تبیان، دستیار زندگی
یک سناریو در ماههای آینده این است که مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود اعلام خواهند کرد هواپیماهای اسرائیل در مسیر انجام حمله به تاسیسات هسته ای ایران قرار دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وحشت مقامات اسرائیلی از حمله به ایران
اسرائیل

اخیرا در مقاله "جفری گلدبرگ" یک روزنامه نگار حامی اسرائیل در مجله "آتلانتیک" این موضوع افشا شد که اکثر مقامات برجسته امور اطلاعاتی و نظامی ارتش اسرائیل معتقدند حمله به ایران هیچ سودی برای تل آویو نخواهد داشت و با حمله به ایران مخالفت کرده اند و معتقدند لفاظی های آخرزمانی بنیامین نتانیاهو در مورد این که یک ایران هسته ای تهدیدی بالقوه برای اسرائیل محسوب می شود، بی مورد و محکوم به شکست است.

اگرچه این موضوع از سوی گلدبرگ اشاره نشده اما مقامات ارتش و نهادهای اطلاعاتی اسرائیل از اوایل دهه 90 اعلام کرده بودند با این لفاظی های و سخنوری ها علیه ایران مخالفند و نتانیاهو نیز در مقطعی در زمان حضور در سمت نخست وزیری اسرائیل  در سال 1996 به این لفاظی ها علیه ایران پایان داد و به این موضوع پی برد که این سخنوری ها علیه ایران راه به جایی نخواهد برد.

یک سناریو در ماههای آینده این است که مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود اعلام خواهند کرد هواپیماهای اسرائیل در مسیر انجام حمله به تاسیسات هسته ای ایران قرار دارند

در این مقاله جفری گلدبرگ همچنین موضوع حساسیت زیاد اسرائیل به تایید نهایی حمله به ایران از سوی امریکا افشا شد و این حقیقت را فاش می کند که دولت اسرائیل نمی تواند بدون حضور مستقیم تضمین شده از سوی آمریکا به ایران حمله کند. حال آنکه آمریکا بارها اعلام کرده مخالف حمله به ایران است. گلدبرگ که پیشتر به خاطر الهام گرفتن از مواضع نومحافظه کاران در زمان حمله به عراق مشهور بوده، در مقاله اش عنوان کرد که یک سناریو در ماههای آینده این است که مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود اعلام خواهند کرد هواپیماهای اسرائیل در مسیر انجام حمله به تاسیسات هسته ای ایران قرار دارند. تحت این سناریو اسرائیلی ها به همتایان آمریکایی خود اعلام می کنند که آنها هیچ گزینه ای به جز حمله به تاسیسات هسته ای ایران ندارند چون برنامه هسته ای ایران بزرگترین تهدید علیه اسرائیل محسوب می شود. با این حال کارشناسان و تحلیل گران این سناریو را تقریبا بعید دانسته اند چون آمریکا در این مقطع زمانی به هیچ وجه با حمله اسرائیل به ایران موافق نیست.

اسرائیل

گلدبرگ در این مقاله اعتراف کرده که " گابی اشکنازی" رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نسبت به مفید بودن حمله احتمالی اسرائیل به ایران شک و تردید دارد. اکثر مقامات ارشد اطلاعاتی و دیگر مقامات اسرائیلی مسئول امور سیاست های تل آویو در قبال ایران مدتهاست عنوان کرده اند سخنوری ها و لفاظی های نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد دولت وی علیه ایران در سالهای اخیر محکوم به شکست بوده و چیزی را عاید تل آویو نکرده و نخواهد کرد.

" رونن برگمن" یک خبرنگار حوزه امور امنیتی در ژوئیه 2009 در روزنامه " یدیعوت آحارونوت" گزارش داد که ژنرال "آهارون زوی فارکاش" رئیس سابق امور اطلاعاتی ارتش اسرائیل اعلام کرده که استنباط مردم اسرائیل از برنامه هسته ای ایران به گونه ای دیگر جلوه داده شده است. این ژنرال اسرائیلی و یکسری دیگر از مقامات نظامی- اطلاعاتی از جمله برخی مقامات موساد بر این باورند که هدف اصلی ایران از توسعه برنامه هسته ای خود ایجاد یک بازدارندگی و مقابله با دخالت های آمریکا و همچنین اقدامات واشینگتن در تغییر نظام  در ایران است و این برنامه هسته ای برای اسرائیل تهدید محسوب نمی شود.

در این مقاله جفری گلدبرگ همچنین موضوع حساسیت زیاد اسرائیل به تایید نهایی حمله به ایران از سوی امریکا افشا شد و این حقیقت را فاش می کند که دولت اسرائیل نمی تواند بدون حضور مستقیم تضمین شده از سوی آمریکا به ایران حمله کند

" تریتا پارسی" یک مقاله نویس و تحلیل گر در آمریکا در سال 2007 در کتاب خود فاش کرده بود که استفاده از سخنوری های وقیحانه علیه ایران و نامیدن ایران به عنوان یک تهدید علیه اسرائیل به اوایل دهه 90 باز می گردد. در آن زمان دولت حزب کارگر در اسرائیل تلاش کرد تا کمپینی علیه برنامه مو شکی و هسته ای ایران به راه بیندازد و ایران را به عنوان یک تهدید علیه اسرائیل معرفی کند. در سال 1994 یک کمیته متشکل از چند مقام وزارتخانه های اسرائیل برای بررسی سیاست ها در قبال ایران تشکیل شد. این کمیته در آن زمان به این نتیجه رسید که سخنوری ها و لفاظی های اسرائیل علیه ایران محکوم به شکست است و نتیجه معکوس می دهد.

بنیامین نتانیاهو در مقطعی در اواسط سال 1996 زمانیکه به عنوان نخست وزیر اسرائیل شروع به فعالیت کرد، سخنوری های اسرائیل علیه ایران را متوقف کرد چون نسبت به این موضوع متقاعد شد که ممکن است آمریکا به دنبال بهبود روابط با ایران باشد و مقامات اسرائیلی نگران بودند این اقدام واشینگتن ممکن است باعث کاهش حمایتهای آمریکا از اسرائیل شود. به گفته کارشناسان به  رغم گمانه زنی ها در مورد حمله یک جانبه اسرائیل علیه ایران بسیار بعید است که اسرائیل بخواهد این خطر را کند تا بدون تایید و حضور آمریکا به ایران حمله کند. به همین دلیل است که نومحافظه کاران، جنگ طلبان و لابی آیپک به شدت تلاش می کند تا به باراک اوباما فشار بیاورند تا آمریکا اسرائیل را در حمله به ایران همراهی کند. برخی مقامات اطلاعاتی اسرائیل نیز گفته اند در صورتی که اسرائیل بخواهد به طور پنهانی و بدون اطلاع آمریکا به ایران حمله کند، قطعا مقامات اطلاعاتی آمریکا به این موضوع پی می برند و مانع از این اقدام تل آویو خواهند شد.

اختلاف نظر جدی میان مقامات دولت نتانیاهو و اکثر مقامات نظامی- اطلاعاتی اسرائیل در مورد مفیدبدون یا نبودن حمله به ایران و همچنین مخالفت واشینگتن با هر گونه حمله نظامی به ایران در این مقطع زمانی باعث شده تا عملا مقامات دولت نتانیاهو با یک سردرگمی جدی مواجه شوند.

منبع: الف

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور