تبیان، دستیار زندگی
منابع ناتو اعلام كردند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منابع ناتو اعلام كردند:

پیشرفت عملیات «مشترك» كند است

 با وجود موفقیت‌آمیز توصیف شدن عملیات مشترک نیروهای ناتو و افغان به رهبری آمریکا در منطقه تحت کنترل طالبان در جنوب افغانستان، گزارش‌ها حاکی است که بمب‌های جاسازی شده و تله‌های انفجاری باعث تأخیر در پیشروی نیروهای ناتو و ارتش افغانستان در مرکز ولایت هلمند شده است.

عملیات مشترک ناتو و افغان ها

فرماندهان ناتو عملیات گسترده علیه یکی از اصلی‌ترین مناطق تحت نفوذ طالبان در جنوب افغانستان را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده‌اند و مقامات افغان نیز می‌گویند که در نخستین ساعات این عملیات، که به عملیات مشترک شهرت یافته است، دست‌کم 20 تن از افراد مسلح طالبان کشته شده‌اند.

مقام‌های ناتو همچنین اعلام کرده‌اند که که نیروهای آمریکایی و افغان در شهر مارجه و نیروهای بریتانیایی در منطقه نادعلی با مقاومت چندانی از جانب ستیزه‌جویان طالبان مواجه نشده‌اند.

در عین حال همین منابع اعلام کرده‌اند که در روز نخست این عملیات یک سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی کشته شده اند.

15هزار نیروی بین‌المللی و افغان در منطقه مارجه در استان جنوبی هلمند، که اکنون سال‌هاست در کنترل نیروهای طالبان قرار دارد، عملیات گسترده‌ای را با هدف بیرون راندن طالبان از این منطقه که از نقاط مهم قاچاق مواد مخدر نیز هست، تدارک دیده‌اند.

5هزار نیروی بین‌المللی و افغان در منطقه مارجه در استان جنوبی هلمند، که اکنون سال‌هاست در کنترل نیروهای طالبان قرار دارد، عملیات گسترده‌ای را با هدف بیرون راندن طالبان از این منطقه که از نقاط مهم قاچاق مواد مخدر نیز هست، تدارک دیده‌اند

اکنون با وجود گزارش‌هایی که حاکی از تأخیر در پیشرفت عملیات مشترک است، مقام‌های نظامی ناتو اظهار امیدواری کرده‌اند که در روزهای آینده با ایمن‌سازی کل منطقه و استقرار دولت محلی، امکان خدمات‌رسانی به مردم شهرها و روستاهای منطقه فراهم شود.

پیشتر حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان، ضمن دعوت از نیروهای طالبان برای بر زمین گذاشتن سلاح‌ها از نیروهای نیروهای مشترک افغان و ناتو خواسته بود تا برای پیشگیری از آسیب رسیدن به غیر نظامیان احتیاط لازم را به کار گیرند و از توسل به حملات هوایی در مناطقی که ممکن است خطر آسیب رسیدن به غیر نظامیان وجود داشته باشد، خودداری کنند.

«عملیات مشترک» پس از تغییر راهبرد نظامی ایالات متحده در افغانستان و افزایش نیروهای این کشور و همپیمانانش، بزرگترین عملیات نیروهای بین‌المللی و افغان به شمار می‌رود و از بعد نظامی نیز بزرگترین عملیاتی است که تاکنون در مناطق جنوبی افغانستان انجام شده است.

عملیات مشترک ناتو و افغان ها

بر اساس برنامه رئیس جمهور آمریكا، انتظار مى‌رود كه همه 30 هزار نیروى اضافى براى افغانستان تا تابستان و پاییز سال آینده به این كشور اعزام شوند.

هدف این برنامه این است كه حملات طالبان متوقف شده و از ژوئیه سال 2011 راه براى عقب‌نشینى تدریجى نیروهاى آمریكایى از افغانستان هموار شود.

ارتش آمریكا در حال حاضر 28 هزار نیرو در افغانستان دارد و به گفته تحلیلگران عملیات مارجه آزمونی برای استراتژی جدید امریکا در افغانستان خواهد بود و نشان خواهد داد که افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان تا چه حد در دستیابی به اهداف تعیین شده توسط رئیس جمهور ایالات متحده مؤثر است.

سومین روز از عملیات گسترده نظامی در افغانستان

ناتو می‌گوید، از زمان شروع عملیات در روز شنبه 13 فوریه ، تا کنون دست کم 3 تن از نیروهای خارجی جان خود را از دست داده‌اند.

عملیات موسوم به "مشترک" که با مشارکت تفنگداران دریایی آمریکا، دیگر نیروهای خارجی و نیروهای افغانستان صورت گرفته است، بزرگ‌ترین عملیات ضد طالبان از زمان سقوط طالبان در سال 2001 تا کنون است. 15هزار سرباز در این عملیات شرکت دارند که 2 هزار تن از آنها به ارتش افغانستان تعلق دارند.

هدف این برنامه این است كه حملات طالبان متوقف شده و از ژوئیه سال 2011 راه براى عقب‌نشینى تدریجى نیروهاى آمریكایى از افغانستان هموار شود

هدف این عملیات بیرون راندن طالبان از مناطقی در ولایت جنوبی هلمند، از جمله مارجه و نادعلی، و شروع هر چه سریع‌تر عملیات بازسازی است. این مناطق در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مناطق کشت خشخاش و تولید تریاک در افغانستان محسوب می‌شوند.

کشته شدن 12 غیرنظامی در حمله‌ موشکی ناتو
عملیات مشترک ناتو و افغان ها

روز یکشنبه 12 غیرنظامی افغان بر اثر شلیک دو فروند موشک ناتو به یک منطقه‌ی مسکونی در ولایت هلمند کشته شدند. ناتو مسئولیت این حادثه را پذیرفته و اعلام کرده که این موشک‌ها به اشتباه به منطقه‌ی نامبرده شلیک شده‌‌اند.

ناتو با انتشار بیانیه‌ای اعلام داشت که هدف اصلی این موشک‌ها یکی از مواضع طالبان بود که از آن به نیروهای ائتلاف شلیک شده بود. شلیک موشکی طالبان به زخمی شدن یکی از سربازهای افغان و یکی از اعضای سرویس خدماتی ناتو انجامید. اما به علت دقیق نبودن هدف‌گیری‌، موشک‌ها به 300 متر دورتر از موضع مورد نظر اصابت کرد که بر اثر آن 12 غیر نظامی در منطقه‌ مسکونی نادعلی کشته شدند.

استانلی مک‌کریستال، فرمانده ‌آمریکایی نیروهای ایساف، با ارسال پیامی به حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان، از این بابت پوزش خواسته و «کشته شدن بی‌گناهان» در این سانحه را «تأسف انگیز» خوانده است. وی گفت: ناتو همه‌ تلاش خود را به کار خواهد برد تا چنین سوانحی تکرار نشود.

حامد کرزای ضمن بیان اینکه قربانیان «اعضای یک خانواده بودند» دستور داده تا مقامات مسئول تحقیقاتی در این رابطه را آغاز کنند.

عملیات "مشترک"، عملیاتی طولانی و دشوار

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد، مراحل اولیه‌ی عملیات مشترک «طبق برنامه» به پیش می‌رود. در همین حال واحدهای بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند که این عملیات هفته‌ها به طول خواهد انجامید.

ژنرال لاورنس نیکولسون، فرمانده تفنگداران آمریکایی در افغانستان، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه‌ CBS پیش‌بینی کرده که عملیات نظامی در مارجه احتمالا تا 30 روز دیگر ادامه خواهد داشت. وی اعلام کرد که «بسیار خوش‌بین‌» است، اما این عملیات بسیار طولانی و دشوار خواهد بود. نیکولسون تصریح کرد که مواد انفجاری کارگذاشته شده توسط شورشیان بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های ناتو بود.

منابع اعلام کرده‌اند که در روز نخست این عملیات یک سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی کشته شده اند

روز یکشنبه آتش سنگین نیروهای طالبان موجب شد که سرعت پیش‌روی تفنگداران آمریکایی کند شود. به نوشته "واشنگتن پست"، آتش نیروهای طالبان به حدی بود که گاهی ساعت‌ها طول می‌کشید تا نیروهای ناتو بتوانند چندصد متر پیش‌روی کنند.

"نیویوک تایمز" نیز از درگیری‌های سنگین در مارجه خبر داده است. این روزنامه از ورود فزاینده‌ نیروهای ناتو به شهر برای پیدا کردن شورشیان و محل اختفای سلاح‌های آنها خبر داده است.

این در حالی‌است که قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، اعلام کرده که نیروهای ائتلاف نتوانسته‌اند تا کنون هیچ منطقه‌ای را در مارجه فتح کرده و از تصرف آنها بیرون بیاورند.

منبع: جام جم آنلاین

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور