروه های بدحجاب، بی حجاب و با پوشش نامناسب را در خیابان و مراکز خرید افزایش دهد.
  • بحران انسان معاصر
    بحران انسان معاصر
    اصر دین و بحران هویت جوانان (3) بحران‏هاى انسانى الف: بحران مرگ و فنا این پرسش همواره ذهن آدمى را به خود مشغول داشته است كه من جاودانه‏ام یا با مرگ در بیابان فنا و نیستى فرو مى‏افتم؟ سردرگمى در جست و جوى پاسخ به ...