تبیان، دستیار زندگی
بنابر برآورد سازمان ملل متحد تنها در ایالت سند اکنون حدود یک میلیون نفر در حال گریز از سیل هستند. پیش‌بینی می‌شود که در ظرف روزهای آتی، وضعیت در این ایالت وخیم‌تر شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادامه سیل پاكستان

یک شهر دیگر پاکستان غرق شد

بخش سیاسی-  در حالی که نیروهای امدادی در پاکستان در تلاش هستند تا با ایجاد خاکریز، مانع از رسیدن سیل به شهرهای بزرگ شوند، روز یکشنبه 29 اوت شهر سوجاوال، در ایالت سند، در زیر آب غرق شد.

پاکستان

بیشتر ساکنان شهر 250 هزار نفری سوجاوال پیش از رسیدن سیل روز یکشنبه به شهر، از محل تخلیه شده‌ بودند.روز شنبه نیزسیل شهر تاریخی تاتا را فرا گرفت و 350 هزار نفر ساکنان این شهر به مناطق مرتفع پناه برده‌اند.

در همین حال نیروهای امدادی پاکستانی تلاش می كنند با ساختن خاکریز، راه ارتباطی دو شهر سوجاوال و تاتا را باز نگه دارند؛ راهی که بخش‌هایی از آن در زیر آب رفته است.

روز جمعه آب از سیل‌بندهای رودخانه سند عبور کرد، و سرانجام در روز یکشنبه شهر سوجاوال را در کام خود فرو برد؛ این شهر در 150 کیلومتری جنوب شرق کراچی قرار دارد.

در پی بارش‌های موسمی، در شمال غرب پاکستان از نزدیک به یک ماه پیش این کشور با سیل‌های گسترده دست و پنجه نرم می‌کند؛ سیلاب‌هایی که هم‌اکنون به زمین‌های هموار ایالت سند واقع در جنوب پاکستان رسیده‌ است.

این‌سیلاب‌ها تاکنون به بخش گسترده‌ای از زمین‌های کشاورزی و بیش از یک میلیون خانه آسیب وارد کرده است؛‌ برپایه گزارش‌های منتشر شده، بیش از هشت میلیون نفر از سیل‌زدگان، نیاز فوری به کمک‌ دارند.

سازمان ملل متحد، ارتش پاکستان و تعداد بی شمار گروه امدادی داخلی و خارجی به سیل‌زدگان دارو، غذا و آب می‌رسانند.

روز شنبه ایالات متحده اعلام کرد که برای کمک به مناطق آسیب‌دیده، 18 هلی‌کوپتر دیگر به پاکستان اعزام می‌کند.آمریکا پیش از این 13 هلی‌‌کوپتر و سه فروند هواپیمای سی 130 رابرای کمک به سیل‌زدگان اختصاص داده بود.

در سراسر پاکستان، نزدیک به 17 میلیون نفر از سیلا‌ب‌های اخیر آسیب دیده‌اند؛ نبود آب سالم آشامیدنی، کمبود غذا و فقدان امكانات بهداشتی، از جمله مشکلاتی است که سازمان‌های کمک‌رسانی به شدت در مورد آنها ابراز نگرانی کرده‌اند.

بنابر برآورد سازمان ملل متحد تنها در ایالت سند اکنون حدود یک میلیون نفر در حال گریز از سیل هستند. پیش‌بینی می‌شود که در ظرف روزهای آتی، وضعیت در این ایالت وخیم‌تر شود

فاجعه در سند

در ایالت سند اوضاع به شدت بحرانی است. این ایالت، ‌جنوبی‌ترین ایالت پاکستان است. با وسعتی حدود 140 هزار کیلومتر مربع حدود 40 میلیون جمعیت دارد. مرکز آن شهر 14 میلیونی کراچی است.

حیدرآباد و تاتا (به زبان محلی: تتو) از شهرهای بزرگ آن هستند. اهالی تاتا به شهرها و روستاهای مجاور گریخته‌اند. عده‌ای از آنان به بالای تپه‌ "ماکلی" پناه برده‌اند، جایی که زیارتگاه اهالی است.

مردم از کمبود غذا و کمک‌های درمانی در رنج هستند. گروهی از آنان دیروز در ایالت سند یک شاهراه را به عنوان اعتراض بند آورده بودند. آنان شکایت می‌کردند که مقامات برای جلوگیری از شکستن سد هیچ تلاشی را سازمان نداده‌اند.

بنابر برآورد سازمان ملل متحد تنها در ایالت سند اکنون حدود یک میلیون نفر در حال گریز از سیل هستند. پیش‌بینی می‌شود که در ظرف روزهای آتی، وضعیت در این ایالت وخیم‌تر شود. رودخانه سند (ایندوس) مدام پرآب‌تر می‌شود .مقامات این ایالت می گویند مقدار سیلابی که وارد رودخانه سند شده، چهل برابر ظرفیت عادی این رودخانه است.در ظرف سه روز گذشته در این منطقه سیل حدود 350 روستا را به کام خود کشیده است.

صندوق بین المللی پول می گوید سیل پاکستان، مقامات این کشور را با یک چالش بزرگ اقتصادی مواجه کرده است.

دولت پاکستان هزینه بازسازی مناطق سیل زده را حدود پانزده میلیارد دلار تخمین زده است.

واکنش دولت پاکستان به سیل اخیر و نحوه کمک رسانی با انتقادهایی همراه بوده است.

سازمان ملل هشدار داده که تعداد زیادی از نزدیک به سه میلیون کودک سیل زده در پاکستان در معرض بیماری های خطرناک هستند.

بانک جهانی نیز تاثیر سیل اخیر در وضعیت اقتصادی پاکستان را فاجعه آمیز خوانده و گفته است این سیل سبب شده که معادل یک میلیارد دلار به محصولات کشاورزی این کشور خسارت وارد شود.

منبع:: جام جم آنلاین

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور