تبیان، دستیار زندگی
پاک شدن جوهر مخصوص رای‌دادن در کنار عواملی مانند رای دادن افراد زیر 18 سال، دخالت افراد مسلح در روند رای‌گیری، از جمله مهم‌ترین موارد مطرح شده توسط معترضان به نتیجه انتخابات افغانستان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مایع ایرانی و تقلب انتخاباتی

انتخابات افغانستان

تنها چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، نام مایع سفیدکننده ایرانی گلرنگ هم به فهرست موارد جنجال‌آفرین در انتخابات این كشور همسایه افزوده شد.

به گزارش ایلنا، در دومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات برای جلوگیری از این‌که افراد نتوانند رای مجدد بدهند، جوهری مخصوص را تهیه کرده بود که به ادعای این کمیسیون اثر این جوهر بر انگشت رای‌دهندگان تا چند روز باقی می‌ماند و هیچ ماده شوینده‌ای نمی‌تواند اثرش را پاک کند.

این جوهر پیش از انتخابات توسط مقام‌های ناظر و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد نیز امتحان شد و همه مقام‌های مسئول بر کیفیت بالای آن تاکید داشتند.

با این وجود، روز برگزاری انتخابات بسیاری از رسانه‌ها گزارش دادند که رنگ انگشتان رای‌دهندگان پاک می‌شود.

در این زمینه رمضان بشر دوست، یکی از کاندیداهای مطرح انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به محل کمیسیون مستقل انتخابات این كشور مراجعه کرد و انگشتش را نشان داد که جوهرش به آسانی پاک شده بود.

وی گفت: انگشتم را با مایع ضدعفونی کننده شسته ام و اثر آن پاک شده است.

پاک شدن جوهر مخصوص رای‌دادن در کنار عواملی مانند رای دادن افراد زیر 18 سال، دخالت افراد مسلح در روند رای‌گیری، از جمله مهم‌ترین موارد مطرح شده توسط معترضان به نتیجه انتخابات افغانستان است

داستان رنگ و آثارش بر انتخابات چنان بالا گرفت که حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی خود که عصر روز انتخابات برگزار شد، انگشت خود را به خبرنگاران نشان داد و گفت که از صبح تا حالا پنج بار دستش را با صابون شسته ولی رنگ آن پاک نشده است.

كرزای گفت: اگر کسی دست خود را در تیزآب گذاشته و رنگ را پاک کرده، مسئولیت آن با خودش است.

انتخابات افغانستان

اما گزارش‌های بعدی نشان داد که آنچه رنگ مخصوص را پاک کرده، بر خلاف گفته‌های رئیس‌جمهوری افغانستان، تیزآب نبوده، بلکه مایع سفیدکننده ایرانی "گلرنگ " بوده است و بشر دوست نیز از همین مایع برای پاک کردن جوهر انگشتش استفاده کرده بود.

پاک شدن جوهر مخصوص رای‌دادن در کنار عواملی مانند رای دادن افراد زیر 18 سال، دخالت افراد مسلح در روند رای‌گیری، از جمله مهم‌ترین موارد مطرح شده توسط معترضان به نتیجه انتخابات افغانستان است.

معترضان پاک شدن جوهر را به‌رغم وعده‌های پیشین نشانه بی‌کفایتی برگزار کنندگان انتخابات می‌دانند.

عبدالله عبدالله، رمضان بشر دوست، اشرف غنی احمدزی و میرویس یاسینی، چهار کاندیدای مطرح انتخابات ریاست‌جمهوری هستند که به روند برگزاری انتخابات معترض هستند.

بر اساس نتایج اولیه اعلام شده حامد کرزای با 41 درصد و عبد الله عبدالله با 39 درصد آرا به ترتیب اول و دوم هستند.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده