تبیان، دستیار زندگی
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز تنها با ارائه عکس یک دختر مدعی شد، دختران عراقی هم به دنباله‌روی فرهنگ غربی و آمریکایی پرداخته‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاش آمریکا برای تحمیل فرهنگ غربی به زنان عراقی
نقشه عراق
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز تنها با ارائه عکس یک دختر مدعی شد، دختران عراقی هم به دنباله‌روی فرهنگ غربی و آمریکایی پرداخته‌اند.

به گزارش «شیعه نیوز» نیویورک‌تایمز نوشته: زنان جوان بغداد اعتراف می‌کنند در عراق موضوعات مهم‌تری از لباس و آرایش وجود دارد. اما آن ها نیز معتقدند که در واقع هیچ موضوعی باعث دلشاد شدن آن‌ها نمی‌شود، جز این که یک لباس زیبا بر تن کنند. البته آن‌ها می‌گویند اگر کشورشان دچار جنگ نمی‌شد، مسائل محافظه‌کارانه مذهبی که در زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذاشت، حل نمی‌شد.

مرنا مازین، ‌20 ساله و دانشجوی مهندسی دانشگاه بغداد می‌گوید: زندگی بدون استفاده از مد بسیار کسالت‌آور است. البته، هنگامی که مازین از فشن نام می‌برد، منظورش پیروی کردن محتاطانه از لباس‌هایی است که طراحان لباس در غرب برای تابستان امسال طراحی کرده‌اند.

طبق این گزارش، در روزهای اخیر که دمای بغداد بسیار بالا بود، دختران بغدادی، شلوار جین به همراه تی‌شرت‌های رنگی ولی تیره بر تن می‌کنند و بیشتر موهای خود را در در پشت سر جمع می‌کنند. این روزنامه مدعی شد: بعد از این که آمریکا بر عراق تسلط پیدا کرد،‌ بعضی گروه‌های افراط‌گرا در عراق، حجاب را به زور بر سر زن‌ها و دختران می‌کردند ولی در دو سال اخیر، بعد از این که گروه‌ها از بین رفتند و امنیت نسبی در عراق برقرار شده است،‌ در شهرهایی مانند بغداد، دختران و زنان به صورت آزادانه در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها تردد می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید، حضور سربازان زن آمریکا نیز در عراق، موجب به وجود آمدن تعاملی بین زنان عراقی و سربازان آمریکایی در مورد ورود مد و لباس‌های رنگی به این کشور شده است.

البته در چند سال اخیر، طراحان لباس عراقی، لباس‌های زیبایی را وارد بازار این کشور کرده‌اند که به نوعی تلفیقی بین لباس‌های سنتی و مدرن است و به نوعی پوشش حجاب‌گونه عربی در آن رعایت شده و استقبال خوبی نیز از این لباس‌ها به عمل آمده است.

این گزارش در حالی است که زنان عراقی چه در زمان صدام و چه در زمان اشغال آمریکا که هر دو به ترویج فرهنگ بی‌دینی می‌پرداختند، بر استفاده از پوشش و حجاب سنتی و مذهبی خود تأکید دارند.

تنظیم برای تبیان: امیر محمد پارسی