تبیان، دستیار زندگی
گذشت و فراموش شدند.......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غزه، باریکه فراموش شده
غزه

رژیم صهیونیستی به رغم گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر مبنی بر افزایش بحران انسانی در نوار غزه، به تحریم‌های ظالمانه‌اش علیه یك و نیم میلیون غیر نظامی بیگناه این منطقه ادامه می‌دهد. این روزها با گذشت حدود هشت ماه از جنگ ویرانگر صهیونیست‌ها در غزه با توجه به ویرانی‌های به جای مانده از این جنگ، وضعیت حاكم بر این منطقه بحرانی‌تر شده است و با وجود حقایق زنده‌ی موجود، محاصره‌ی غزه در مقابل چشم و گوش بسته‌ی جهان عرب و جامعه جهانی ادامه می‌یابد؛ به طوری كه گویا دغدغه‌های جهانی از جمله بحران اقتصادی، رهبران عرب را نیز از یاد غزه غافل نموده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه الشروق -چاپ تونس- در تحلیلی تحت عنوان "غزه‌ی فراموش شده"، به افزایش مشكلات و بحران انسانی نوار غزه و سكوت و موضع منفعل جهان عرب نسبت به این موضوع پرداخته است.

در این تحلیل آمده است: گزارش‌های سازمان ملل متحد در خصوص اوضاع غزه و پیامد‌های تحریم تحمیلی اسراییل علیه این منطقه كه بیش از دو سال به طول انجامیده است، به منزله فریاد‌هایی است كه باید وجدان بشریت را به لرزه در آورده و مانع از ادامه‌ی سهل انگاری و بی‌توجهی‌ به این كوره‌ی آدم سوزی بی‌صدا شود كه مردم فلسطین را در كام خود می‌سوزاند.

این گزارش‌ها حاكی از آن است كه بیش از یك میلیون آواره‌ی فلسطینی كه 70 درصد از ساكنان غزه را تشكیل می‌دهند، در شرایطی بسیار بحرانی و با مشكلات اجتماعی و اقتصادی هم چون بی‌كاری، كمبود آب، برق، نبود امكانات بهداشتی و آموزشی مناسب به سر می‌برند و علاوه بر نتایج محاصره بیش از دو ساله‌ی اسراییل علیه غزه، ساكنان این منطقه با مشكلات شدید ناشی از جنگ اخیر اسراییل به این منطقه در سطوح مختلف نیز دست و پنجه نرم می‌كنند.

این روزها با گذشت حدود هشت ماه از جنگ ویرانگر صهیونیست‌ها در غزه با توجه به ویرانی‌های به جای مانده از این جنگ، وضعیت حاكم بر این منطقه بحرانی‌تر شده است و با وجود حقایق زنده‌ی موجود، محاصره‌ی غزه در مقابل چشم و گوش بسته‌ی جهان عرب و جامعه جهانی ادامه می‌یابد

این تحلیل می‌افزاید: علاوه بر این مشكلات، كشورهای اهدا كننده نیز كه در چارچوب طرح بازسازی غزه متعهد به پرداخت كمك‌های مالی به ساكنان غزه شده‌اند، به تعهدات خود عمل نكرده‌اند و از همان ابتدا نیز بر همه مسلم بود كه آنها اجرای تعهدات خود را مشروط به پایان سیطره‌ی جنبش حماس بر غزه كرده‌اند. از سوی دیگر، برخی موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد كه تعهدات این كشور‌ها دست خوش تسویه حساب‌ها و اهداف سیاسی شده و بُعد معنوی آن در اعلام همدردی با مردم محاصره‌ی شده و جنگ زده‌ غزه، نادیده گرفته می‌شود.

غزه

روزنامه الشروق در ادامه این تحلیل آورده است: با توجه به فرا رسیدن ماه مبارك رمضان و نیاز هر چه بیشتر مردم غزه به كمك‌های بشر دوستانه و با توجه به درخواست‌های مكرر آژانس كار و امدادرسانی آوارگان فلسطینی (آنروا) جهت ارایه‌ی كمك‌های بیشتر به ساكنان غزه و نیاز شدید آنها به مواد غذایی و دارو، برای اعراب و مسلمانان مایه ننگ است كه در این شرایط مسلمانان و اعراب موضعی منفعل اتخاذ كنند و ما شاهد درخواست‌های بین‌المللی برای كمك به مردم فلسطین باشیم.

الشروق می‌افزاید: به رغم اهمیت و جایگاه مساله فلسطین در جهان عرب و ضرورت ایفای نقش هر چه بیشتر اعراب و ارسال كمك به غزه، متاسفانه شاهد كاهش این نقش طی سال‌های اخیر هستیم و می‌بینیم كه در این شرایط سخت و دشوار كه مردم فلسطین در آن بسر می‌برند، اعراب تلاش بیشتر را برای تحقق آشتی ملی و تشكیل یك افق سیاسی برای مساله فلسطین در جهان با هدف ادامه‌ی مذاكرات بیهوده‌ی صلح كه طی سالهای اخیر جز طفره‌روی‌های مداوم اسراییل چیزی در بر نداشته است، خواستارند.

در پایان این تحلیل آمده است: نقش اعراب در این مرحله باید بر تلاش جهت بازگرداندن غزه‌ی فراموش و محاصره شده به مركز توجه جامعه‌ی جهانی متمركز شود تا راه‌كاری جدی و عملی برای پایان دادن به بحران این منطقه در نظر گرفته شود.