تبیان، دستیار زندگی
نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان ، میلیونها مسلمان روزه دار چینی خود را برای برگزاری نماز عید سعید فطر و بزرگداشت این روز فرخنده آماده می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به آداب معنوی مسلمانان چین در عید سعید فطر

با نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان ، میلیونها مسلمان روزه دار چینی خود را برای برگزاری نماز عید سعید فطر و بزرگداشت این روز فرخنده آماده می کنند.

مسلمانان چین

مسلمانان چینی همانند سایر مسلمانان سراسر جهان عید سعید فطر را به شکرانه یک ماه روزه داری و عبادت خالصانه به درگاه حضرت احدیت جشن می گیرند و در این روز بهترین آرزوها را برای امت اسلامی از خداوند متعال مسالت می کنند.

براساس اعلام انجمن اسلامی چین ، دوشنبه هفته جاری مصادف با عید سعید فطر است و مسلمانان چینی در این روز با حضور در مساجد با خواندن نماز عیدسعید فطر این عید بزرگ را جشن می گیرند.

از جمله آداب و سنت های مسلمانان در عید سعید فطر در چین ، دید و بازدیدهایی است که در این روز انجام می شود.

مسلمانان چینی در روز عید سعید فطر عمدتا به دیدار بزرگان فامیل و اقوام خویش بویژه والدین می روند و عید را به آنان تبریک می گویند.

پوشیدن جامه نو ، تهیه غذا و شیرینی سنتی توسط زنان مسلمان از دیگر آیین هایی است که مسلمانان چینی در روز عید سعید فطر نسبت به انجام آن اهتمام دارند

پوشیدن جامه نو ، تهیه غذا و شیرینی سنتی توسط زنان مسلمان از دیگر آیین هایی است که مسلمانان چینی در روز عید سعید فطر نسبت به انجام آن اهتمام دارند.

باتوجه به نزدیکی شصتمین سالگرد تاسیس چین نو ( اول اکتبر ) که روز ملی چین به شمار می رود ، جشن های باشکوهی نیز در چین برگزار می شود که نزدیکی بین دو عید سعید فطر و روز ملی در چین برای مسلمانان این کشور نیز حال و هوای خاصی دارد.

براساس آمارهای رسمی شمار مسلمانان چینی 21 میلیون نفر ذکر شده است و در حال حاضر حدود 45 هزار مسجد در چین وجود دارد.

هرچند شهر پکن به نسبت سایر استانها و شهرهای مسلمان نشین این کشور،میزبان شمار کمتری از مسلمانان است اما در پکن نیز 70 مسجد وجود دارد که هر روز و بویژه در ایام ماه مبارک رمضان شاهد حضور مومنان و سالکان راه حق و حقیقت است.

مسلمانان چینی اهتمام خاصی برای ماه مبارک رمضان و برنامه های عبادی در این ماه دارند و بسیاری از مسلمانان شب ها با حضور در مساجد و خواندن نماز " تراویح " ، ضیافت الله را گرامی می دارند.

مسجد نیوجیه در محله ای به همین نام درشهر پکن خود را برای پذیرایی از هزاران مسلمان چینی در روز عید سعید فطر آماده کرده است و معمولا روز عید فطر یکی از باشکوهترین تجمعات مسلمانان در پایتخت چین است.