تبیان، دستیار زندگی
بحرین کشوری که تا 2050 سنی مذهب می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحرین کشوری که تا 2050 سنی مذهب می شود
بحرین

بخش سیاسی-  پادشاهی بحرین کشوری است جزیره‌ای در خلیج فارس. پایتخت آن منامه، زبان رسمی آن عربی است و استفاده از زبان‌های انگلیسی، فارسی و اردو هم بسیار رایج است. بحرین به پنج استان بخش شده و تا ۳ ژوئیه ۲۰۰۲ دارای ۱۴ شهر بود. این کشور از ۳۲ جزیره تشکیل شده ‌است. بحرین از سال ۱۸۲۰ تحت سرپرستی کشور بریتانیا بوده، و در سال ۱۹۷۱ استقلال کامل یافته‌ است.

بحرین مدتی در زمان ساسانیان در قلمرو ایران بود. از سال ۱۵۲۲ تا ۱۶۰۲ مدتی در دست پرتغالی‌ها قرار گرفت. در سال ۱۶۰۲، پس از اخراج پرتغالی‌ها از خلیج فارس، جزیرهٔ بحرین به دست دولت صفوی افتاد و سلطهٔ ایران بر آن (به جز دوره‌های کوتاهی از حملهٔ عمانی‌ها) تا سال ۱۷۸۳ میلادی ادامه داشت. از سال ۱۷۸۳، جزیرهٔ بحرین به دست خاندان آل خلیفه (که از اعراب شبه‌جزیرهٔ عربستان بودند) افتاد که از قرن نوزدهم تا سال ۱۹۷۱ تحت‌الحمایهٔ انگلیس بودند. با این حال، در دوران قاجار و پهلوی، ایران هنوز مدعی مالکیت بر بحرین بود تا آنکه در سال ۱۹۷۱، پس از میانجی‌گری سازمان ملل و همزمان با اعلان استقلال بحرین از انگلیس، ایران ادعای حاکمیت بر بحرین را کنار گذاشت.

حکومت دولت صفوی و سلطه ایران بر بحرین موجب گردید که اکثریت جمعیت این کشور شیعه مذهب و از پیروان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) شوند

حکومت دولت صفوی و سلطه ایران بر بحرین موجب گردید که اکثریت جمعیت این کشور شیعه مذهب و از پیروان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) شوند. حدود 80 % جمعیت بحرین شیعه هستند. تشیع توسط قبیله عبدالقیس وارد بحرین شده‌ است. بحرین پس از ایران و عراق و آذربایجان چهارمین مرکز شیعی در جهان اسلام است. حوزه علمیهٔ بحرین از حدود ۴۰۰ سال گذشته بسیار فعال بوده است. تا حدود سه دهه پیش شیعیان بحرین برای حضور در عرصه سیاست این کشور تلاش نمی کردند و زیر فشار هم نبودند اما با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، شیعیان بحرین که اکثریت جمعیت در این کشور را تشکیل می دهند، تلاش کردند با نمونه برداری از انقلاب اسلامی، روز به روز بیشتر در دستگاه حاکمیت بحرین نفوذ کنند.

از همان اوایل آغاز تحرکات شیعیان برای نفوذ در دستگاه قدرت، خاندان حاکم بر بحرین نیز احساس خطر کرده و مبارزه نامحسوس که گاهی به دلیل شدت گرفتن به مبارزه محسوس و علنی تبدیل می شد را علیه این شیعیان آغاز کرد. از همان سال ها نیز پدیده تغییر بافت جمعیتی برای تبدیل کردن اهل سنت به اکثریت، در بحرین آغاز شد. خاندان حاکم در این کشور با پذیرفتن مهاجران سنی مذهب از دو کشور اردن و سوریه، و اعطای گذرنامه بحرینی به آنان، کم کم تلاش کرده که جمعیت اهل سنت را افزایش دهد. نکته جالب توجه این است که کشور بحرین به رغم جمعیت حدود 600 هزار نفری که دارد، اما از فرصت شغلی بسیار کمی نیز برخوردار است و اکثر جوانان این کشور از بیکاری رنج می برند. این در حالیست که مهاجران اردنی و سوریه ای تبار بلافاصله پس از دریافت گذرنامه بحرین در پست های مهم به ویژه در سازمانهای نظامی مانند ارتش و پلیس مشغول به کار می شوند.

بحرین

در همین راستا شیعیان بحرین آبان ماه سال گذشته در شهر منامه پایتخت بحرین زنجیره انسانی به طول چهار کیلومتر تشکیل داده و نسبت به تلاش دولت حاکم برای تغییر بافت جمعیتی به شدت اعتراض کردند. شرکت کنندگان در این برنامه، به اقدام دولت در دادن تابعیت بحرینی به افراد خارجی و سنی مذهب برای تغییر بافت جمعیتی این کشور معترض بودند. آنها می گفتند دولت از این طریق به دنبال تغییر نسبت اهل تسنن به شیعیان در این کشور است. این زنجیره انسانی بزرگترین زنجیره در نوع خود در بحرین به شمار می رفت و براساس نظر برنامه ریزان، 25 هزار نفر در این برنامه حضور داشتند. این معترضان معتقد بودند که تا سال 2010 میلادی، تابعیت بحرینی به 260 هزار نفر واگذار شده است. در صورت ادامه یافتن تغییر بافت جمعیتی، کارشناسان پیش بینی کرده اند بیش از 80 درصد جمعیت کشور بحرین در سال 2050 سنی مذهب خواهند بود.

گفتنی است دولت حاکم در بحرین علاوه بر دنبال کردن طرح تغییر بافت جمعیتی، همواره شیعیان را زیر فشار قرار داده و در بسیاری از این حالات آنان را بازداشت و به بهانه های مختلف زیر شکنجه قرار داده است. برای مثال اردیبهشت ماه گذشته منابع آگاه خبری از بحرین خبر دادند که "جعفر کاظم ابراهیم" فعال حقوقی شیعه توسط نیروهای امنیتی بحرین بازداشت و به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفت. مؤسسه بین المللی دفاع از حقوق بشر "هیومن رایتس" که از این اقدام دولت بحرین مطلع شد، با صدور بیانیه‌ای رسمی خطاب به دولت بحرین، خواستار توقف فوری این گونه رفتارهای وحشیانه ضدانسانی شده و خواستار آغاز تحقیقات فوری در این باره شده بود.

اکنون با توجه به نزدیک شدن انتخابات پارلمانی بحرین که قرار است 23 اکتبر آینده برگزار شود، در اقدامی مشابه هفته گذشته نیز چهار فعال شیعی دیگر در این کشور بازداشت و روانه زندان شدند. در همین حال کارشناسان مسائل سیاسی بحرین اعلام کردند در صورت ادامه یافتن این بازداشت ها و این رفتارهای ضدشیعی توسط مقامات دولتی و نیروهای امنیتی این کشور، این احتمال وجود دارد که جو بحرین متشنج شده و درگیری شیعی – سنی رخ دهد که نتیجه آن جنگ داخلی خواهد بود.

گفتنی است دولت حاکم در بحرین علاوه بر دنبال کردن طرح تغییر بافت جمعیتی، همواره شیعیان را زیر فشار قرار داده و در بسیاری از این حالات آنان را بازداشت و به بهانه های مختلف زیر شکنجه قرار داده است

قابل ذکر است بازداشت این چهار فعال شیعی در حالی رخ داد که دو روز پیش از آن هنگام برگزاری نماز صبح در «مسجد غزالی» که در مرکز بحرین قرار دارد، تعدادی فرد ناشناس که صورت خود را با نقاب پوشانده بودند، با حمله به این مسجد، بخشی از آن را به آتش کشیدند اما به حمدالله آتش فورا توسط نمازگزاران و مسئولان مسجد مهار شد. عاملان آتش سوزی هم فورا پا به فرار گذاشتند. در پی آتش زدن این مسجد کارشناسان مسائل سیاسی – امنیتی در بحرین طی اظهاراتی در مورد این حادثه گفت: وهابییون خراب کار از چنین کارهایی دست نخواهند کشید. آنان همواره مساجد اهل سنت را مورد حمله تخریبی قرار می دهند تا کشور را وارد گودال بی ثباتی و ناامنی کنند.

در پی بازداشت این چهار فعال شیعی، حجة الاسلام شیخ «علی سلمان» دبیرکل جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین، که قدرتمندترین حزب شیعیان بحرین است، طی یک کنفرانس خبری این اقدام نیروهای امنیتی را به شدت محکوم کرده و آن را اقدامی تحریک آمیز نامید. وی در ادامه گفت: متأسفانه در هفته های اخیر اخباری از اقدامات نیروهای امنیتی بیشتر به گوش می رسد و ما اطلاعاتی در دست داریم که این اقدامات با اهدافی تحریک آمیز انجام می گیرد. ما در این کنفرانس خبری اعلام می کنیم که خواستار حل تمام مشکلات از طریق مسالمت آمیز هستیم. بدانید که اقدامات امنیتی نتیجه ای در پی نخواهد داشت و مشکلی را حل نخواهد کرد و بازداشت افراد مانع ادامه اعتراضات نخواهد شد بلکه گره را کورتر خواهد کرد.

وی در ادامه برخی ادعاها مبنی بر تشکیل یک گروه مسلحانه محرمانه برای بر هم زدن امنیت خلیج فارس را به شدت تکذیب کرده و گفت: این ادعایی کاملا دروغ و جعلی است. این افراد بازداشت شده هم تنها کاری که می کنند، فعالیت سیاسی است و به هیچ وجه فعالیت نظامی، امنیتی یا سازمانی ندارند. آنان اصلا اعتقادی به خشونت و مبارزه مسلحانه ندارند. سازمان های رسمی و دولتی با در چارچوب قانون رفتار کنند و بازداشت این افراد اقدامی غیر قانونی بوده است. متأسفانه طی چند وقت اخیر شاهد افزایش آدم ربایی توسط افراد ناشناس و شکنجه افراد ربوده شده هستیم. این رفتاری غیر منطقی و غیر عاقلانه است. از دولت می خواهم که در مورد این رفتارهای جنایت آمیز تحقیق کند و مانع تکرار مجدد آن شود.

در همین حال سازمان اطلاعات و امنیت ملی بحرین با صدور بیانیه ای رسمی وجود هرگونه ارتباط میان چهار فعال شیعه بازداشت شده، با جمهوری اسلامی ایران را تکذیب کرده و گفت: برخلاف برخی اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها و مطبوعات، افراد بازداشت شده هیچ ارتباطی با ایران نداشته و این چهار نفر به هیچ وجه برای بر هم زدن ثبات و امنیت کشورهای حوزه خلیج [فارس]، در صورت حمله نظامی به ایران، نقشه ای نکشیده اند. این اخبار منتشر شده، کذب محض است.

منبع: شیعه نیوز

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور