تبیان، دستیار زندگی
سخت است كه بگویم اولین نفری هستم كه نسل‌كشی‌های اسراییل در فلسطین اشغالی را همانند جنایات فاشیستی نازی‌های آلمان می‌داند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسـراییل؛ نـظام آپـارتاید جـدید
اسـراییل

"سخت است كه بگویم اولین نفری هستم كه نسل‌كشی‌های اسراییل در فلسطین اشغالی را همانند جنایات فاشیستی نازی‌های آلمان می‌داند. خیلی از نویسندگان و روشنفكران در سراسر جهان از جمله خود اسراییلی‌ها این مقایسه را مطرح كرده‌اند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسد عبدالرحمن با انتشار مطلب فوق در گزارشی تحلیلی در روزنامه گلف نیوز نوشته است: به رغم تلاش‌های اسراییل برای نشان دادن خود به عنوان الگوی عدالت و مدرنیته، جنایات این رژیم بسیار آشكار است به طوری كه جهان نمی‌تواند نسبت به آن بی‌توجه باشد. از سخنور‌ی‌های نژادپرستانه و یا اقدامات نظامی بیش از حد گرفته تا شهرك سازی‌های غیر قانونی، اقدامات دولت اسراییل انسان را به یاد رژیم نازی می‌اندازد.

وی می‌افزاید: به طور آشكار، اسراییل سیاست رژیم نازی در تفكیك‌سازی نژادی را دنبال می‌كند، فلسطینی‌های زیادی را مجبور به ترك خانه‌ و املاك خود می‌كند و آنها را به طور دسته جمعی تنبیه می‌كند. هم چنین می‌توان سیاست‌های اسراییل در قبال فلسطینیان را با سیاست‌های نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی یكی دانست. میگوئل دسكوتو بروكمن، رییس مجمع عمومی سازمان ملل نیز سیاست‌های اسراییل را نژادپرستانه توصیف كرده است. بنا بر اعلام بروكمن، جهان باید به فكر باشد كه همان مجازاتی كه علیه نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی اعمال شد، علیه اسراییل اجرا شود.

در ادامه می‌خوانیم: حتی هندریك اف. وِروُئرد نخست وزیر سابق آفریقای جنوبی (معمار نظام آپارتاید در این كشور) نیز می‌گوید: هم چون آفریقای جنوبی، اسراییل نیز یك كشور آپارتایدی است. ایهود المرت، نخست وزیر سابق اسراییل درست می‌گفت كه "نگران است اسراییل به یك كشور آپارتایدی تبدیل شود". این در حالی است كه خیلی‌ها می‌گویند اسراییل در حال حاضر یك نظام آپارتایدی است. ارتباط و نزدیكی دیگری كه میان اقدامات اسراییلی‌ها و فاشیست‌های نازی وجود دارد را می‌توان در ایدئولوژی اسراییل برای توجیه اقدامات خود علیه فلسطینیان است. اسد عبدالرحمن نوشت: یكی دیگر از مشابهت‌های اسراییل و نظام فاشیست‌ نازی‌ها در این است كه زمانیكه دولت راست‌گرای جدید اسراییل روی كار آمد، برخی از اعضایش اظهار نظرهایی شبیه به اظهارات آدولف هیلتر زمانی كه از طریق انتخابات به قدرت رسید، ایراد كرده‌اند. آنها از صورت ظاهری دموكراسی برای لغو تمامی توافقنامه‌ها و معاهده‌ها استفاده كردند.

به طور آشكار، اسراییل سیاست رژیم نازی در تفكیك‌سازی نژادی را دنبال می‌كند، فلسطینی‌های زیادی را مجبور به ترك خانه‌ و املاك خود می‌كند و آنها را به طور دسته جمعی تنبیه می‌كند

این نویسنده می‌افزاید: برای نمونه آویگدور لیبرمن، پس از انتخاب به عنوان وزیر خارجه اسراییل، اعلام كرد كه اجرای مفاد توافقات به عمل آمده در سال 2007 در كنفرانس آناپولیس برای اسراییلی‌ها الزام آور نیست. لیبرمن كه حتی برخی چپ‌گرا‌های اسراییلی وی را "فاشیست‌" توصیف كرده‌اند، اظهار داشته كه اصول یك كشور مستقل فلسطینی هرگز توسط دولت اسراییل و كنست به رسمیت شناخته نشده است. وی خاطر نشان كرده كه سازش‌های حاصل شده توسط اسراییل در گذشته به ضرر امنیت اسراییل بوده است.

در ادامه این مطلب می خوانیم: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل نیز در سخنرانی در كنست به هیچ وجه به موضوع راه‌حل تشكیل دو كشور فلسطین - اسراییل اشاره نكرد. این موضوع باعث شد تا محمود عباس رییس تشكیلات خودگردان فلسطین اعلام كند كه نتانیاهو به صلح اعتقاد دارد و نه به راه‌حل تشكیل دو كشور اسراییل - فلسطین.

گلف نیوز می افزاید: عباس گفته است كه نتانیاهو نیز همانند دیگر اعضای دولت فعلی اسراییل به توافق‌های به عمل آمده پیشین احترام نمی‌گذارد و نمی‌خواهد شهرك سازی‌های اسراییل را متوقف كند. به نظر می‌رسد كه جهانیان به این موضوع پی برده‌اند كه اسراییلی‌ها به هیچ وجه به صلح و ایجاد یك كشور مستقل فلسطین اعتقادی ندارند و فقط به دنبال ادامه اقدامات نژادپرستانه و فاشیست‌ی هستند؛ اقدامات نژادپرستانه‌ای كه هیچ نظامی (به جز نظام فاشیست نازی‌ها) تاكنون علیه بشریت انجام نداده است.

در بخش پایانی این گزارش می‌خوانیم: به گفته تحلیلگران، با روی كار آمدن راست‌گرا‌های افراطی در دولت اسراییل، آشكارا می‌توان گفت كه اسراییل یك نظام آپارتایدی است كه اقدامات فاشیستی‌اش بر همگان روشن شده است. حال چرا مجامع بین‌المللی مانع از توقف این اقدامات نمی‌شوند و مجازاتی برای اسراییل در نظر گرفته نمی‌شود، جای سوال است؟ حتی رهبران سابق اسراییل نیز از اعضای دولت جدید این رژیم انتقاد كرده‌اند. برای نمونه تزیپی لیونی، وزیر سابق امور خارجه اسراییل به شدت از برخی اظهارنظر‌های لیبرمن انتقاد كرده‌ است. حتی روزنامه هاآرتص در مقاله‌ای اعلام كرد كه اسراییل ممكن است به خاطر اشتباهات لیبرمن، بهای سنگینی بپردازد.

منبع:ایسنا

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور