تبیان، دستیار زندگی
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، اجرای قانون انتقال سفارتخانه امریکا دراسرائیل از شهر تل‌آویو به بیت‌المقدس را برای 6 ماه دیگر به تعویق انداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوباما و  انتقال سفارت

باراک اوباما در حال ارائه پیام نوروزی

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، اجرای قانون انتقال سفارتخانه امریکا دراسرائیل از شهر تل‌آویو به بیت‌المقدس را برای 6 ماه دیگر به تعویق انداخت.

بدین ترتیب، باراک اوباما به شیوه دیرین دو رئیس جمهوری پیشین امریکا در این باره ادامه داده است. جورج بوش نیز که اکثرا بی‌قید و شرط از اسرائیل حمایت می‌کرد، هر شش ماه یک بار درنامه‌ای توضیح می‌داد که توشیح قانون انتقال سفارت امریکا به اورشلیم را به تعویق می‌اندازد.

امضای این نامه‌های تعویق شش ماهه از هنگامی آغاز شد که کنگره امریکا قانونی را تصویب کرد که دولت واشنگتن را به انتقال سفارتخانه خود به اورشلیم ملزم می‌کند.

این قانون در سال ۱۹۹۵ در اوج موفقیت‌های روند صلح خاورمیانه در زمان حیات اسحاق رابین و به عنوان پاداش پیشبرد صلح اسرائیل با یاسرعرفات و اردن تصویب شد. طبق قانون کنگره می‌بایست سفارت امریکا که در دهه‌های اخیر در تل آویو بوده، از ۳۱ مه ۱۹۹۹ به بیت‌المقدس انتقال می‌یافت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، اجرای قانون انتقال سفارتخانه امریکا دراسرائیل از شهر تل‌آویو به بیت‌المقدس را برای 6 ماه دیگر به تعویق انداخت.

اما بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت امریکا، توصیه کرد که این انتقال به بعد از حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی موکول شود تا به دخالت امریکا در تعیین واقعیات در بیت المقدس تعبیر نشود.

اسرائیل می‌گوید که بیت‌المقدس پایتخت آن کشور است، اما فلسطینی‌ها نیز می‌گویند، بیت‌المقدس شرقی پایتخت کشور مستقل فلسطینی است و در مذاکرات نیز دائما بر این نکته پافشاری کرده‌اند. امریکا اکنون در شرق و غرب بیت‌المقدس دو کنسولگری دارد و تمامی کشورهایی نیز که دراین شهر سفارت داشتند در سال‌های اخیر سفارت خود را به تل آویو منتقل کردند.

سفارت آمریکا

این در حالی است که تنش امریکا و اسرائیل بر سر شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری که با روی کار آمدن اوباما اوج‌گیری آن آغاز شد، پس از سفر اوباما به خاورمیانه وارد فاز تازه‌ای شده است.

جورج میچل فرستاده ویژه دولت امریکا که در روزهای آینده وارد منطقه می‌شود، جمعه 5 ژوئن در دیدار با یهودیان امریکا گفت: «دولت‌های اسرائیل مدت‌های مدید درمورد شهرک سازی‌ها به امریکا دروغ گفته‌اند.»

هیلاری کلینتون وزیرامور خارجه ایالات متحده نیز شامگاه جمعه تکرارکرد که اسرائیل باید به هرگونه ساخت و ساز در سرزمین‌های مورد نزاع با فلسطینی‌ها پایان دهد.

باراک اوباما نیز درسخنرانی پنجشنبه خود در قاهره برای جهان عرب و اسلامی، برلزوم توقف خانه‌سازی یهودیان درکرانه باختری تاکید کرد. اما دولت اسرائیل در پاسخ گفته است، اگر اوباما اسرائیل را به اجرای تعهدات دولت‌های پیشین فرا می خواند، امریکا نیز باید تعهدات دولت‌های پیشین واشنگتن را رعایت کند.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که جرج بوش تعهد داده بود که گسترش خانه‌سازی‌ها در چارچوب شهرک‌های یهودی نشین کنونی در ساحل غربی را به رسمیت بشناسد. اما هیلاری کلینتون در نشست خبری، پس از دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه در واشنگتن، گفت: «امریکا هیچ سند مکتوبی در مورد چنین تعهدی از سوی دولت قبلی خود ندارد.»

به اعتقاد کلینتون و دیگر مقام‌های امریکایی، دولت اسرائیل از یک نامه جرج بوش به آریل شارون نخست وزیر وقت اسرائیل برداشت اشتباه می‌کند.

لازم به ذکر است اسراییل تلاش دارد پایتخت خود را از تل آویو به بیت المقدس انتقال دهد و انتقال سفارت آمریکا بخشی از این فرآیند است.

منبع: دیپلماسی ایرانی

تنظیم برای تبیان: امیر محمد پارسی